Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vocaal

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vocaal

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met ”Ein deutsches Requiem” sluit John Eliot Gardiner zijn serie opnamen van Brahms’ symfonieën en grote koorwerken af. Het is Gardiners overtuiging dat vocale lijnen centraal staan in Brahms’ composities en dat we deze moeten plaatsen in de context van de oude meesters die hij bewonderde: Schütz, Bach en Händel. Een logische keus dus om het requiem te combineren met twee motetten van Schütz: Psalm 84 en ”Selig sind die Toten”, teksten die ook in het requiem voorkomen. Brahms grijpt trouwens zelf terug op de oude meesters door polyfone vormen als imitatie en fuga aan te wenden, uiteraard in zijn eigen expressieve, romantische klanktaal.

De benaming ”requiem” is eigenlijk misleidend. Brahms gebruikte niet de Latijnse tekst van de rooms-katholieke dodenmis, maar koos teksten uit de Lutherbijbel. De rangschikking ervan geeft inzicht in Brahms’ persoonlijke emoties met betrekking tot de dood. Droefheid en besef van vergankelijkheid staan tegenover troost en hoop op eeuwig leven.

Gardiner steunt bij het realiseren van zijn opvattingen op zijn eigen orkest, met een instrumentarium dat vergelijkbaar is met dat uit Brahms’ tijd. Fraai is de klank van de natuurhoorns, waar Brahms zo van hield.

De hoofdprijs gaat echter naar Gardiners Monteverdi Choir: stralend van klank en loepzuiver. Als gewoonlijk houdt Gardiner levendige tempi aan. Resultaat van dit alles is een transparante, maar tevens indringende en emotionele vertolking van Brahms’ meesterwerk. Geheel in lijn hiermee kiest Gardiner voor een gevoelvolle, ietwat romantiserende benadering van Schütz.

Wie de aanschaf van een opname van ”Ein deutsches Requiem” overweegt, hoeft niet lang te zoeken.


Brahms – Ein deutsches Requiem; 
Gardiner; Soli Deo Gloria (SDG 706); 
£ 12,99; rd.nl/muziek.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 mei 2012

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Vocaal

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 mei 2012

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's