HDS bouwt "koffers" voor de brandweer
HOOGEVEEN - Een blusvoertuig voor Hoogeveen, een hulpverleningsvoertuig voor Sint Oedenrode, een bosbrandbestrijdingsvoertuig voor Hattem. HDS in Hoogeveen bouwt kale vrachtwagens om tot compleet uitgeruste brandweerauto's. Directeur André Knol knikt bescheiden. "Wij bouwen koffers."
Op de 4000 vierkante meter grote werkvloer van HDS staan vijf, zes half opgebouwde voertuigen. Op een kaal chassis van MAN, Scania, DAF, Volvo of Mercedes bouwt het bedrijf brandweerauto's in elke gewenste uitvoering. De klant mag het zeggen. Containerwagens, tankautospuiten, manschappenwagens, dienstauto's, hulpverleningsvoertuigen, ladderwagens, hoogwerkers.
Het materieel -pompen, ladders, brandblussers, slangen, bijlen, meters, bijlen, kettingzagen- krijgt Knol geleverd van toeleveranciers. HDS zorgt ervoor dat de attributen een plaatsje krijgen in de opgetuigde voertuigen. De prijzen variëren van 20.000 euro voor een dienstauto tot 500.000 euro voor een hoogwerker.
Het bedrijf heeft vijftig jaar ervaring in de opbouw van brandweerauto's. De ontstaansgeschiedenis van de onderneming is vrij heftig. De bouw van brandweerauto's is ooit gestart onder de vleugels van Magirus-Deutz. Bij de overname van dit Duitse bedrijf door Iveco leek er een eind te komen aan deze activiteiten. Spijkstaal in Hoogeveen toonde echter interesse en nam begin jaren '80 de brandweertechniek over.
De fabrikant van SRV-wagens ging failliet en maakte in 1996 een doorstart onder de vlag van Hoogstaal. Maar ook deze onderneming kwam in zwaar weer terecht. Vier jaar later moest ook Hoogstaal surseance van betaling aanvragen. Het bedrijf produceerde in die tijd tien tot vijftien brandweerauto's per jaar.
Een van de aandeelhouders klopte bij Knol aan met de vraag of hij de kar niet wilde trekken. Verstand van brandweerauto's had hij niet. "Ik wist alleen dat ze rood waren." Medio januari 2001 is HDS gestart, met drie aandeelhouders: Wim Brink, de oud-directeur van Brink Trekhaken, de Brabantse participatiemaatschappij PPM en HDS-directeur Knol zelf.
De activiteiten leggen HDS geen windeieren. Het eerste jaar leverde Knol 30 voertuigen af, het tweede jaar 40, het derde jaar 49. Daarmee is HDS -omzet 7 tot 8 miljoen euro- in drie jaar tijd uitgegroeid tot marktleider. Een prestatie van formaat. Want de Nederlandse markt voor brandweervoertuigen is met 120 stuks per jaar redelijk stabiel. "Het is een verdringingsmarkt", legt Knol uit. Bovendien staat de vraag danig onder druk. "Investeringen worden op dit moment vaak uitgesteld. De overheid draait de kraan dicht."
Nederland telt acht bedrijven die brandweerauto's bouwen. De grootste concurrent is Zieger uit Winschoten. HDS en Zieger hebben samen 70 procent van de markt in handen. Daarvan is 40 tot 50 procent voor Knol. Het geheim van zijn succes is volgens de brandweerautobouwer een "nuchtere aanpak van gezond boerenverstand."
HDS heeft met MAN een uniek, gestandaardiseerd concept ontwikkeld waarbij de vrachtwagenfabrikant optreedt als hoofdaannemer. "Met dit systeem kunnen wij snel meer van hetzelfde maken. Lengte en breedte van een opbouw kan verschillen, maar de basisopbouw -de koffer- is standaard." De levertijd voor een brandweervoertuig schommelt bij HDS rond de drie maanden, de concurrentie heeft meestal een jaar nodig.
Groei is in Nederland niet eenvoudig te realiseren. HDS richt zijn pijlen daarom op het buitenland. Duitsland, België, maar ook verder. Knol zou graag een graantje meepikken uit de Europees aanbestede opdrachten. "Vaak zijn dat opdrachten van vijftig tot zestig voertuigen in één keer. Zo veel kunnen wij er niet tegelijk maken, maar dat zien we dan wel weer", reageert hij luchtig. "Ik zie dat wel zitten. Eerst maar eens zo'n opdracht zien binnen te slepen."
Medio augustus heeft HDS de ambulancebouwer De Vries uit Assen overgenomen. De samenvoeging van de twee bedrijven in een holding moet de nodige synergievoordelen opleveren, verwacht Knol. Op termijn verhuist De Vries ook naar Hoogeveen.
De ondernemer heeft enorm moeten wennen aan de trage werkwijze van zijn klanten, vaak overheden. "Ik kom uit de hydraulische wereld. We werkten voor vervoerders. Dat is een snelle wereld. Vandaag bestellen, morgen klaar. Met de overheid heb je engelengeduld nodig. De daadkracht laat daar ernstig te wensen over. Je bent soms zo een jaar bezig met een klant. Je moet dat echter niet willen versnellen. Dan word je een Don Quichot."
De brandweerfabriek HDS houdt elke zaterdag open dag aan de Zeppelinstraat in Hoogeveen. Bezoekers kunnen daarbij een rondleiding krijgen en een bezo ek brengen aan de Brandweer-Winkel.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 2004
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 oktober 2004
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's