Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

"Bezinning op de zonde moet leiden tot strijd"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Bezinning op de zonde moet leiden tot strijd"

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

DOORN - "Bezinning op het wezen van de zonde heeft slechts zin als deze een bijdrage levert aan de strijd tegen de zonde. Pas op voor theologische theorie los van de praktijk van de godzaligheid."

Dat zei prof. dr. J. Hoek gistermorgen in Doorn tijdens de derde dag van de studiedagen die de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk voor theologiestudenten belegt. Prof. Hoek, hervormd predikant en bijzonder hoogleraar gereformeerde spiritualiteit aan de Theologische Universiteit Kampen (ThUK), hield een dogmatische lezing over zonde en oordeel.

Om te zeggen wat zonde eigenlijk is, refereerde prof. Hoek aan de titel van een boekje dat hij in 1988 schreef: "Zonde: opstand tegen de genade". "Achteraf ben ik niet gelukkig met die titel. Ik bedoelde eigenlijk dat zonde opstand tegen de genadige God is. Als ik nu zou herformuleren, zou ik zeggen: "Zonde: opstand tegen God Die liefde is". Met deze typering vat ik twee kernmomenten samen. Zonde is de moedwillige verbreking van de gemeenschap die God in Zijn liefde met ons mensen is aangegaan. Zonde is ook opstand, rebellie, révolte."

De afgrondelijke diepte van de zonde is volgens de lector ten volle aan het licht getreden op Golgotha. "De zonde wordt pas voluit ernstig genomen als het kruis van Christus in het middelpunt van de zondeleer staat. Wat op Golgotha heeft plaatsgevonden, is niet minder dan moord met voorbedachten rade op de Zoon van God.

Zo ergens, dan blijkt daar dat zonde niet alleen in het tergen van Gods heiligheid, maar ook in krenking van Gods liefde bestaat. In de confrontatie met Gods ultieme liefdebetoon werpt de zonde alle maskers af en laat het kwaad zijn meest afschuwelijke gezicht zien."

In het kader van de vraag waar het kwaad vandaan komt, stelde prof. Hoek dat het van wezenlijk belang is onverkort vast te houden aan de staat der rechtheid en de historische zondeval. "Ik zie niet in hoe men de volstrekte goedheid van God kan handhaven wanneer men stelt dat het kwaad op de een of andere wijze altijd al met de schepping zelf gegeven zou zijn. Dan wordt God toch tot de Auteur van het kwaad gemaakt."

De feitelijkheid van de val hangt volgens hem onmiddellijk samen met de heilsfeitelijkheid van de verzoening. "Wie de eerste Adam laat verdampen in de nevelen van de oergeschiedenis, raakt ook de laatste Adam, Christus, kwijt. Er is veel wijsheid in de oude zegswijze: "Wie de Christus wil preken, moet ook van Adam spreken." En dan Adam als oerhistorische figuur en niet slechts als een leermodel. Het gaat in Genesis 1 tot 3 niet om mythen of sagen, maar om het begin van onze menselijke geschiedenis. We ontvangen hier fundamentele informatie over onze menselijke werkelijkheid in tijd en ruimte", aldus prof. Hoek.

De zonde heeft uiteindelijk niet het laatste woord, stelde hij. "Principieel is de overwinning op de zonde een feit in Christus' dood en opstanding, voorlopig en gedeeltelijk blijkt die overwinning in de levens van de gelovigen, definitief en volkomen zal de triomf zijn in het eschaton, wanneer Gods rijk volmaakt zal zijn gerealiseerd. De zonde heeft geen toekomst en is in feite al achterhaald. De feiten spreken nog wel andere taal, maar de heilsfeiten gaan boven de feiten uit", aldus de hoogleraar.

Door de geloofsverbondenheid met Christus wordt de van God afgevallen en totaal gecorrumpeerde mens een nieuwe schepping, een mens die zijn bestemming weer bereikt. "In zekere zin blijft dit toekomstmuziek, maar die toekomst is voor de gelovige nu al begonnen. De kracht van de zonde wordt in ons leven gebroken, zoals de pezen in de benen van een strijdros worden doorgesneden. Het dier kan daarna alleen nog strompelen. Zo is er mens-zijn-in-herstel, gekenmerkt door lust en liefde om naar al Gods geboden te leven, in hartelijke liefde tot God bovenal en tot de naaste als onszelf", aldus prof. Hoek.

Gistermiddag hield neerlandicus drs. Tjerk de Reus in het kader van het hoofdthema van de studieweek, "Zonde!", een referaat over zonde in de literatuur.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 augustus 2006

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

"Bezinning op de zonde moet leiden tot strijd"

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 augustus 2006

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's