Bush op bezoek
De Amerikaanse president George W. Bush is eind deze week zeventien uur op Nederlandse bodem. De voorbereidingen van het bezoek verlopen als een militaire operatie.
De 43e president van de Verenigde Staten landt zaterdagavond op Maastricht Aachen Airport. Via ontruimde snelwegen gaat de stoet naar het sjieke hotel Château St. Gerlach bij Valkenburg.
De volgende morgen is Bush met zijn vrouw Laura en minister Condoleezza Rice van Buitenlandse Zaken op de Amerikaanse oorlogsbegraafplaats in Margraten. Koningin Beatrix en premier Balkenende zijn daar ook. Tegen het einde van de ochtend verdwijnt de presidentiële stoet weer uit de regio.
Bush doet het uiterste zuiden van Nederland aan op zijn rondreis door Europa. Hij start in Letland en gaat dan via Nederland naar Moskou en vervolgens naar Tbilisi, de hoofdstad van Georgië. Bush is de eerste Amerikaanse president die het kerkhof in Margraten bezoekt.
Voorhoede
Zeventien uur Bush op Nederlandse bodem vergt een strakke militaire operatie. In het gevolg van de president komen 800 Amerikanen mee, onder wie 200 journalisten. Twaalf persvertegenwoordigers hebben het privilege om mee te vliegen in het presidentiële vliegtuig, de Air Force One. De anderen komt met chartertoestellen.
Sinds vorige week woensdag is de voorhoede van de delegatie al in Nederland, de zogenaamde "advance party". Dit zijn verkenners die alles in kaart brengen. Waar komt de president aan? Hoe loopt de route naar het hotel? Hoe ligt het hotel? Waar moet Bush staan op de begraafplaats? Wie schudt hij de hand?
"Niets wordt aan het toeval overgelaten", zegt een medewerkster van de Amerikaanse ambassade. "Alles wordt tot op de seconde in een draaiboek vastgelegd."
Maar wie herinnert zich niet dat de vorige Amerikaanse president in mei 1997 na zijn bezoek aan Rotterdam afweek van de geplande route om samen met Hillary poffertjes te eten op de Markt in Delft?
De uitbater van het restaurant heeft nog altijd een "portie Bill" op het menu staan. Hoe zit het met de veronderstelde spontaniteit van dat moment? De medewerkster glimlacht. "Ook de poffertjes van Clinton stonden in het draaiboek."
Helikopters
Het bezoek van een Amerikaanse president brengt een operatie op gang waar het leger van een klein land van zou watertanden. Inclusief verkenners, voorhoedes, de "main party" en het 'theater' waarin zich alles afspeelt.
De kwartiermakers komen vooraf in grote militaire vrachttoestellen zoals de C-141 Starlifter en de C-130 Hercules. Van dit laatste toestel heeft de Nederlandse luchtmacht er twee in dienst. De Amerikaanse vele honderden.
Grote en kleine helikopters -altijd handig om in de buurt te hebben- zijn verpakt in een C-5 Galaxy overgevlogen vanuit de States. De Galaxy is het grootste militaire transportvliegtuig waarover de Amerikanen beschikken. De reus kan een vracht van maximaal 122.475 kilo vervoeren en is snel te beladen via een opendraaiende neus. Er kunnen 36 pallets in. Of een aantal humvee's. Of enkele tanks.
Het viermotorige beest is 75 meter lang en bijna 20 meter hoog. De vleugels hebben een spanwijdte van ruim 67 meter. De C-5 heeft een landingsgestel van 28 wielen. De Amerikaanse luchtmacht heeft 126 Galaxy's in dienst en wil er ten minste tot 2040 mee blijven vliegen.
Kogelvrij
De presidentiële limousines steken ook in de buik van een C-5 de oceaan over. Limousines, want naast de echte is er altijd een reserveauto in de buurt. De auto waarmee Bush zaterdag en zondag door het Limburgse heuvellandschap toert, is waarschijnlijk een zwarte Cadillac DTS.
De limousine is met de hand gebouwd en gespoten in "jet black", een diepzwarte kleur met een blanke toplaag. Het interieur biedt plaats aan zes passagiers. De achterstoelen zijn onder meer voorzien van een opklapbare computer. Deze stoelen hebben verder een speciale zitting die de positie van de persoon in de stoel aanvoelt en de kussens aan zijn of haar zithouding aanpast.
Het kogelvrije glas van de limousine is ten minste 6 centimeter dik. Het plaatwerk bestaat uit gewapend staal. De auto kan een aanval met een kalasjnikov of een semi-automatisch geweer moeiteloos doorstaan. Ook bij een granaatexplosie blijven de inzittenden ongedeerd. Rijden met een open dak is sinds de moord op Kennedy in 1963 niet meer besteed aan een Amerikaanse president.
Putdeksels
Om alles soepel en veilig in het land van bestemming te krijgen, vliegen tankervliegtuigen zoals de KC-135 mee om de vloot in de lucht van nieuwe kerosine te voorzien.
Bush komt zelf met de Air Force One, een Boeing 747-200. Daar vliegen onder anderen ook in mee diverse bodyguards, stafleden van het Witte Huis, een dokter, een kok en een officier van de luchtmacht met aan zijn pols vastgeklonken een koffer waarin de codes van nucleaire wapensystemen zitten. De officier moet altijd binnen enkele meters van de president blijven.
Dan is er nog de geheime dienst. Lui die alles willen weten, willen zien en nog een keer willen zien. Bij het laatste bezoek van een Amerikaanse president aan Nederland, Clinton in 1997, moesten op last van de geheime dienst zelfs putdeksels worden dichtgelast.
Bij het bezoek zaterdag en zondag worden zo'n 1000 Nederlandse agenten ingezet. De politie Limburg-Zuid krijgt versterking uit het hele land. Ook worden er op "strategische plaatsen" militairen opgesteld. Wie dat zijn en welke rol de soldaten hebben, willen de autoriteiten niet zeggen.
Politie en bestuurders willen onder geen beding dat Zuid-Limburg urenlang "op slot gaat." Een politiewoordvoerder: "We willen geen draconische maatregelen zoals begin dit jaar in Mainz, waar autosnelwegen tientallen uren werden afgesloten." Evenmin mag het gebeuren dat "de Amerikanen de regie over Zuid-Limburg overnemen."
KADER
President veilig in het vliegende Witte Huis
De Amerikaanse president stapt nooit in een lijntoestel. Hij heeft zijn eigen Air Force One: het "vliegende Witte Huis."
Duizenden spotters hebben aanstaande zaterdag de dag van hun leven. De Air Force One, een Boeing 747-200, landt op Maastricht Aachen Airport. De marechaussee op het vliegveld richt speciale vakken in van waaruit het toestel van de machtigste man ter wereld goed kan worden gezien.
Zo vaak is de Air Force One niet in Nederland. De laatste keer was in mei 1997, toen president Clinton op Schiphol arriveerde. De vader van de huidige president, George Bush sr., kwam twee keer naar Nederland: in juli 1989 en november 1991.
De Amerikaanse luchtvaartgigant Boeing leverde in 1990 twee identieke Boeing 747-200's aan het Witte Huis af. De vliegtuigen vervingen toen een Boeing 707-320 die meer dan dertig jaar dienst had gedaan en zeven presidenten vervoerde.
"Air Force One" is het radio-"call sign" als de president aan boord van het vliegtuig is. Er is overigens ook een "Marine One". Dat is de helikopter die de president van het vliegveld bij Washington naar het Witte Huis brengt.
Het kleurenschema van de Boeing 747 (blauw en wit) werd ontworpen op verzoek van president John F. Kennedy, die graag zag dat zijn toestel "het Amerikaanse karakter" uitstraalde. Kennedy zorgde er ook voor dat de woorden "United States of America" groot op de zijkanten van het toestel kwamen.
De Air Force One telt 23 bemanningsleden en kan 75 passagiers (gasten, geheime dienst, pers en medewerkers van de president) meenemen. Naast de ruimtes voor de president en zijn gevolg is er in de Air Force One een medische kamer compleet met uitvouwbare operatietafel.
Er is 380 kilometer elektriciteitsdraad in het toestel weggestopt, uiteraard beschermd tegen invloeden van buitenaf. Aan boord zijn 85 telefoons waarmee in de lucht met andere toestellen en via de grond kan worden gebeld. Ook satellietcommunicatie is mogelijk.
De Air Force One kan de halve wereld overvliegen zonder bij te tanken. Als het moet kan zelfs al vliegende in de lucht worden bijgetankt. De piloten zijn militairen van de 89th Presidential Airlift Group, gestationeerd op Andrews Air Force Base in Maryland. Het toestel is zo ingericht dat het nauwelijks afhankelijk is van de voorzieningen van een (buitenlands) vliegveld.
Eind november 2003 stuntte president Bush door met de Air Force One naar de Iraakse hoofdstad Bagdad te vliegen. Op Thanksgiving Day, de belangrijkste feestdag voor de Amerikanen, serveerde de "Commander in Chief" kalkoen aan de verraste militairen.
Volgens Tom McInerney, een gepensioneerde luitenant-generaal van de Amerikaanse luchtmacht, was de trip naar Bagdad niet roekeloos. "De Air Force One kan dreigingen aan", zei hij.
Het toestel heeft een van de modernste defensiesystemen aan boord. Zo kunnen flinterdunne strips metaal, zogeheten "flares", hittezoekende raketten afleiden van de motoren. Een speciaal systeem kan de zoekers van luchtdoelraketten misleiden met een gericht infrarood stoorsignaal.
De geheime dienst beschouwt de Air Force One als de veiligste plek op aarde. Dat bleek wel op 11 september 2001. De president hoorde 's ochtends op werkbezoek in Florida van de aanval op de Twin Towers in New York en koos vrijwel onmiddellijk het luchtruim.
Omdat niemand precies wist wat er op de grond gaande was, vloog de Air Force One het halve land over. Bush stond via beveiligde telefoonlijnen in contact met vice-president Cheney en bracht het militaire apparaat in hoogste staat van paraatheid.
Pas tegen de avond landde Bush op een militair vliegveld net buiten Washington. De Marine One zette hem veilig af bij het Witte Huis.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 mei 2005
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 mei 2005
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's