"Wij willen af van het tobberige imago van de kerk"
Beweging Op Goed Gerucht in de Protestantse Kerk in Nederland bestaat vijf jaar
Liefde voor de Schrift en de traditie. Dat is wat de beweging Op Goed Gerucht bindt aan de confessionelen in de Protestantse Kerk. "Maar we willen niet in een hoek gedreven worden. Ons staat een kerk voor ogen waarin je vrij kunt denken en geloven. Het brede midden heeft altijd de kerk gedomineerd, maar dat lijkt de laatste tijd te gaan schuiven", aldus woordvoerder ds. J. G. Offringa, predikant van de protestantse gemeente van Kesteren. "Het verrechtst."
De beweging Op Goed Gerucht bestaat vijf jaar. In 2000 begon de groep van jonge hervormde en gereformeerde predikanten met een duidelijk doel: het tobberige imago van de kerk bestrijden. "Je hoorde alleen maar spreken over de secularisatie, over de leegloop van kerken en noem het allemaal maar op. Vreselijk. Wij wilden juist het positieve, het goede gerucht van het Evangelie onder de aandacht brengen. De secularisatie biedt ook uitdagingen om de zaken opnieuw onder woorden te brengen, om het gesprek aan te gaan met de wetenschap en de cultuur."
Jong
Met dat ze hun eerste lustrum vierden, vonden ze het tijd worden voor een herpositionering. De afgelopen jaren werd door Op Goed Gerucht steeds gezegd dat het ging om een groep jongere predikanten. Maar dat stempeltje werd verwijderd. "In de praktijk bleek dat veel predikanten van een zekere leeftijd het een obstakel vonden dat we ons tooiden met het predikaat "jong". Dat hebben we dus weggehaald. We zijn er voor alle predikanten in de Protestantse Kerk. Verder is er inhoudelijk niet veel veranderd."
Een modaliteit wil Op Goed Gerucht beslist niet zijn. "Wij zijn een beweging. Een beweging van predikanten, van kerkmensen die het gesprek met de tijd willen aangaan. Die zich niet willen vastleggen op dogma's, maar die openstaan voor de vragen van de moderne mens."
Dat klinkt behoorlijk vaag.
"Dat is zo. Het gaat ons ook meer om het denkproces dan om het antwoord. Als je ons zou moeten situeren in de kerk, dan zou ik zeggen: aan de moderne kant van het midden. Want de indeling van de kerk is minder helder dan vroeger. Naast de orthodoxie is er het brede midden, maar dat is natuurlijk geen eenduidige groep. Een deel schurkt aan tegen de vrijzinnigheid, een ander deel voelt zich meer thuis bij de confessionele kant. Zo hebben wij ook mensen in onze beweging die eigenlijk meer vrijzinnig zijn; maar de beweging als geheel zit niet in die hoek."
Ophef
Volgens ds. Offringa, zelf van gereformeerde komaf, heeft de kerkfusie veel veranderingen met zich meegebracht. "Er is de scheuring in de orthodoxe hoek van de kerk. Ik heb me wel verbaasd over de ophef in hervormde kring over de kerkvereniging. Want wees eerlijk: Er is voor hervormden zo goed als niets veranderd. Er zijn wat veranderingen in de kerkorde geweest, de luthersen zijn erbij gekomen, maar dat is het dan ook."
Voor orthodox-hervormden toch bijzonder principiële veranderingen.
"Dat heb ik begrepen. En ik doe daar ook absoluut niet laatdunkend over of zo. Maar als we nu eens heel eerlijk kijken naar de feiten, dan moet je gewoon vaststellen dat er maar één groep echt heeft moeten inleveren en dat zijn de gereformeerden. Wij hebben onze plaatselijke autonomie moeten inleveren, wij zijn over een paar jaar als plaatselijke gemeente onze goederen kwijt. Kortom, we hebben zo'n beetje het hele hervormde kerkmodel over moeten nemen. Dat is me nogal wat."
Toch heeft Op Goed Gerucht enige tijd geleden nog een dringend appel gedaan op de synode om Samen op Weg door te zetten en te versnellen.
"Zeker, zeker. We staan ook helemaal achter de kerkvereniging. Wij vonden, als beweging, dat het nu eens afgelopen moest zijn met de eindeloze vertragingen van de kerkvereniging. Al de energie die dat kostte kon veel beter geïnvesteerd worden in zaken waar het in de kerk echt om gaan moet. Om het gesprek aan te gaan met mensen buiten de kerk, om nieuwe woorden te vinden in deze moderne tijd. Daarom zijn we blij met de kerkvereniging."
U sprak van verrechtsing van de kerk.
"Ja, heel duidelijk. Juist ook om de orthodox-hervormden binnenboord te houden, heeft de kerk een ruk naar rechts gemaakt. Dat merk je aan alles. Als je kijkt naar de synode, naar het moderamen, naar de invloed van de gereformeerde bond op het spreken van de kerk, noem het allemaal maar op. De kerk is orthodoxer geworden. Gereformeerden voelen dat misschien nog wel duidelijker, omdat we in de eigen kerk al dwars door de moderniteit waren heengegaan. Nu worden we teruggezet, voor ons gevoel.
Ik noem alleen maar het rapport "Jezus Christus Heer en Verlosser", dat de triosynode enkele jaren geleden heeft aangenomen. Dat wordt gestempeld door de orthodoxie. Je ziet het ook aan de opkomst van het Evangelisch Werkverband. De PKN gaat toe naar een orthodoxe kerk met een evangelisch sausje."
Dat wilt u voorkomen?
"Wij zijn daar niet blij mee. Maar we vormen geen modaliteit die op die manier tegengas wil geven. Een modaliteit zullen we niet worden. We willen het gesprek open voeren. Vrij zijn in geloven en denken. Zo'n plaats moet de kerk volgens ons zijn."
Wat vond u van het appèlschrift dat de Gereformeerde Bond, de Confessionele Vereniging, het Confessioneel Gereformeerd Beraad en het Evangelisch Werkverband met Pasen aan alle gemeenten hebben toegestuurd?
"Laat ik het voorzichtig zeggen: Dat is niet de vorm van geloven die ons voor ogen staat. Als ik zo'n geschrift lees, dan denk ik: Hebben deze groepen nu echt de illusie dat ze de moderne mens de klassieke antwoorden kunnen opdringen, door de keel kunnen duwen door het nog maar eens drie keer zo hard te roepen? Ze geven een massief antwoord, terwijl ze absoluut niet meer weten wat de vraag nu ook weer was. Zo werkt het dus niet."
Kan er een tijd komen dat Op Goed Gerucht zegt: In deze kerk willen wij niet meer staan, we stappen eruit?
"Nee, dat denk ik niet. Het zou wel kunnen zijn dat er een tijd komt dat we zeggen: Nu moeten we het midden van de kerk mobiliseren. Dat we toch een soort modalitaire beweging worden. Maar zover is het nog niet. We hebben liefde voor deze kerk, liefde voor Schrift en traditie, maar we vragen wel ruimte voor verscheidenheid. Begrijp me goed: Wij hebben niets tegen bonders of confessionelen. Integendeel. Het doet me verdriet als ik zie dat hun gemeenten scheuren. Bewondering heb ik voor de manier waarop zij de gemeenten bereiken, het kerkvolk kunnen activeren en aanspreken. Daar kunnen wij nog veel van leren. Maar laten we elkaar alsjeblieft niet terugduwen in een keurslijf. Laten we in gesprek gaan met elkaar en eerlijk naar elkaar luisteren. Dat willen wij."
KADER
"Loskomen uit verstarring"
"De kerk moet loskomen uit haar verstarring. We moeten weer buitenlucht ademen, dialogiseren met de wereld. We moeten het riskeren aanvechtbare dingen te zeggen als daardoor de vitale vragen maar weer aan de orde komen."
Dit citaat van Dietrich Bonhoeffer, door hem geschreven op 3 augustus 1944, heeft een prominente plaats gekregen op de nieuwe folder van Op Goed Gerucht (OGG). De folder geeft informatie over wat de beweging is en wat ze wil. Een paar citaten.
Onder het kopje "Theologie": "Op Goed Gerucht kan getypeerd worden als een vernieuwingsbeweging van protestantse predikanten die midden in de samenleving staan. Ze kent geen eenduidig en welomschreven gedachtegoed. OGG staat juist voor vrijheid en ruimte in theologie en verkondiging. Deze ruimte van het Woord verdraagt zich niet met dichtgetimmerde dogmatische concepten. Als er gesproken moet worden, dan in alle voorlopigheid, het liefst in de vorm van een pamflet of vlugschrift. Met woorden die willen inspireren of ontregelen. Want zorgvuldige aandacht voor Schrift en traditie gaat hand in hand met een kritische blik op kerk en maatschappij."
Onder het thema "Positionering": "Als beweging wil OGG geen nieuwe vereniging in de kerk vormen. Wie toch behoefte heeft OGG een positie toe te kennen binnen de protestantse wereld, kan denken aan het 'moderne midden' van de kerk. Waar strakke binding aan de traditie een levendige omgang met de Schrift in de weg staat, tekent OGG verzet aan. Anderzijds worden kritische kanttekeningen geplaatst bij een vergaande relativering van Schrift en traditie en bij een voortgaande privatisering van het geloof."
Tweemaal per jaar verzorgt Op Goed Gerucht een zogenaamde "Geruchtdag". Morgen wordt deze dag gehouden op Hydepark in Doorn. Het thema is "Theologie in een tijd van onbehagen".
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 2005
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 2005
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's