Koop Griekse producten
De geur van de nectarines, bij de groenteafdeling in de supermarkt, is onweerstaanbaar. Net als ik er een paar uitkies verschijnt een lange gestalte achter mij. „Als we groente of fruit kopen, letten we er altijd op of het een Grieks product is, zegt hij zangerig. „Daarmee steunen we onze economie.
Steeds als er een nieuwe klant binnenkomt herhaalt hij zijn ‘lied’. Blijkbaar ziet de lange man het als zijn missie om mensen eraan te herinneren om Griekse producten te kopen.
Volgens een landelijk onderzoek keren steeds meer consumenten terug naar producten uit eigen land. De jarenlange trend ”wat van ver komt, is lekker” is door 80 procent van de mensen ingeruild voor ”ik steun de Griekse economie”. De meesten van hen denken dat Griekse producten van betere kwaliteit zijn dan buitenlandse producten. Bovendien zijn ze vaak goedkoper. Maar er is ook het sociale aspect: het is alsof je je buurman steunt die zijn strijd voert om te overleven in het catastrofale klimaat van de economische crisis. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en moeten elkaar steunen.
„Wanneer Griekenland, met alle producten die het te bieden heeft, mijn concept zou volgen, zouden we de crisis achter ons laten”, zegt Dimitris Steinhauer. En hij voegt eraan toe: „Mexri na peis kimino” (tot je komijn hebt gezegd, oftewel: pijlsnel). Steinhauer zocht jaren naar een nieuw idee, tot hij een likeur met masticha –de hars van de mastichaboom– proefde. Hij maakte hierop een eigentijdse variatie die weer anders is dan het drankje dat zijn voorvaderen na het eten dronken.
Toen zijn nieuwe drank nergens werd aangeboden, organiseerde Steinhauer zelf een cocktailwedstrijd. Die wedstrijd moest de categorie mediterrane cocktails –die nog niet bestond– op de kaart zetten. Maar tegelijk bracht hij zijn nieuwe drank als lifestyleproduct onder de aandacht. Bekende figuren uit de horeca maakten er cocktails mee.
De vele traditionele producten kunnen volgens experts helpen om de Griekse economie weer te laten opkrabbelen. Griekse producten worden wereldwijd gewaardeerd. Ze zijn vooral populair in de snelgroeiende Aziatische economieën. Het slechte nieuws is dat Griekenland ze niet allemaal zelf maakt. Griekenland heeft bijvoorbeeld een aandeel van slechts 28 procent in de wereldwijde productie van feta-achtige kaas, terwijl de Griekse feta wereldberoemd is.
Maar mastichaproducenten op het eiland Chios, 4 mijl van de Turkse kust, geven de moed niet op. Een terugkeer naar traditionele rijkdommen zal het land vooruithelpen, beweren zij. Chios is exclusief producent van mastichahars, die uit de stam en takken van de boom (Pistacia lentiscus) gehaald worden. Deze boom komt nergens anders op aarde voor.
De hars wordt gebruikt in etenswaren, zeep, kauwgum, medicijnen en dranken. De productie ervan stijgt ieder jaar met 10 procent en bereikte inmiddels de 150 ton. De marktwaarde is 200 euro per kilo. Volgens Ilias Smymioudis, voorzitter van vereniging van mastichakwekers op Chios, keren veel eilanders terug om bomen te gaan planten. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat masticha onder andere helpt tegen huidaandoeningen, diabetes en de ziekte van Crohn – vanwege de ontstekingsremmende werking. Ook bevordert het de spijsvertering.
In de supermarkt ontdek ik blikjes en flesjes met een frisdrank waarin masticha is verwerkt. Ik neem er een paar mee. Bij de kassa gekomen, hoor ik de lange man zijn riedel weer opzeggen. „Koop Griekse producten en steun de economie.”
De auteur woont met haar man Vassilis, zoon Apostoli en dochter Anna in de Griekse havenstad Piraeus.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 augustus 2013
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 augustus 2013
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's