Tweede Coentunnel te smal en onoverzichtelijk
AMSTERDAM. In de Tweede Coentunnel gebeuren opvallend veel ongelukken. Rijkswaterstaat heeft daarom een onderzoek ingesteld. Resultaten worden in de tweede helft van augustus bekendgemaakt.
Vanaf de opening van de tunnel op 13 mei tot half juli waren er 55 aanrijdingen, zo meldde de verkeersinformatiedienst vorige maand. Dat is veel meer dan in de Eerste Coentunnel, waar zich gemiddeld vier incidenten per week voordoen.
Een veelgehoorde klacht is de onoverzichtelijke situatie voor en na de tunnel, meldt RTV Noord-Holland op basis van reacties van verkeersdeelnemers. Voor veel automobilisten is het onduidelijk hoe ze voor de tunnel moeten invoegen. Bovendien klagen ze over de korte invoegstrook en een scherpe bocht buiten de tunnel.
Verkeerspsycholoog Raymond Hoogendoorn van de TU Delft, herkent die kritiek. „Er zijn zo veel dingen die afleiden in en rond de tunnel dat er een verhoogde kans op ongevallen ontstaat”, zei hij eerder deze week tegenover Kennislink. „Daarom is het verstandig als de snelheid wordt verlaagd, zodat de doorstroming in de tunnel verbetert. Daarnaast moet duidelijker en ver van te voren worden aangegeven waar weggebruikers heen moeten.”
Een ander punt is de smalle tunnelbuis. Een vluchtstrook ontbreekt en de auto’s rijden dicht langs de betonnen wand. „De breedte van de rijstrook speelt bij de veiligheid altijd een belangrijke rol. Ik heb testen gedaan met betonnen barrières die gebruikt worden bij wegwerkzaamheden. Veel automobilisten vinden die eng. De reactietijden schieten omhoog en een groot deel van de mensen gaat langzamer rijden. Daardoor ontstaat er tussen weggebruikers een groter verschil in snelheid dan normaal, waarmee de kans op ongelukken toeneemt.”
Grootste boosdoener lijken echter de rode lampjes die in de rechtertunnelwand te zien zijn. Autobestuurders concentreren zich op die lichtjes. Als er écht in de tunnel wordt geremd, zien zij dat vervolgens niet. „Onderzoek toont aan dat dit soort afleiding een van de voornaamste redenen is voor ongelukken. Onder meer doordat de rode lampjes lijken op remlichten. De situatie is vergelijkbaar met een ernstig ongeluk op een andere rijstrook. Dan remmen veel automobilisten af en volgen ze ook minder goed de auto voor zich.”
De Tweede Coentunnel is gebouwd om de files van de Eerste Coentunnel te verminderen en de bereikbaarheid van Amsterdam en Noord-Holland te verbeteren. De Eerste Coentunnel wordt tot 2014 gerenoveerd, waardoor op dit moment alleen de nieuwe tunnel open is.
De grote vraag is hoe de verkeerssituatie structureel veiliger gemaakt kan worden. Hoogendoorn: „De tunnel verbouwen is uiteraard geen optie. Er zijn nu veel factoren die de situatie complex maken, maar niet allemaal hoeven ze de ongevalkans te vergroten. Uit het onderzoek kan bijvoorbeeld blijken dat twee maatregelen voldoende zijn.”
Een woordvoerster van Rijkswaterstaat stelt dat het voor automobilisten mogelijk een kwestie van gewenning is. „We houden het in ieder geval in de gaten.”
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2013
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2013
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's