Gevangenissen
Het RD bestempelt Nederlandse gevangenissen als "vijfsterrenaccommodaties" (zie commentaar "Uitgesteld" van 4 juni). Wijlen ds. D. J. Klein Onstenk zei, als hij zo'n opmerking hoorde: "Of u bent nooit in een vijfsterrenhotel geweest óf u bent nooit in een gevangenis geweest!"
Gevangenen proberen nog steeds, als ze de kans krijgen, te ontsnappen!
D. Floor
Hof van Waarder 39
3466 NS Waarder
Voornamen
Al geruime tijd worden steeds meer mensen in het RD ook met hun voornaam aangeduid. Daarbij vraag ik mij af wat het RD hiermee beoogt. Uiteraard wordt het ook in Nederland steeds meer gebruikelijk. Recentelijk werd het zelfs in het RD als min of meer "onvermijdelijk" aangeduid. Zo zijn al vele kwalijke ontwikkelingen goedgepraat. Toch denk ik dat het RD hiermee geen voorbeeldfunctie heeft. Met name als er gezagsverhoudingen gelden, is het volgens mij uiterst ongewenst dat we elkaar met voornamen aanspreken. Zou het nu werkelijk bijdragen aan het respect voor ouderen of gezagsdragers als die zich met hun voornaam aan laten spreken? Is het de bedoeling dat we straks ook bijvoorbeeld onze predikanten met voornaam en "jij" aan gaan spreken? "Jan, je hebt gisteren weer goed gepreekt." Ik moet er niet aan denken.
In mijn omgeving hoor ik dat bijvoorbeeld kinderen die net kunnen praten, geleerd wordt om de oudere buren met de voornaam aan te spreken. Hoe moet kinderen op deze manier respect voor ouderen worden bijgebracht? Ook leraren komen steeds meer met hun voornaam in de krant voor. En dat terwijl leraren op school hun gezag nogal eens moeten bevechten. Moeten we daar ook de kant op van "meester Klaas" of "Piet geeft bij ons aardrijkskunde"? Als kind is mij altijd geleerd om ouderen met "u" of "meneer/mevrouw" aan te spreken. En over het aanspreken met twee woorden heb ik het dan maar helemaal niet meer.
Bij de laatste verkiezingen werd ook vrijwel elk kamer- of regeringslid vrijwel steeds met de voornaam aangeduid. Brengt dit de politiek dichter bij de kiezer? Brengt dit respect bij voor de mensen die daar op zeer verantwoordelijke posten ons land moeten besturen? Volgens mij is dit meer een Amerikaans aandoend aanwensel, gevoed door onchristelijk gelijkheidsdenken ("vrijheid, gelijkheid, broederschap"), dat bijdraagt aan de verloedering van de maatschappij. Een zeer ongewenste ontwikkeling.
A. M. van den Top
Oranjelaan 8
3737 AT Groenekan
Francke
In het RD van 6 juni stond een artikel over de Duitse piëtist A. H. Francke. In dit artikel werd onder andere vermeld, dat Francke met vrucht kennisnam van de voorrede van Luther op de brief aan de Romeinen. Waarschijnlijk is deze voorrede bij de meeste RD-lezers niet bekend, misschien is hij nooit in het Nederlands vertaald. Dat is best jammer, want wat Luther daarin schrijft, is zeer onderwijzend en verhelderend. Beroepshalve verblijf ik regelmatig in Zweden en in sommige Zweedse Bijbels is deze voorrede opgenomen. Zodoende ben ik er mee bekend geworden.
Over de avondmaalsleer wordt niet gesproken in deze rede, maar wel uitvoerig over de wet, het geloof, het werk van de Heilige Geest enzovoorts. Het blijkt dat Luthers opvattingen zeer sterk overeenkomen met onze belijdenisgeschriften. Misschien is er onder de RD-lezers iemand die weet of deze voorrede in het Nederlands gepubliceerd is. Ik zou daar dan graag kennis van nemen. In dat geval lijkt het mij niet verkeerd wanneer de kerkelijke bladen die in onze kring verschijnen er aandacht aan zouden besteden.
R. E. Nieuwenhuis
Keukenhofdreef 4
2161 AZ Lisse
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 juni 2002
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 juni 2002
Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's