"Meetmethode voor geluidshinder Schiphol deugt niet"
UTRECHT (ANP) - De methode waarmee geluidshinder rond Schiphol wordt gemeten is onbetrouwbaar en de gebruikte normen zijn te slap.
Dat blijkt uit onderzoek dat ingenieursbureau DHV heeft uitgevoerd in opdracht van de Stichting Natuur en Milieu. De betrokken overheden, de luchtvaartsector en de milieuorganisaties zijn het er volgens de onderzoek ers over eens dat de methode verouderd is en niet deugt.
Andere conclusies uit het onderzoek zijn dat voor luchtvervuiling normen ontbreken en de veiligheidsnormen die Schiphol hanteert, gebrekkig zijn. Het algemene beeld is dat de luchtvaart in vergelijking met de industrie en het weg- en railverkeer veel meer lawaai en vervuiling mag produceren.
De Stichting Natuur en Milieu brengt de resultaten van de vergelijkende studie naar buiten, een week nadat de discussie over de geluidsgrenzen van de luchthaven door toedoen van Schiphol zelf opnieuw werd aangezwengeld.
Uit het DHV-onderzoek blijkt dat voor vliegtuiglawaai een hogere geluidsbelasting is toegestaan bij woningen dan voor industrie- en verkeerslawaai. Bovendien zou de methode waarmee de geluidshinder op Schiphol wordt berekend verouderd en onbetrouwbaar zijn. Als dezelfde methode wordt gebruikt als in de industrie, dan zouden veel meer huishoudens met ontoelaatbare overlast te maken hebben.
Voor luchtvervuiling geldt volgens het onderzoek hetzelfde.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 24 augustus 1998
Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 24 augustus 1998
Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's