Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Samenwerken theologieopleiding noodzaak”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Samenwerken theologieopleiding noodzaak”

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

KAMPEN – Voor theologieopleidingen in Nederland is samenwerken de komende jaren noodzakelijk. „Het aantal studenten in het hbo en het wetenschappelijk onderwijs bedraagt in totaal maar enkele duizenden.”

Prof. dr. M. te Velde, rector van de vrijgemaakte Theologische Universiteit Kampen (TUK), zei dit gisteren tijdens de herdenking van de geboortedag van de Kamper instelling, de zogeheten diesviering. Diverse factoren dwingen theologieopleidingen tot samenwerking, aldus prof. Te Velde. Hij verwees onder meer op overheidsregels en de prestatieafspraken die het ministerie van Onderwijs met de Nederlandse universiteiten maakt.

De TUK werkt ook de komende jaren op het gebied van onderzoek nauw samen met de Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA) van de Christelijke Gereformeerde Kerken. In het onderzoek naar de toekomstige vestigingsplaats van de TUK is „een eerste boeiende stap gezet” tijdens „praatsessies”, aldus de rector.

De komende jaren blijft de TUK de „leverancier” van predikanten binnen de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt. Uit prognoses blijkt dat er de komende jaren te weinig studenten afstuderen om de verwachte vacatures voor predikanten te vervullen.

Het is dit jaar voor het eerst dat de diesviering van de universiteit alleen aan de Broederweg plaatsheeft. Deze zomer vertrok de andere Kamper theologieopleiding, een van de locaties van de Protestantse Theologische Universiteit (PThU), naar Amsterdam en Groningen. Prof. Te Velde memoreerde echter de opening van de Hanzelijn gisteren, „die Kampen met Amsterdam en Groningen verbindt. We zullen zien wat dat ons brengt.”

In de traditionele diesrede ging prof. dr. B. Kamphuis in op het thema ”Het Goddelijk lijden”. Over het lijden van God in Christus kan worden gesproken omdat Eén uit de heilige Drie-eenheid heeft geleden in het vlees, aldus de hoogleraar dogmatiek aan de TUK. „Het lijden van God is een vrijwillig aanvaard lijden uit heilige liefde van God, Vader, Zoon en Heilige Geest.”

Als het gaat over goddelijk lijden wordt er volgens de Kamper hoogleraar vaak onderscheid gemaakt tussen enerzijds de leer dat God of de Goddelijke natuur kan lijden en anderzijds het lijden van Jezus Christus. Toch levert dit verwarring op, aldus prof. Kamphuis. Hij pleit ervoor om theologisch en christologisch te spreken over het Goddelijk lijden. Hij illustreerde aan de hand van Jesaja 63 dat aan God emoties worden toegeschreven. „In een terugblik op de geschiedenis van Israël wordt God getekend als deelgenoot in de nood van zijn volk. Juist omdat hij daarin deelt, treedt Hij reddend op.”

In het Nieuwe Testament staat het lijden van Jezus Christus centraal, aldus prof. Kamphuis. „Hij is de eniggeboren Zoon van God, Die Zelf God is. Maar hoewel Hij Gods Zoon was, heeft Hij moeten lijden en zo gehoorzaamheid geleerd, zegt Hebreeën 5:8. In het spreken over Christus worden God en het lijden dus heel dicht bij elkaar gebracht.” Net als in het Oude Testament worden ook in het Nieuwe Testament emoties aan God toegeschreven. „Een echo van Jesaja 63:10 is te horen in Efeze 4:30: „Maak Gods heilige Geest niet bedroefd” (NBV).

Christus zocht sterfelijke mensen vol liefde op, aldus prof. Kamphuis. „Verzoening door voldoening is niet de enige wijze waarop wij het karakter van de verzoening door het kruis van Jezus kunnen begrijpen. Inderdaad, de Zoon van God deelt in ons ellendige menselijke bestaan. Hij toont Zijn solidariteit met ons. Dat geeft troost en moed om vol te houden. Maar juist zo heeft Hij Zich ook onder het oordeel van God gesteld.”

Desalniettemin is er ook ruimte voor een theologisch spreken over goddelijk lijden, aldus prof. Kamphuis. Hij stelde daarbij drie voorwaarden. „Het is onopgeefbaar dat de Zoon een Ander is dan de Vader. Daarom is Zijn lijden ook een ander dan dat van de Vader”, aldus de hoogleraar. „Als we spreken over Goddelijk lijden moeten we daarnaast strikt vasthouden aan lijden als de keerzijde van liefde. God lijdt niet uit machteloosheid of door schuld, maar omdat Zijn liefde zo groot is.”

De derde voorwaarde is dat mensen bij het spreken over Gods lijden recht doen aan Zijn onveranderlijkheid en heerlijkheid, aldus prof. Kamphuis. „God is nooit slachtoffer van de omstandigheden. Zijn liefde voor mens en wereld is geen noodlot, overvalt Hem niet, maar is vrijwillige liefde, uitverkiezing: het gaat van Hem uit.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 december 2012

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

„Samenwerken theologieopleiding noodzaak”

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 december 2012

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's