Marietta Petkova
"Het is mijn taak als uitvoerende om te achterhalen wat iemand bezielde tijdens het componeren. Een dankbare bezigheid, omdat goede stukken me tot grote hoogten voeren." aldus de toen 31-jarige Marietta Petkova in deze krant twee jaar geleden. De goede stukken zijn er. Wat doet zij er mee?
De titel van de voorliggende cd, "Marietta Petkova, Hommage à György Sebök" is enigszins misleidend. Wie denkt een aantal stukken van deze in 1999 overleden pianist/componist/organisator in handen te krijgen, komt bedrogen uit. Sebök initieerde het "Festival van de toekomst" in het Zwitserse Ernen. Petkova is zeer geïnspireerd door zijn persoon en gaf op het festival van 2000 een recital, opgedragen aan zijn nagedachtenis. Een uur daarvan is op deze cd terechtgekomen. We beluisteren dan vooral Beethovens Mondscheinsonate en verder veel Liszt. Tussendoor komen Chopin en Skriabin nog langs, alsmede ene Beretta. De laatstgenoemde is de nog levende componist van een stukje met de diepzinnige titel "... gegen das Licht". Wie niet beter weet, denkt een derderangs salonstukje uit de 19e eeuw te horen.
De Mondscheinsonate van Beethoven is een gevaarlijk werk. Het is overbekend en er is derhalve veel vergelijkingsmateriaal. Dit goede stuk blijkt Petkova in elk geval niet naar grote hoogten te voeren. Ze speelt alles erg braaf. Alleen in het slotdeel, presto agitato, komt ze op gang. Maar "agitato" wordt het maar niet. Ze laat zich nergens meevoeren door het stuk zelf. Misschien is hier ook de keuze voor een milde Bösendorfer-piano debet aan. Zet daar de krachtige uitvoering van Kissin (op een Steinway) eens naast!
Liszt ligt Petkova hoorbaar beter. Vooral van de "Vallée d'Obermann" uit "Années de Pèlegrinage I" heb ik genoten. Ook de drie andere stukken van
Liszt, waaronder de bekende Gnomenreigen, speelt ze met verve. De Nocturne op. 48 nr. 1 van Chopin komt heel behoorlijk tot klinken, evenals de Prélude op. 9 van Skriabin. Maar echt om op het puntje van je stoel te gaan zitten, wordt het maar niet. Misschien dat ook de opname een rol speelt. Het klinkt allemaal wel helder, maar wat veraf. Het boekje vertelt wel een en ander over Sebök en Petkova, maar van de componisten ontbreken zelfs de voorletters. Kortom, én door de programmakeuze, én door de uitvoering, én door het gebrek aan adequate toelichting is dit een beetje een vlees-noch-vis-cd geworden. Bij ieder werk denk je aan een andere uitvoering op een anders samengestelde cd.
" Marietta Petkova, Hommage à György Sebök, Doron Music 5018"; Doron Music 5018; ca. 23,-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 15 april 2002
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 15 april 2002
Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's