Retourtje Nederland-Siberië per motorfiets
GRONINGEN - De een is eigenaar van Mediplus Nederland, een instituut dat medische keuringen aan huis verzorgt. De ander is huisarts in het Friese Ee. Eind maart vertrekken ze vanuit Groningen voor een tocht per motorfiets dwars door Rusland en Siberië.
De rit van Richard Danel (47) en Jur Lamers (55) staat vooral in het teken van avontuur. Op 28 juni hoopt het tweetal terug te zijn. Sponsors zijn de Nederlandse Gasunie, twee Nederlandse pijpleidingbedrijven en het Russische megabedrijf Gazprom. Mediplus zorgt voor de communicatie met het thuisfront.
Niet eerder ondernam iemand zo'n expeditie. De mannen rijden met behulp van een satellietnavigatiesysteem (GPS) in een min of meer rechte lijn naar Novosibirsk. Daarna buigen ze noordwaarts af richting Jamal, in het uiterste noorden van Siberië. Daar leven de Nenets, een bevolkingsgroep van ongeveer 35.000 mensen die over een enorm gebied verspreid zijn. Van daar gaat het via Letland terug naar Nederland.
Naar verwachting zullen de motoren zo'n 20.000 kilometer moeten afleggen. En voor een groot deel niet over mooie begaanbare wegen. Die ontbreken simpelweg. Siberië bestaat uit onmetelijke toendravlaktes. In deze tijd van het jaar zijn die bevroren. Danel, die gistermiddag tijdens een persconferentie het woord voerde, hoopt dat de zomer in de Russische Federatie nog even op zich laat wachten. "Als het warmer wordt, smelt de bovenlaag van de toendra. Het water kan echter niet weg, omdat de ondergrond nog keihard is."
De twee avonturiers hebben uiterst geavanceerde apparatuur bij zich. Hun motorfietsen (BMW 1150 GS) zijn helemaal aangepast aan barre omstandigheden en uitgerust met een GPS-systeem. De motoren hebben een aggregaat om ook bij extreme kou te kunnen starten. De benzinetank is vergroot tot 40 liter en de banden zijn bedeeld met een ruig profiel. Neusje van de zalm is de mogelijkheid de robuuste motorfietsen aan elkaar te koppelen. Danel en Lamers zullen hun voertuigen aan elkaar verbinden als ze ijsgebieden oversteken en bevroren rivieren volgen. Het koppelsysteem zorgt ervoor dat de twee rijders elkaar in evenwicht houden als de ander op een glibberige ondergrond dreigt te vallen.
De voorbereidingen voor de tocht namen meer dan een jaar in beslag. Het tweetal weet wat het tegemoet gaat. "De risico's van de tocht zijn aanzienlijk. De temperatuur in Noord-Siberië kan in de periode maart-mei lager zijn dan 20 graden onder nul", aldus Danel. "Bovendien werkt ons GPS-systeem in sommige delen van Siberië niet goed, omdat extreem dichte bossen ons contact met de satelliet belemmeren. Voor de tocht van Novosibirsk naar Jamal maken we gebruik van de rivier de Ob om onze richting te bepalen."
Op de vraag waarom Danel en Lamers deze barre tocht ondernemen, blijkt dat vooral het avontuur hen drijft. "We hebben al veel barre tochten met elkaar gereden. Al een jaar of tien hadden we het plan om deze rit te maken. We zijn gewoon motorgek, en dat gaat er nooit uit", is de stellige overtuiging van Danel, voor wiens leven werd gevreesd toen hij eens een ernstig motorongeluk kreeg. Bij dat ongeval botste hij frontaal op een auto. Gevreesd werd voor blijvende invaliditeit. "Nee, ik ben echt niet bang om weer met de motor de weg op te gaan. Na ontslag uit het ziekenhuis ben ik er door keihard revalideren weer bovenop gekomen. En het plan ooit naar Siberië te rijden was er al veel langer. Ik ben dolgelukkig dat het er nu van gaat komen. En ik weet zeker dat het gaat lukken."
De motorrijders willen met hun tocht ook geld bij elkaar rijden om de Nenets in Noord-Siberië een sneeuwscooterambulance te schenken.
Voor bevoorrading, brandstof en eventuele reparatie worden de avonturiers gesteund door de Nederlandse Gasunie, twee pijpleidingbedrijven en het Russische gasbedrijf Gazprom. Commissaris van de Koningin H. Alders lost op 30 maart het startschot op de Groote Markt in Groningen.
Het persbericht dat de twee motorrijders en hun ondersteunende instanties gisteren verspreidden, meldt dat de route die Danel en Lamers op de terugweg vanuit Siberië nemen, "toevallig" overeenkomt met het tracé waar een nieuwe gasleiding vanuit Siberië naar Groningen is gepland.
De tocht lijkt een poging tot het kweken van een goede basis voor onderhandelingen met Rusland over een mogelijke nieuwe pijpleiding van Siberië naar Nederland. Een woordvoerder van de Nederlandse gasbedrijven geeft toe dat de motortocht perspectieven biedt voor een dergelijke pijpleiding. Hij ontkent echter dat de tocht door de gasbedrijven zelf op touw is gezet. "Wij waarderen het dat Danel en Lamers zo'n avontuur tegemoet willen gaan. Waarom zouden we hen dan niet steunen?"
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 februari 2003
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 februari 2003
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's