Kuitert
Dr. W. H. Velema bespreekt de nieuwste bundel over Kuitert "Kennismaken met Kuitert". Kuitert ziet de Bijbel als een boek van mensen. Het zijn volgens hem zoekontwerpen. Kuitert lijkt veel op de sofisten die leefden ten tijde van Socrates. Ook zij konden geweldig goed spreken en schrijven. Zij geloofden echter niet dat de waarheid bestond. Waarden en normen kenden zij niet. De sofisten leerden anderen het presenteren van argumenten voor en tegen een ethische zaak.
Kuitert is ook zo'n sofist. Volgens hem is er geen absolute waarheid omtrent het hogere. De Bijbel heeft geen absoluut gezag. Als hoogleraar ethiek heeft hij dan ook alle bijbelse waarden en normen afgebroken. Toch is Kuitert in zijn schriftkritiek minder modern dan hij zelf zou willen zijn. Celsus (tweede eeuw), die onder andere Jezus zag als een gewoon mens, zou als hij nu geleefd had de meeste boeken van Kuitert verzwolgen hebben. De grote ketter Michel Servet (zestiende eeuw) die de drie-eenheid ontkende, zou Kuitert regelmatig hebben bezocht om met hem zijn ongeloof te delen.
Duidelijk wordt uit het nieuwste boek van Kuitert dat Kuiterts bekende uitspraak "Alles van Boven weten we van beneden" ook achterhaald is. Nadat Kuitert alle bijbelse uitspraken afgedaan heeft als een zaak van beneden, richt hij ten laatste zijn eigen zaklamp naar Boven en komt dan tot de weerzinwekkende uitspraak: "God houdt alle mensen vast. Gods vriendschap is voor eeuwig." Hiermee opent Kuitert een geheel nieuwe richting in de moderne theologie met als hoofddogma: "Alles over Boven weten we via Kuitert." Om anderen daar vast aan te laten wennen, interviewt Kuitert zichzelf in zijn nieuwste bundel over zichzelf. Alles over Kuitert weten we nu ook via Kuitert en zo is de cirkel rond, want Kuitert heeft volgens Kuitert vierkant gelijk. Schrale troost: hoewel er geen speld is tussen te krijgen, is er ook geen touw aan vast te knopen...
Hans Reinders
Vogelsant 25
8303 ZN Emmeloord
Pijnlijk scherp
Naar aanleiding van het redactioneel commentaar op de voorpagina van het RD van 4 november wil ik het volgende opmerken. Terecht wordt in dat commentaar scherpe kritiek uitgeoefend op de houding van paus Pius XII tijdens de Tweede Wereldoorlog ten aanzien van de Joden. Daar moet in rooms-katholiek Nederland en het Vaticaan heel duidelijk schuld over worden beleden.
Daarbij past zeker geen heiligverklaring van deze man.
Ik vraag me echter af of reformatorisch Nederland, of een deel ervan, ook geen boter op het hoofd heeft. Met name denk ik dan aan een persoon als wijlen ds. G. H. Kersten.
Ds. Kersten heeft niet zozeer met de vijand geheuld, maar wel met gekruiste armen tegenover nazi-Duitsland gestaan. Verder heeft hij de Duitse overheid als wettige overheid erkend. Ook ten opzichte van de Joden heeft hij in het begin van de jaren veertig ten minste een lijdelijke houding aangenomen. Ik denk met name aan zijn advies over de opgave van Joodse kinderen op scholen van de gereformeerde gemeente aan de bezettende macht. Tot nog toe is hij in SGP-kringen toch als een (protestantse) heilige vereerd. Dit in tegenstelling tot de vroegere ARP, die Colijns artikel in De Standaard over het uitwijken van de regering naar Engeland, waarin hij schreef over "smadelijke vlucht", een uiting noemde van een onjuiste beoordeling van de situatie. Dit gebeurde ondanks Colijns latere ondubbelzinnige stelling nemen tegen de bezetter. Ook de CHU nam duidelijk afstand van haar voorman mr. D. J. de Geer, nadat hij uit Engeland was teruggekeerd in Nederland. Een en ander heb ik ontleend aan het proefschrift van dr. W. Fieret, "De Staatkundig Gereformeerde Partij 1918-1948", Houten, tweede druk 1993, bladzijden 221 tot en met 244.
A. Vente
Nieuwdorperweg 12
2811 LA Reeuwijk
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 november 1999
Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 november 1999
Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's