Interview
Wat ontzettend jammer dat prof. Kuitert (ik weiger hem predikant of dienaar van het goddelijk Woord te noemen) ruimte in uw blad heeft gekregen voor een interview. Waarom stellen we hem weer in de gelegenheid om zijn mening te geven in uw blad dat ook toegang geeft aan de jeugd, de kwetsbare kant van onze samenleving?
Als ik het interview lees, verbaas ik me over het feit dat deze man eigenlijk niets te zeggen heeft. Ik citeer: "Ik weet niet waar ik ooit uitkom" en in een vorig interview: "Misschien is het allemaal een hersenschim geweest." Hoe ontzettend arm, dat deze man na al die jaren van kennis en ervaring uiteindelijk alles in twijfel moet trekken en zelfs het historisch geloof moet missen. Wat zijn wij als christenen dan ontzettend rijk als we met Paulus kunnen zeggen: "Het leven is mij Christus en het sterven is mij gewin."
Hoe kan hij zich keren tegen de bijbelse opvatting dat Jezus de Zoon van God is? Heeft de Vader niet Zelf van Hem getuigd bij Zijn doop toen Hij zei: "Deze is Mijn geliefde Zoon, in U heb Ik Mijn welbehagen?" Laten we ons toch wapenen als christenen tegen deze godslasterlijke leer, want als christenen gaan we telkens meer ervaren wat het lijden om Christus' wil betekent. Deze wereld, die al uit duizend wonden bloedt, heeft er weer een wond bijgekregen, toegebracht door Kuitert.
Hanneke de Ruiter-Kleppe
Gen. Van Heutszlaan 65
7316 CG Apeldoorn
Uitbeelden
Een commentaar op een tv-uitzending van de EO, waarin engelen als mensen verfilmd zijn, haalde de voorpagina van het RD. Dit tot mijn niet geringe verbazing, daar het RD nooit tv-programma's bespreekt. Ongezien veroordeelt u het programma als zou het spotten met Gods Woord zijn. Dat engelen in mensengedaante verschijnen is echter voluit bijbels. Dat ze niet mogen worden nagespeeld, valt onder dezelfde afwijzing van film en toneel waarin mensen mensen naspelen: Beiden zijn schepselen van God. Als een acteur bijvoorbeeld een misdadigersrol moet spelen, is dat ook af te wijzen. Als u wél programma's bespreekt, zou u ook eens heel goede programma's kunnen belichten. De EO is trouwens een omroep, geen kerk.
G. Visser-Mollema
Zekkenweg 21
3151 ZC Hoek van Holland
Interview (II)
Graag even een reactie op het artikel van prof. Kuitert (RD 16 september). Met gemengde gevoelens heb ik dit artikel gelezen. Wat arm en wat jammer dat een predikant dit schrijft. Heeft deze man dan geen onfeilbaar Woord van God, geen Bijbel? Want daar staat toch alles duidelijk in verwoord. Hij keert zich tegen de bijbelse opvatting dat Jezus de Zoon van God is (Lukas 3:22) en beweert dat het christendom met zijn de voorstelling van God als persoon in zijn eigen zwaard valt. Het zou een een karikatuur zijn: God als wezen daarboven en dan nog te onzer behoeve. Volgens prof. Kuitert zijn er ook geen geopenbaarde waarheden. Wat zegt de Bijbel hem dan?
Laten we met zijn allen bidden tot de Heere onze God dat Hij deze man van zijn onbijbelse dwalingen zal afhelpen, zijn hart wil veranderen en vernieuwen. Ook als hij als predikant de mensen voorgaat, de weg van de levende God mag verkondigen en dat hij na dit leven weet waar hij naar toe gaat en zoals hij zelf zegt: geen treurigheid zal hebben om het leven te verlaten.
G. Fierloos
Rooiedal 9
4328 PZ Burgh-Haamstede
Kanselboodschap
Ook via de schrijvende pers hebben we kunnen vernemen dat vertegenwoordigers van enkele protestantse kerken hebben gereageerd richting de Tweede Kamer, in verband met het voornemen om in ons land een wet tot stand te brengen zodat mensen van gelijk geslacht legaal kunnen trouwen. Helaas heeft het verzoek van deze kerken om die antichristelijke wet te verwerpen tot op heden niet geholpen, want met grote meerderheid is zij door de Tweede Kamer aanvaard.
Jammer genoeg hebben we in het koor van de kerken de stem van onze Nederlandse Hervormde Kerk niet gehoord. Echter, nog is het niet te laat om haar geluid te laten horen. Immers, over de opheffing van het bordeelverbod per 1 oktober 2000 krijgen we wekelijks ook allerlei informatie te lezen en wat is het dan waardevol als de mond van het hoogste kerkelijke orgaan zuiver klinkt als kristal om de gewetens van met name overheidsdienaren te vormen. Als leerpunt 7 van de Nederlandse Hervormde Kerk na de bevrijding van 1945 wordt genoemd dat zij ook door de oorlog opnieuw het als haar roeping had ontdekt om haar woord te spreken tot de overheid: "Zij mocht niet meer terugkeren tot de neutrale, steriele zwijgzaamheid van vroegere jaren." Immers, de kerk had in bange jaren geprotesteerd tegen het onrecht dat ons volk een levens- en wereldbeschouwing werd opgedrongen die lijnrecht in strijd was met het Evangelie van Jezus Christus. Ik noem slechts één kanselboodschap als voorbeeld van kerkelijke waakzaamheid: "Het is niet naar Gods wil, dat aan de zinnelijke begeerten wordt toegegeven alsof dit vanzelfsprekend is en het niet anders kan. Het is Gods wil dat gij die begeerten biddend bestrijdt en de plaats mijdt en de lectuur afwijst, die deze begeerten wekken en prikkelen. Dit alles volgens het Schriftwoord dat wij het vlees moeten kruisigen met zijn begeerlijkheden. De Algemene Synode verklaart verder dat zij met grote verontrusting kennis genomen heeft van het feit dat de reglementering van de ontucht opnieuw in Nederland is ingevoerd. Zij kan niet nalaten uit te spreken dat de barmhartigheid die de kerk moet betrachten, zich zal blijven verzetten tegen het onrecht, dat een aantal vrouwen als eerloos wordt bestempeld en het verantwoordelijkheidsbesef kant zich tegen het feit dat deze zonde zich als ongevaarlijk zal aandienen." Toen protesteerde de kerk tegen de ondermijning van de onzedelijkheid. Toen waarschuwde zij de plaatselijke gemeenten tegen zedenverwildering. Toen liet zij aan overheid en volk het gebod Gods horen. En nu?
A. B. Goedhart
Leerbroekseweg 5a
4245 KR Leerbroek
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 2000
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 2000
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's