Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nazareth

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nazareth

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Israëlische regering heeft de bouw van een moskee vlak naast een rooms-katholiek kerkgebouw in Nazareth laten stilleggen. Toen dat gebeurde, verspreidden sommige media in eerste instantie het bericht dat er sprake was van een vreedzame vergeldingsactie. Palestijnen hadden immers kort daarvoor in een gebied dat grenst aan de Gazastrook een viertal Israëlische soldaten gedood.

Een actie van dit soort, een verbod op de bouw van een moskee, omdat op een totaal andere plaats in het land moslims Joden vermoordden, mag niet geslaagd heten. Zo'n blokkade treft immers heel andere mensen dan degenen die verantwoordelijk zijn voor het gewraakte terrorisme.

Duitsers voerden in de Tweede Wereldoorlog soortgelijke acties uit. De aanslag op Rauter bij de Woeste Hoeve kostte honderden Nederlanders het leven. De Oostenrijkse SS'er liep zware verwondingen op. De Nederlanders werden gefusilleerd. Soortgelijke dingen gebeurden met de bevolking van Putten. Straf moet dan ook niet in het wilde weg worden uitgevoerd. Zij dient zich concreet te richten op degenen die zich hebben misdragen.

Bij nader inzien blijkt er gelukkig iets heel anders aan de hand dan de eerst vermoede vreemdzame vergeldingsactie. De Israëlische regering vergeldt niet op deze manier. De vorige club ministers keurde stichting van het islamitisch bedehuis goed. Daardoor ontstond er wrijving tussen Israël en het Vaticaan. Dat is onplezierig.

En er zit nóg meer achter. Het verhaal begint reeds voor de net vermelde toestemming van de regering. Net als elders ligt het eerste besluit ten aanzien van zo'n bouwwerk op plaatselijk vlak. Bij de vertegenwoordigers van de lokale gemeenschap. Voordat deze haar fiat gaf aan de bouw, was er al sprake van touwtrekken. In de gemeenteraad van Nazareth had de islam een paar jaar geleden een minimale meerderheid. Dat kleine overwicht moest met het oog op de komende verkiezingen worden uitgebouwd. Hoe deden ze dat? Ze trachtten stemmen af te snoepen van de communistische partij ter plekke. Daarom gaven de op de raadszetels zittende moslims na veel geharrewar een bouwvergunning af. Om moslims dus een godsdienstige worst voor te houden.

Wat drijft mensen om per se naast zo'n kerk een moskee te willen bouwen? De koran schijnt in soera 22:40 het vreedzaam naast elkaar bestaan van kerken, synagogen en bedehuizen van moslims als reëel te beschouwen. De praktijk is anders. Norman Daniel schrijft in zijn "Islam and the West" hoe christenen in de Middeleeuwen moskeeën als een "synagoge van satan" ontheiligden. En tevens hoe moslims kerken onteerden.

Het beëindigen van de bouw roept bij christenen enige sympathie op. Maar het is nodig te bedenken dat er heel wat ultraorthodoxe Joden in Israël leven die ook christelijke bedehuizen niet verdragen. Omdat christenen Joden eeuwenlang dwars zaten. Gelukkig zijn de recente pogingen om een tegen evangelisatie gerichte wet op papier te krijgen voorlopig door de Knesset afgeblazen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 januari 2002

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Nazareth

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 januari 2002

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's