Lea en Rachel als beeld van christelijke kerk
Hiebsch promoveert op Luthers Genesis-preken
AMSTERDAM - De oudtestamentische personen Lea en Rachel zijn als de buiten- en de binnenkant van de kerk en de mens. De binnenkant is gericht op God en staat voor vrede en harmonie, de buitenkant is gericht op de wereld en kent leed en pijn. Mevr. S. Hiebsch promoveerde gisteren aan de Universiteit op Amsterdam op Lea en Rachel in Luthers Genesis-preken.
Luther heeft het boek Genesis in twee reeksen preken uitgelegd. De eerste reeks (1519-1521) is een weerspiegeling van Luthers theologische ontwikkeling op het hoogtepunt van zijn conflicten met de Rooms-Katholieke Kerk. De tweede reeks (1523-1524) valt in een periode waarin de reformatorische kerk- en gemeenteopbouw steeds meer op gang kwam.
Figura
De hermeneutische sleutel tot Luthers Genesis-preken ligt volgens mevrouw Hiebsch in de zogeheten figuratieve duiding. Lea en Rachel zijn bij Luther een "figura" (figuur, symbool) van de christelijke kerk. Personen en gebeurtenissen uit het Oude Testament zag Luther als "figuren" van Christus en Zijn kerk.
De jonge doctor stelt in haar proefschrift dat Luther kiest voor de figuratieve duiding van het Oude Testament en niet voor de allegorische methode, waarmee bijbelse geschiedenissen sterk worden vergeestelijkt. Met deze figuratieve duiding staat Luther volgens dr. Hiebsch duidelijk in de traditie van Paulus en de kerkvaders.
Visie op heiligen
Luthers visie op de heiligen steunt op de Schrift en niet op de middeleeuwse traditie van de Rooms-Katholieke Kerk. Er zijn volgens hem drie groepen: historische heiligen (Augustinus, Fransiscus van Assisi, etc.), nieuwe evangelische heiligen (zoals de twee Augustijner monniken Hendrik Vos en Johannes van den Eschen) en bijbelse heiligen.
Er zijn ware en valse heiligen, aldus Luther. In de Genesis-preken zijn Lea, Rachel en Jacob de ware heiligen en is Laban de valse heilige. De valse kerk is de kerk van Laban, die Luther in zijn eigen tijd in het ambt van de paus en de geestelijke stand terugvond. Lea en Rachel daarentegen zijn figuren van de ware christelijke kerk en Jacob is een figuur van Christus. De ware kerk laat volgens Luther haar leven afhangen van het Woord van God en van Zijn geboden, en de autoriteit in deze kerk ligt niet bij een mens, zoals de paus, maar bij de Schrift.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 juni 2000
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 juni 2000
Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's