„Arme moet kerk ter harte gaan”
APELDOORN. In de zestiende en de zeventiende eeuw stelden preken, traktaten en toneelspelen over de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazurus misbruik en wantoestanden onomwonden aan de kaak. Nu is dat vaak anders, aldus prof. dr. T. M. Hofman. „De armen recht en gerechtigheid doen, is Gods zaak van alle eeuwen en dient ook ons ter harte te gaan.
De christelijke gereformeerde Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA) opende gisteren het nieuwe academisch jaar. Omdat prof. Hofman wegens ziekte afwezig was, las rector prof. dr. G. C. den Hertog diens rede over ”De rijke man in de crisis” voor.
In Jezus’ gelijkenis mondt de opstelling van de rijke man in dit leven uit in een eeuwig ontberen van hulp, stelde prof. Hofman. „Hij heeft verzuimd om als een goede rentmeester te leven in mededeelzaamheid van wat God hem had toevertrouwd.”
De Apeldoornse hoogleraar Nieuwe Testament bestudeerde niet alleen de oorspronkelijke Griekse tekst van Lukas 16, maar ook een aantal Noord-Nederlandse preken, traktaten en toneelspelen uit de zestiende en de zeventiende eeuw. Toneelspelen zoals de ”Comedie van de rijke man” van Dirck Volckertsz. Coornhert en de ”Rycke-man” van Samuel Coster schetsen uitvoerig het beeld van de rijke man. Deze is zelfzuchtig en verkwistend, en het ontbreekt hem aan goed rentmeesterschap. Uit de preken en traktaten blijkt vooral dat de rijke, die overdadig en gierig leeft, in feite God en de naaste veracht.
Schokkend
In het Nieuwe Testament zijn recht en gerechtigheid van fundamenteel belang voor het Koninkrijk van God, aldus prof. Hofman. „Jezus heeft in Zijn boodschap en optreden bijzondere aandacht getoond voor de armen, verdrukten en ontrechten.” Zo komt in de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus het niet beoefenen van recht en gerechtigheid aan de arme en verdrukte „op een schokkende wijze” aan het licht. „Lazarus is een levende aanklacht tegenover de overdadige levenswijze van de rijke. Het egoïsme, de geldgierigheid, de grove veronachtzaming van rentmeesterschap, kortom het schromelijk tekort aan liefde tot God en de naaste, zijn onthutsend.”
Waarom is rijkdom en armoede zo’n belangrijk thema bij Lukas? „Het is een kern van de dienst en het onderwijs van Jezus waarin Hij het hart van God reflecteert in Diens zorg voor de vertrapten in de samenleving. De keerzijde is dan ook een ernstige waarschuwing voor vertrouwen op materiële weelde en veiligheid. Tevens wordt er opgeroepen tot goed rentmeesterschap.”
In een tijd van crisis wordt door velen het belang van een goede ethische doordenking rond geld en goed grotelijks onderschat, vindt prof. Hofman. „Er zijn volop signalen dat men ten diepste alleen terugverlangt naar de gouden tijden met dito bonussen. Het maatschappelijk debat verzandt. Kerk en christenheid missen het geestelijke gezag om geloofwaardig de heilzame weg te wijzen en die zelf te bewandelen.”
Lukas 16 is daarom „van groot belang” voor het concrete verstaan van de boodschap van het Woord van God in de huidige „crisistijd.” „De armen recht en gerechtigheid doen, is Gods zaak van alle eeuwen en dient ook ons ter harte te gaan. Door de zending van de Zoon is het Koninkrijk in beginsel doorgebroken. Iets van het ”reeds” van dat heil mag zichtbaar worden in de nieuwe verhoudingen tussen God en mens, tussen arm en rijk. Dat roept ons op tot gelovige navolging op alle terreinen van het leven.”
TUA verwelkomt 21 studenten in voltijd
De Theologische Universiteit Apeldoorn start het cursusjaar 2013-2014 met 21 nieuwe voltijdstudenten: twintig in de propedeuse en één in de master. Ook hebben zich acht nieuwe studenten aangemeld als contractant of tweede inschrijver. Rector prof. dr. G. C. den Hertog zei gisteren in de zogenoemde fata academica dat het totaalaantal studenten daarmee „op dit moment” op 101 komt. Daarnaast zijn er nog ongeveer veertig studenten die op contractbasis of via een tweede inschrijving een deel van de studie volgen. Het afgelopen cursusjaar werkten 28 studenten aan een promotieonderzoek, van wie 11 uit het buitenland: 8 Koreanen, een Japanner, een Amerikaan en een Duitser.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 september 2013
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's