Gebedsgenezing
Onlangs ben ik uit nieuwsgierigheid met vrienden meegegaan naar Stolwijk (artikel RD 4-12). Prof. W. J. Ouweneel sprak over de liefde van Christus voor zondaren, dat er bij Jezus redding te verkrijgen is, maar ook bevrijding en genezing.
Hij gaf voorbeelden uit het Woord, ook van de man die bad: "Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp." God wil genezen van pijn, ziekte verdriet, maar je moet er mee naar Hem toe gaan, en luisteren naar Zijn stem, wat Hij wil dat je doet.
Ik bad: Heere ik ben uit nieuwsgierigheid gekomen, u weet hoe ik verlang naar genezing, maar nu voel ik niets, ik weet het nu niet, maar als het Uw wil is dat de tijd rijp is, alstublieft.
Prof. Ouweneel bad eerst voor de ongelovigen, of de Heilige Geest hen wilde overtuigen van zonde en van de liefdevolle roep van Jezus om ook hen te redden. Er kwamen er
Toen bad hij voor hen die ziek waren en genezen wilden worden. Ik hoorde de stem van mijn Meester, stond automatisch op en ging naar voren. Ik kwam bij ds. Hoogstraten terecht. Hij vroeg mij waarvoor ik kwam, ik vertelde hem dat er in mij nog een stuk angst zat. Hij vroeg mij of ik wist waardoor het gekomen was. Ja, tijdens de bevalling van mijn dochtertje zeven jaar geleden kwam het zo erin, en ik denk een stuk van vroeger in mijn jeugd.
Hij bad met mij, en haalde de angst eruit in Jezus' naam. Ik voelde dat het wegging. Hij vroeg de Heilige Geest om in mijn hart en lichaam te reinigen en te heiligen en te vullen.
De dag erna thuis kwam het verdriet en de pijn eruit die daaronder zat, enorm, maar die mocht ik brengen aan de voet van het Kruis , het graf in. Ik ben verlost, God heeft mij welgedaan.
(naam en adres bij redactie bekend)
Gebedsgenezing (II)
Naar aanleiding van artikel op pagina Opinie, RD 9-12:
Een jongen met een lichamelijke handicap bezoekt de gebedsgeneesdienst. Hij denkt genezen te zijn. Wat is hij blij! En de zaal vol mensen maar klappen.
Nadien kwam deze jongen bij ons op bezoek. Hij liep echt niet beter dan hij daarvoor deed. Genezen? Echt niet. De oorzaak hiervan? Hij stelde zijn hart niet open, aldus degenen die hem genezen verklaarden.
In Handelingen 16:14 lees ik: "welker hart de Heere heeft geopend." Dit is een duidelijke tegenstelling. Laten we nuchter zijn en waken. Beproeft de geesten of zij uit God zijn, naar Gods Woord.
Wordt Gods Woord op deze wijze niet ge-/misbruikt als medisch handboek? Het doel moet de middelen heiligen. Laten we het middel, Gods Woord, dan ook gebruiken als een heilig middel.
Bij het lezen van het artikel kon ik me niet losmaken van de vraag of er voor de enge poort ook zo veel mensen staan om genezen/zalig te worden. Waar gaat het dan ten diepste om? Ik weet dat de nood in lichamelijk en psychisch opzicht voor velen zeer groot kan zijn. Dan kan het zijn dat iedere strohalm tot genezing wordt aangegrepen. Hoop en vrees wisselen elkaar dan af.
Middelen tot genezing mogen worden gebruikt. Maar laten we nooit vergeten datde grote Medicijnmeester hét middel is tot genezing van onze zielen. Deze genezing moet te allen tijde vooropstaan. "Stort voor Hem uit uw ganse hart, Hij is een toevlucht te allen tijde."
C. Kole
Haven 1
4698 RN Oud-Vossemeer
Gebedsgenezing (III)
In RD 14-12 geeft dr. A. A. Teeuw een reactie op de gebedsgenezingssamenkomsten.
Ik ga hier geen pleidooi houden voor deze massale genezingsdiensten. Daar is best een aantal vragen bij te stellen. Nog minder wil ik het artikel van Teeuw afkraken. Hij geeft aan hier voorzichtig mee om te willen gaan en pretendeert niet het laatste woord te hebben.
Ik denk het ook zeker niet beter te weten dan hij, maar vind het jammer dat hij als medicus/theoloog niet meer heeft gezegd.
Dat genezingen in de Bijbel ondersteunend zijn aan het Evangelie, wil ik zeker niet tegenspreken. Maar er is meer. In Markus 16:18 zegt de Heere Jezus: "Op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden." Daar staat niet bij dat dit alleen zal gebeuren aan de frontlinie van het Evangelie. Het staat weliswaar na vers 15 (de zendingsopdracht), maar de tekenen die genoemd worden en die de gelovigen zullen volgen, gelden toch niet voor een bepaalde tijd.
En de zalving door de ouderlingen in Jakobus 5:14-15 heeft ook niet alleen betrekking op de frontlinie van het Evangelie.
Als we denken dat gebedsgenezing niet meer gebeurt, omdat we het niet zien om ons heen, zegt dat meer over ons en over ons (on)geloof, dan dat het iets zegt over de beloften van de Heere.
K. A. Stolker
Laakweg 40
3864 LD Nijkerkerveen
Atheïsme
Volgens RD 9-12 verklaart prof. Herman Philipse, tijdens een debat in Utrecht, alle gelovigen tot atheïst.
Volgens hem is atheïsme de enige legitieme levenshouding. Echter, die is wel negatief van aard, dat erkent hij zelf. Hij wil overtuigende bewijzen dat God bestaat en die zijn er niet, zegt hij letterlijk. Dat is een roekeloze uitspraak, die er helemaal naast zit. Dat kunnen velen, ook in ons land, getuigen.
Zelf was ik in mijn jonge jaren ongeveer vijf jaar min of meer actief in een atheïstische organisatie. Toen er persoonlijke nood in het leven kwam, faalde de aardse dokter, maar de hemelse Dokter bracht en brengt verlossing. Dat is voor mij overtuigend bewijs, Philipse vroeg daarnaar.
In het Utrechtse debat zei, volgens het RD, dr. Sarot het zo mooi betreffende al het zijnde op deze aarde met de volgende woorden: "Hoe kan materie bewustzijn hebben voortgebracht? Materie is niet creatief, bewustzijn is dat wel. Daaruit volgt dat de hele werkelijkheid is geschapen door een Hoogste Bewustzijn."
Duidelijker kan het bijna niet gezegd worden, lijkt mij.
Maar je moet het zelf ook beleefd hebben (wedergeboorte) en blijven beleven (daar zorgt onze goede God voor). Ook dr. Sarot kwam op latere leeftijd tot geloof.
Als atheïst moet je niet over dergelijke getuigenissen heenstappen, want dan blijft de hemel dicht voor jou. Het Kind van Bethlehem wil en kan onze Redder zijn.
D. J. Willemsen
Buitenweg 16
7553 BC Hengelo
Jaar nadien
Uit het interview in het katern Kerkplein (RD 9-12) blijkt duidelijk dat de preses van de PKN-synode uitgaat van een democratisch gekozen model van afgevaardigden: één kerklid, één stem.
Zijn verwijt inzake "besluiten van wettig gekozen ambtelijke vergaderingen" is juridisch correct, doch de hoeveelheid leden die de wettig gekozen afgevaardigden vertegenwoordigen verschilt nogal.
De 51 voorstemmers zaten daar namens 1.052.672 hervormden, is 56,5428 procent, terwijl de 24 tegenstemmers een achterban van 808.624 hervormden, is 43,4572 procent, vertegenwoordigden.
Dus qua leden is de tweederde meerheid van 33,3333 procent lang niet gehaald.
Op deze manier blijven doordouwen is gewoon om moeilijkheden vragen.
Laat het moderamen eens eerlijk antwoorden: Als 26 synodeleden of meer hadden tegengestemd, welke plannen waren er dan tevoorschijn gekomen om de "grote minderheid" tegemoet te komen?
Wim Bor
Verdilaan 9
2681 KE Monster
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 december 2004
Reformatorisch Dagblad | 39 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 december 2004
Reformatorisch Dagblad | 39 Pagina's