Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kleur bekennen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleur bekennen

Proefjes doen in Jeugdlab

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rijen witte jasjes hangen uitnodigend aan de kapstok. Met het kledingstuk om de schouders stap je even later binnen in de huiselijke sfeer van het Jeugdlab. Een vrolijk gekleurde woonkamer en keuken grenzen aan het laboratorium, waar je zelf proefjes kunt doen rond het thema "zien".

Een Mondriaan-achtig schilderij siert de wand van de woonkamer. Een rode, blauwe en groene lamp verlichten het doek. Resultaat: een wit doek. Drie rode knoppen dagen uit om met de lampen te spelen. Zonder het rode licht wordt het doek cyaan. Wat is hier aan de hand?

"Naar die vraag willen we bij iedere opstelling toewerken", zegt Erik Plomp, projectleider en educatief vormgever bij het Utrechts Universiteitsmuseum. De antwoorden liggen niet voor het oprapen. Daarvoor moeten de jeugdige 'wetenschappers' aan de slag in het centraal gelegen laboratorium. Stickers bij de opstellingen verwijzen naar de bijbehorende proefjes.

Achter witte tafels staan zwarte krukjes. Op de tafels geven kleurige klappers informatie over de proefjes. Met eenvoudige materialen doen kinderen experimenten over kleuren, spiegels en lenzen. Komen ze er niet uit, dan bieden centraal geplaatste computers hulp. Daarin zit ook informatie over moeilijke woorden. Verder kunnen de 'laboranten' er meeneembladen printen, om thuis bijvoorbeeld een kaleidoscoop te bouwen.

Bewust is gekozen voor een omgeving van huiskamer en keuken. "Daarmee willen we duidelijk maken dat wetenschap zich onder je neus afspeelt", zegt Plomp. Jammer dat het basisprincipe van kleuren zien onder meer wordt verduidelijkt met een kleurentelevisie en dat de informatie daarbij verstopt zit in een Veronica-televisiegids.

Het is volgens Plomp belangrijk dat ouders en kinderen vooraf de moeite nemen de aanwijzingen door te lezen. "Mensen die dat niet doen, haken al binnen een kwartier af. Het Jeugdlab is dus niet zo geschikt voor erg ongeduldige kinderen. Maar kinderen die doorhebben hoe het Jeugdlab werkt, zijn meestal erg enthousiast. Tweederde van de reacties is positief."

De interactieve tentoonstelling richt zich op jeugd van 10 tot 16 jaar en sluit aan bij de doelstellingen van de onderwijsprogramma's. Omdat het Jeugdlab is opgezet voor bezoek van (school)groepen, krijgen die voorrang bij opgave vooraf. Aan de tafeltjes is voor 32 kinderen plaats, maar met dat aantal kinderen en de bijbehorende ouders is de ruimte ter grootte van een fors klaslokaal behoorlijk vol.

De huidige tentoonstelling draait helemaal om het thema "zien". Dit najaar komt daar "ruiken en proeven" bij, voorjaar 2000 "horen" en een jaar later "voelen".

Het Jeugdlab is een semipermanent onderdeel van het Utrechts Universiteitsmuseum (030-2538008). Toegankelijk voor rolstoelers. Open: di. t/m za. van 11 tot 17 uur. Op woensdag- en zaterdagmiddag mogen kinderen het Jeugdlab van 14 tot 17 uur zonder begeleiding bezoeken, op andere tijdstippen moet er een volwassene mee. Toegang: 7,50; 6-18 jaar 3,75, met museumjaarkaart gratis.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 juni 1999

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Kleur bekennen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 juni 1999

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's