"Van geschiedenis is niets te leren"
Elizabeth Luiten (16)
Middelburg
"Geschiedenis als vak op school vind ik niet echt nodig. Voor mij hoeft het niet. Het komt vaak neer op allerlei gedoe over vroeger. Ik zie niet in dat ik daar nu wat aan zou hebben voor de tijd waarin ik leef of voor later.
Je leert er gewoon niets van. Ik kan me wel voorstellen dat de geschiedenis van Nederland belangrijk is. Ik vind dat ook best belangrijke historie, omdat ik nu eenmaal in Nederland woon en er ben geboren.
Maar in geschiedenis over andere landen en streken zie ik niets. Als Nederlander heb ik daar niets mee te maken. Bij het vak geschiedenis leer je denk ik toch veel dingen waar je later niets mee kunt. Het komt vaak neer op een hoop jaartallen. Die ben ik meestal al snel weer vergeten.
Ik lees ook nooit boeken die met geschiedenis te maken hebben of waarin geschiedenis een rol speelt.
Het vak geschiedenis vind ik totaal niet belangrijk voor de toekomst. Globaal weet je best wat er in het verleden fout is gegaan. Die fout moet je dan nu niet opnieuw maken. Ik hoef geen geschiedenis te hebben geleerd om te zien wat er in het verleden fout ging.
Het vak was voor mij te dor en te saai om het te kiezen in m'n vakkenpakket. Ik heb juist gekozen voor veel talen in m'n pakket. In een eventuele vervolgstudie heb ik denk ik veel meer aan talen dan aan het vak geschiedenis.
Ooit wilde ik iets gaan doen in toerisme, maar dan moet ik toch ook wat over die landen en hun geschiedenis weten. Daarvoor had ik geschiedenis nodig. En dat wil ik toch absoluut niet. Nu richt ik me meer op de verpleging. Daarvoor hoef ik me in ieder geval gelukkig niet in geschiedenis te verdiepen."
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 november 2005
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 november 2005
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's