Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Noordtunnel levert ING miljoenen op

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Noordtunnel levert ING miljoenen op

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ALBLASSERDAM. De private financiering van de bouw van de Noordtunnel bij Alblasserdam is voor de overheid veel duurder uitgevallen dan 25 jaar geleden werd verwacht. Dat heeft Het Financieele Dagblad berekend.

Een bankenconsortium onder leiding van ING stak begin jaren negentig 136 miljoen euro (300 miljoen gulden) in de tunnel. Op basis van de huidige verwachtingen brengt de tunnel voor het consortium aan het einde van de contractperiode (2021) zo’n 355 miljoen euro op. Daarmee krijgen de banken een rendement van bijna 9 procent op hun investering.

De tunnel is zo lucratief doordat er veel meer auto’s doorheen rijden dan in het in 1988 opgestelde contract werd verwacht. Per auto wordt door het Rijk een zogeheten schaduwtol betaald. Het tarief hiervoor is in het geval van de Noordtunnel ook nog eens vrij hoog, omdat destijds nog werd uitgegaan van de invoering van rekeningrijden. Mede daardoor had het consortium de investering eind 2001 al terugverdiend.

De Rekenkamer velde in 1989 een hard oordeel over deze zogeheten publiek-private financiering.

Volgens toenmalig verkeersminister minister Maij-Weggen zou de overheid tot 2021 maximaal 371 miljoen gulden (168 miljoen euro) kwijt zijn. De Rekenkamer kwam 2,5 keer hoger uit, op een miljard gulden (454 miljoen euro). Het FD komt nu uit op 355 miljoen euro.

Het Rijk kan per 1 januari 2014 van het contract met het bankenconsortium af. Opzeggen is echter duurder dan het contract uitdienen, zo zegt het ministerie van Financiën in een reactie.

Het FD constateerde eerder dat ook de publiek-privaat gefinancierde Wijkertunnel bij Amsterdam duurder uitvalt dan eerder aangenomen. Ook daarover velde de Rekenkamer, in 1993, een vernietigend oordeel.

Momenteel zijn er twintig projecten met nieuwe wegen en bruggen gepland waarbij de overheid opnieuw particulier geld wil inzetten. Daarbij wordt de financieringsvorm van de Noordtunnel echter niet meer gebruikt, benadrukt het ministerie in reactie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 augustus 2013

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Noordtunnel levert ING miljoenen op

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 augustus 2013

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's