Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Home Keukens, bedrijf met crisisconcept

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Home Keukens, bedrijf met crisisconcept

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het concept, keukens verkopen zonder een showroom, is onstaan onder invloed van de crisis. „Het was het juiste moment om het in de markt te zetten, zegt Andries Bakker (26) van Home Keukens in Oud-Alblas. „Ook in crisistijd liggen er voor ondernemers volop kansen, is mijn overtuiging.

Samen met Bart van der Heide (22) opende hij in september vorig jaar hun bedrijf. Dat gebeurde na een denkproces van zo’n tweeënhalf jaar. Bakker: „Wij vroegen ons af: Kolossale showrooms, hoe lang houdt de keukenbranche dit nog vol? Huur en verlichting zijn enorme kostenposten, en dat voor iets wat nauwelijks toegevoegde waarde heeft. Welke klant is super tevreden om het simpele feit dat de zaak waar hij een keuken kocht, een showroom had? Het ondernemerschap, daar droomden we altijd al een beetje van. Het was wachten op de juiste kans, en die diende zich volgens ons aan.”

Het resulteerde allemaal in de oprichting van Home Keukens. „Geen showroom, dat scheelt”, staat er op het reclamebord langs de weg. Bakker en Van der Heide werken omgekeerd: zij gaan naar de klant toe, met een speciaal ingerichte bestelbus waarin alles zit opgeslagen wat je ook aantreft in een showroom, alleen geen opgebouwde, complete keukens. Bij de mensen thuis bespreken zij de mogelijkheden en adviseren zij. Bakker: „Je kunt precies aangeven waar alles komt te staan, hoe de keuken in de ruimte past, hoe de kleuren combineren. Daarna geven we met een 3D-tekening een realistisch beeld van hoe het eruit zal zien.

Dankzij deze aanpak besparen wij gigantisch op de overheadkosten. Daardoor liggen onze prijzen minimaal 10 tot 15 procent onder die van de traditionele keukenzaken.”

De banken zagen aanvankelijk niets in het concept. „Ze nodigden ons niet eens uit voor een gesprek erover.” Inmiddels kijkt ING er anders tegen aan. Het riep Home Keukens in augustus uit tot ”Starter van de maand”.

Het jonge bedrijf heeft Oud- Alblas als uitvalsbasis. Het beschikt er over twee kantoorkamers en een kantine in een grote authentieke, monumentale boerderij en over een naastgelegen loods. Daar worden de onderdelen van de bestelde keukens, van diverse leveranciers in Duitsland en Nederland, afgeleverd, gecontroleerd en compleet gemaakt voor transport naar de klant.

Voor de montage is Ton Bakker, een broer van Andries, verantwoordelijk. Hij schakelt zzp’ers in en regelt de juiste mensen op de juiste plaats. Andries: „Een netwerk van specialisten voor alle benodigde werkzaamheden. Ze zijn nauwkeurig geselecteerd, om de kwaliteit te waarborgen. Wij regelen alles, we willen de consument volledig ontzorgen.”

Bakker en Van der Heide werven klanten vooral door hun verhaal te vertellen aan mensen, op braderieën, familiedagen en kerkelijke verkopingen. Dat werkt beter dan adverteren, is hun ervaring. Home Keukens deed inmiddels zaken in een gebied van Kruiningen tot Urk en van Wageningen tot Katwijk.

Bakker: „We zetten in op verkoop door heel Nederland. We hebben een uitgewerkt plan op de plank liggen om Home Keukens als franchiseformule te gaan toepassen, met partners die met eenzelfde rijdende showroom het advies elders in het land voor hun rekening nemen.”

Nog meer ambitie: „Ik sluit ook niet uit dat we op enig moment ons concept verbreden en het ook gaan gebruiken voor bijvoorbeeld badkamers of vloeren. Ons hart ligt bij keukens, daar hebben we de expertise voor, maar deze verkoopmethode is voor veel meer productgroepen geschikt.”

Eén ding weet Bakker zeker: „Wij hébben geen showroom en we zullen die nooit krijgen ook. Het fundament van Home Keukens is adviseren zonder showroom. Daarin zit onze toegevoegde waarde.”

Hun benadering zal ongetwijfeld navolging vinden. Bakker zegt echter de concurrentie niet te vrezen. „Daar moet je nooit bang voor zijn. Laat anderen dit ook maar invoeren. Dat geeft deze compleet nieuwe manier van werken bekendheid, en daar zullen wij eveneens van profiteren. De marktleider komt altijd als de beste boven drijven. Wie nu start, loopt drieënhalf jaar achter. Een ondernemer zei eens tegen ons: Iedereen kan bier maken, maar niemand wordt Heineken.”

Home Keukens is een product van de crisis. Die kan voor deze starters niet lang genoeg duren? Bakker denkt even na en formuleert dan: „Weet ik niet. Wij hebben de crisis gebruikt als inspiratie voor een nieuw concept, maar na verloop van tijd zijn ook wij er natuurlijk bij gebaat dat het mensen weer beter gaat.”


Bedrijfsgegevens

Naam: Home Keukens

Plaats: Oud-Alblas

Sinds: september 2012

Activiteit: keukens verkopen zonder showroom

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 27 augustus 2013

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Home Keukens, bedrijf met crisisconcept

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 27 augustus 2013

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's