Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Fyrakwestie drukt NS diep in de verliezen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Fyrakwestie drukt NS diep in de verliezen

Afwikkeling kan nog negatiever uitpakken

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

UTRECHT. De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben in het eerste halfjaar een nettoverlies geleden van 76 miljoen euro. Met name de affaire rondom de Fyratreinen is daar debet aan, bleek gisteren uit het halfjaarbericht van de NS.

In de eerste zes maanden van vorig jaar behaalde het spoorbedrijf nog een winst van 147 miljoen euro. Dat was overigens inclusief de eenmalige hoge opbrengst uit de verkoop van het stadskantoor Utrecht in juni 2012.

De hogesnelheidstrein Fyra werd begin dit jaar vanwege technische problemen uit de dienstregeling gehaald. Dat leverde de NS een boekhoudkundig verlies van 125 miljoen euro op. Ook kampte het spoorbedrijf met minder vervoersopbrengsten op het binnenlandse net en hogere operationele kosten.

De vervoerder spreekt over een moeilijk eerste halfjaar. Daarbij voelt het bedrijf ook nog steeds de effecten van de economische crisis. „Klanten kopen bijvoorbeeld minder eersteklaskaartjes”, legt een woordvoerder uit.

Het negatief resultaat betekent niet dat de treinkaartjes daardoor duurder worden, zei de woordvoerder. Ook is er geen sprake van verlies aan arbeidsplaatsen.

De reizigers waren beter de spreken over de prestaties van de NS in de afgelopen periode, meldt het bedrijf in zijn halfjaarbericht. Zo gaf 76 procent van de NS-klanten over het tweede kwartaal een 7 of hoger voor de prestaties op het spoor en op de stations, tegen 72 procent in het eerste kwartaal van dit jaar en 73 procent in het tweede kwartaal van 2012.

De reizigerspunctualiteit, ofwel het aantal mensen dat een geslaagde reis had zonder vertraging en met een succesvolle overstap, verbeterde van 88,2 procent in het eerste kwartaal naar 92,6 procent in het tweede kwartaal.

De NS zegt hard te werken aan het vinden van een goede oplossing voor het uit de dienst halen van de Fyratreinen. De vervoerder besloot in juni definitief te stoppen met de Fyra, omdat de V250-treinstellen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda volgens het spoorbedrijf met te veel mankementen kampten.

Uit het halfjaarbericht valt op te maken dat de kwestie voor de NS financieel nog negatiever kan uitvallen. De mogelijke financiële impact op het resultaat is ingeschaald op een bandbreedte van 0 tot 300 miljoen euro verlies.

De koopovereenkomst met fabrikant AnsaldoBreda is overigens nog nog niet formeel opgezegd. „Gezien de onzekerheden rondom de afwikkeling van het contract is geen rekening gehouden met eventuele financiële gevolgen zoals het alsnog betalen van verplichtingen voortkomend uit het contract, eventuele claims over en weer en/of een eventuele verkoopopbrengst van het V250-materieel”, aldus de NS vandaag in een toelichting.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 augustus 2013

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Fyrakwestie drukt NS diep in de verliezen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 augustus 2013

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's