Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

"Recht vraagt om verzoening"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Recht vraagt om verzoening"

Ds. B. van der Heiden spreekt op winterconferentie JBGG

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ELST (Utr.) - "De verzoening is particulier, maar in de nodiging sluit de Heere niemand uit. Ook jou niet. Hij roept ons allen toe: "Wendt u naar Mij toe en wordt behouden". Hij staat voor de deur van je hart en zegt: "Mijn zoon, geef Mij uw hart". We gaan niet verloren omdat we niet zalig konden worden, maar omdat we de aangeboden verlossing niet begeerden".

Met deze woorden besloot ds. B. van der Heiden, predikant van de gereformeerde gemeente te Kampen, gisteravond in Elst (Utr.) zijn lezing "Verzoening met God". De lezing vormde de opening van de Winterconferenties 1998, op vier locaties belegd door de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten (JBGG).

Ds. J. Driessen behandelt vandaag in Elst het onderwerp "De prediking van de verzoening". In Dongen leiden ds. C. Harinck en ds. A. B. van der Heiden het thema in. Volgende week vrijdagavond en zaterdag vindt in Haamstede en Lunteren de tweede conferentie plaats. Sprekers zijn daar de predikanten W. Silfhout, G. J. van Aalst, A. Moerkerken en J. J. van Eckeveld.

Graz en Kampen

Ds. Van der Heiden plaatste zijn lezing in het raam van de tweede Europese oecumenische assemblee (vorig jaar in het Oostenrijkse Graz), de derde Kerkendag in Kampen (25 april) en het boek "Verzoening, bijbelse notities bij een omstreden thema" van prof. C. J. den Heyer. Dat boek, zei de Kamper predikant, is een dieptepunt in de ontwikkeling van het historisch-kritisch schriftonderzoek.

Als belangrijkste oorzaak van het verzet tegen verzoening door voldoening noemde ds. Van der Heiden de irritatie over het kruis van Christus. "Dat komt, omdat de mens niet meer van schuld en zonde wil weten. De gedachte dat Gods gerechtigheid vraagt om verzoening door voldoening, heeft de kerk niet zelf bedacht. Ze heeft nagezegd wat ze las in de Schrift. Gods rechtvaardigheid wordt juist zichtbaar in het bedekken van de zonde door Christus' bloed. Wat voor Hem straffende gerechtigheid was, betekent voor de zondaar vrijsprekende gerechtigheid. Wie zelf het wonder van de verzoening heeft mogen smaken, kan niet verdragen dat ze als onschriftuurlijk wordt gekwalificeerd".

Evenwicht

Verzoening in het oude Israël hield herstel van het rechtsevenwicht in. "Daarvan was sprake als de schuldige dezelfde schade leed als de getroffene. Voor het leven kon, als er geen sprake was van opzet of nalatigheid, een losgeld, een vervangingswaarde gegeven worden. Zo moeten we ook de ceremoniële eredienst onder Israël zien. Het dierlijke offerbloed is het middel waardoor verzoening voor de schuld wordt gegeven. Het bloed heeft een verzoenende werking omdat het leven erin gelegen is".

Verzoening gaat van God uit, zei ds. Van der Heiden. "God accepteert het offer als vervangingswaarde. Er is overdracht van schuld mogelijk. De onschuldige, het offerdier, moet sterven, opdat de zondaar zal leven. God stelt de mogelijkheid van verzoening. Het offer, de vervangingswaarde, neemt de schuld weg die de mens tegenover de Heere heeft. Dat is een geheim dat alleen door het geloof te verstaan is. En verstaan wil zeggen: bewonderen en aanbidden. Het doet zeggen: "Wie is toch Deze!" Hij werd een vloek, opdat vloekwaardigen, des doods schuldigen, van de vloek verlost worden".

Remonstrants

"De moderne theologie doet zelfs het begríp verzoening vervagen. Dan wordt Christus de Fakkeldrager, Die op 33-jarige leeftijd uitgeschakeld is", zei de predikant uit Kampen.

Hij verzette zich tegen de leer van de alverzoening en die van de algemene verzoening. "Als je hoort: Zet je hart voor Jezus open, anders kan Hij niets voor je doen", is dat remonstrants. Als in opwekkingsliederen de oproep klinkt om een keuze te doen, en dat God daar dan van afhankelijk is, is dat onbijbels. Het bijbelse antwoord op de vraag voor wie Christus stierf, vinden we in de leer van de particuliere, persoonlijke verzoening. Christus wist voor wie Hij stierf. Hij stelt Zijn leven voor Zijn schapen. Christus stierf en verwierf daardoor de zaligheid voor de Zijnen. Maar tot ons komt de liefdevolle en indringende boodschap: Gelooft in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 7 maart 1998

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

"Recht vraagt om verzoening"

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 7 maart 1998

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's