Zwarte machten tijdens walpurgisnacht
ZWOLLE - Walpurgisnacht. De lugubere nacht van 30 april op 1 mei, waarin de aanbidding van satan wereldwijd haar hoogtepunt bereikt. En ook dit jaar maken verschillende -met name- evangelische gemeenten en gebedskringen zich weer op om "uit te trekken tot de strijd." In Zwolle bijvoorbeeld.
Walpurgisnacht ontleent zijn naam naar alle waarschijnlijkheid aan Walpurgia, een nicht van de zendeling Bonifatius. Ze was hoofd van een klooster in het Beierse Eichstatt, waar ze zich onder meer inzette tegen het heersende volksgeloof: hekserij en toverij. Op 30 april 776 overleed Walpurgia. De dag daarna -1 mei, de dag na de beruchte heksensabbatnacht- werd naar haar genoemd.
Vijanden had Walpurgia echter ook. Bij wijze van tegenzet noemden die de nácht van 30 april op 1 mei naar haar. De naam walpurgisnacht heeft mogelijk ook nog een andere oorsprong: al sinds het jaar 300, of nog eerder, vierden de Germanen "Walkürennacht", ter ere van het huwelijk van de god Wodan en de Walküren, bovenaardse vrouwelijke wezens.
Nog altijd wordt walpurgisnacht binnen occulte kringen in ere gehouden, schrijft Zwollenaar Bastiaan Frans in zijn uitnodiging aan "christenen uit allerlei gezindten" om vannacht samen te komen in koffiebar "De Fuik" in Zwolle-Centrum. "Hierbij zijn naar verhouding veel hooggeplaatsten betrokken. Geen wonder, want satan streeft naar wereldheerschappij; en allen die macht zoeken in de wereld kunnen op zijn hulp rekenen -op voorwaarde dan dat zij hem als god erkennen."
Overal ter wereld houden de satanisten vannacht "godslasterlijke zwarte missen", vervolgt hij, onder verwijzing naar * Efeze 8:1-10. "Daarbij spreekt men allerlei vervloekingen en bezweringen uit tegen de Gemeente van Jezus Christus, maar ook tegen bijvoorbeeld overheden, scholen en gezinnen. Deze vervloekingen en dergelijke zijn heel reëel en kunnen grote schade en zelfs de dood met zich meebrengen, daar waar geen geestelijke bescherming aanwezig is."
Frans heeft zijn uitnodiging verstuurd naar alle Zwolse kerken, zegt hij. "Ik wil iedereen oproepen vannacht op de bres te staan. Zelf hoeven we, als wedergeboren christenen, niet bang te zijn voor de vervloekingen. Jezus heeft ons verlost uit de macht der duisternis. Maar het gaat me om de mensen die vervloekt worden en zich daar niet van bewust zijn."
Want dat de satanisten vervloekingen uitspreken én dat die vloeken kracht hebben, staat voor hem vast. "Een bekeerde satanist vertelde me ooit dat ze toen ze nog satanist was regelmatig schoolkinderen vervloekte. En dan merkte ze wel eens dat een vloek bij sommige kinderen geen uitwerking had. Na haar verandering is ze naar de ouders van die kinderen gegaan. Wat bleek? Die baden elke ochtend met hun kinderen om bedekking met het bloed van Jezus."
Frans, lid van de Zwolse christengemeente Air Hidup (Levend Water), is pas "een jaar of twee, drie" bij het organiseren van de bijeenkomst tijdens walpurgisnacht betrokken. Hij doet het samen met mensen uit de Vrije Evangelisatie Zwolle. Naar verwachting zullen vannacht zo'n vijftig tot zeventig mensen aan de gebedsbijeenkomst deelnemen. "Maar die duurt van tien uur 's avonds tot zes uur 's morgens. Dus de een komt een uur, de ander blijft wat langer."
Of er ook in zijn woonplaats samenkomsten van satanisten worden gehouden, weet hij niet. "Waar ze zich verzamelen, wereldwijd, is ook niet zo interessant. Het gebéúrt." En daarom is het gebed nodig, zegt hij. "De Heer zoekt voorbidders, die op de bres willen staan, lezen we in Ezechiël. En Hij heeft niemand gevonden. Nou, wij staan vannacht wél op de bres."
Niet iedereen is van het nut daarvan overtuigd, is Frans' ervaring. "Dan zeg ik: Dan niet. Zelf kom ik van oorsprong uit Indonesië, en ik denk dat dat wel scheelt. Daar beseft men veel meer dat er wel degelijk machten en krachten zijn. Hier gaan we daar meer rationeel mee om. Het valt wel mee, zeggen mensen dan. Maar het valt niet mee. Het gaat hier om de geestelijke strijd. En ons belangrijkste wapen daarin is het Woord van God - en het gebed."
* 'T WAS ANDERS Bastiaan Frans verwijst niet naar Efeze 8:1-10, maar naar Ezechiël 8:1-10.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 april 2003
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 april 2003
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's