Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Digitale toren van Babel reikt niet tot in de hemel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Digitale toren van Babel reikt niet tot in de hemel

JBGG bezint zich op informatietechnologie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

VOORTHUIZEN - „Wie niet wil of kan deelnemen aan de informatie- en communicatienetwerken, komt buiten de samenleving te staan. Een normale burgerlijke levenswijze met eigen bestaansmiddelen wordt dan onmogelijk. Niet meedoen kan niet”. Het overgrote deel van de jongeren in de zaal was het met die stelling eens. Afgelopen zaterdag hield de Jeugdbond van de Gereformeerde Gemeenten zijn jongerencongres, met als thema: ”Jij en de informatietechnologie”.

De stelling was afkomstig van ir. A. van Maldegem, directeur van adviesbureau Ries. „Ook de digitale toren van Babel zal niet tot in de hemel reiken. De kennis zal wel toenemen, maar is toch begrensd. De Bijbel leert ons niet dat er weer een paradijssituatie komt, zoals de informatietechnologie ons voorspiegelt”. Van Maldegem legde de vinger bij een groot aantal negatieve aspecten van de moderne technieken, zoals het ontbreken van een totaaloverzicht („Veroorzaakt verwarring”), het ontbreken van de zingeving („Veel onderwijs, maar het leidt tot onder-wijsheid”) en de generatie-inversie („Van ouderen wordt kennis niet geaccepteerd, want die is toch achterhaald).

Toch stelde de technisch adviseur dat de strijd niet gericht moet zijn tegen de techniek, maar tegen het misbruik ervan. „Voor een christen ligt er een rem op, het is niet je levensdoel om technisch bezig te zijn”.

„Tele-refoschool”

Van Maldegem vond dat we moeten kijken naar wat er op een nuttige manier te gebruiken is. Hij noemde liet voorbeeld van estafettebedrijven die in verschillende tijdzones van de wereld, in Nederland, Nieuw-Zeeland en Noord-Amerika, op afstand werken aan bijvoorbeeld computeronderhoud. „Daarmee voorkom je gezinsdoorbrekende ploegenarbeid en los je zondagsarbeid voor een deel op”.

Een ander idee dat hij suggereerde was de tele-refoschool. „Nu gaan veel kinderen vijf keer per week met een bus naar een reformatorische school. Het is wel mooi dat je onderwijs hebt in eigen kring, maar zo stop je de kinderen al heel jong in een forenzenbestaan dat veel tijd en geld kost”. Tele-onderwijs via de moderne communicatiemiddelen kan een deel van dat probleem oplossen. Van Maldegem illustreerde met deze voorbeelden dat „de negatieve aspecten ons er niet van moeten weerhouden om te doen wat onze hand vindt om te doen”.

Daarmee sloot hij aan bij de lezing van J. Baan. De president-directeur van Baan Company was de gastheer van het jongerencongres, op zijn conferentieoord De Kamphorst. Baan liet in zijn presentatie zien dat de moderne communicatietechnieken in het zakelijk leven vandaag de dag vrijwel onmisbaar zijn. Hij meent dat dat niet strijdig is met zijn christelijke identiteit. „Juist door onze achtergrond zijn we in staat beter om te gaan met de snelle veranderingen”.

Op de vraag naar de sociale gevolgen en de individualisering ziet Baan dat ook in zijn bedrijf de behoefte aan communicatie toeneemt. Hij had een suggestie voor de kerken: „Is het niet beter om twee keer per jaar huisbezoek af te leggen? Of een prayer meeting in te stellen op zaterdagavond?”

Beeldcultuur

Het middagprogramma was verdeeld in een aantal workshops. Ds. P. Mulder was door ziekte verhinderd, maar gebruikte een van de moderne communicatiemiddelen, de fax, om toch zijn lezing in Voorthuizen te krijgen. „Wanneer de computer een grote plaats in het gezin inneemt, zal er minder ruimte zijn voor huiselijkheid, gezamenlijkheid. Wanneer we veel dingen leren van een ‘ding’ in plaats van van een mens, is dit een enorme verarming”.

Ook ds. Mulder stelde zich de vraag of bepaalde apparaten, sommige media, op zich zondig zijn. „In het algemeen gesproken zullen wij op deze vraag ”nee” moeten zeggen. Toch komt het mij voor dat het ene medium, het ene apparaat misschien ook, meer mogelijkheden tot het kwade blijkt te geven dan het andere”. Hij vreesde dat in een beeldcultuur het algemene normbesef, en vooral het algemene godsbesef, wel erg sterk weggesleten wordt.

Riool

De predikant uit Capelle aan den IJssel zag weinig ruimte voor evangelieverkondiging via de moderne media. „De begrippen ”verkondigen” en ”getuigen zijn” zijn wezenlijk anders dan mogelijkheden aanreiken via cd of Internet”. De Heilige Geest werkt langs de wegen van samenkomst van de gemeente, het gebed en de ambtelijke dienst, dat is onvergelijkbaar met ”zelfstudie” vanachter de computer, vond hij.

Dr. Chr. Fahner, die de workshop ”Informatisering en werk in de kerk” leidde, dacht daar genuanceerder over. Hij stelde dat het behoort tot de roeping van de kerk om het evangelie te verspreiden en dat een middel zoals Internet daarvan niet is uitgesloten. Terwijl Van Maldegem in zijn lezing het „rondslingeren van psalmverzen” veroordeelde, meende Fahner dat „als het op een verantwoorde en eerbiedige manier gebeurt, het misbruik ervan niet aan de producent toe te rekenen is. Ik zie principieel geen verschil met het leggen van een Bijbel in een hotelkamer”. Nazorg is van belang, stelde hij, „evangelisatie mag nooit anoniem gebeuren”.

Toch was Fahner geen voorstander van Intemet-gebruik in het gezin. „De wil geen toegang tot het riool. Ik zie voor een gemiddeld persoon uit onze gezindte geen noodzaak om zich op Internet te begeven”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 14 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Digitale toren van Babel reikt niet tot in de hemel

Bekijk de hele uitgave van maandag 14 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's