Met 80 km over het IJsselmeer
Hoppen van Amsterdam naar Lelystad, Stavoren of de waddeneilanden
Van Amsterdam naar Lelystad, Enkhuizen en Volendam. Of naar Stavoren, Enkhuizen en Medemblik. Een razendsnel tochtje naar de waddeneilanden kan ook. Hoppend in een catamaran van de ene toeristische attractie naar de andere. Met ruim 80 kilometer per uur over het IJsselmeer.
Het water spat hoog op. Miljarden druppeltjes laten de Blue Arrow in een witte nevel verdwijnen. De afstand tussen Lelystad en Enkhuizen wordt in ruim een halfuur overbrugd.
Aan boord is duidelijk merkbaar dat de boot is gebouwd om alle zeeën te bevaren. De koppige IJsselmeergolven bij een noordwester (kracht 5) deren de boot nauwelijks. De Blue Arrow schuift met een gang van ruim 60 kilometer tegen de wind in, richting Enkhuizen.
De catamaran van het type Service Effect Ship doet aan de binnenkant een beetje aan een vliegtuig denken. „Business class”, meldt kapitein Willem Bruijgom trots. Aan boord bevinden zich maximaal 100 comfortabale stoelen, een complete bar en een video-installatie. Boven het hoofd van de passagiers is de cockpit volgepropt met geavanceerde computersystemen. Het schip kan pas snelheid maken in een vaargeul. Daarin moet water worden opgezogen om de aandrijving via een waterstraal op gang te brengen. Is de catamaran eenmaal op snelheid, dan is het varen een belevenis.
Bij de ruige weersomstandigheden doet het een beetje denken aan een bus die op een hobbelig landweggetje is beland. De schokdempende luchtkussentechniek zorgt er samen met het catamaransysteem voor dat het schip niet slingert. Niemand voelt tijdens een rondje IJsselmeer zijn maag. En dat mag ook niet, want het is de bedoeling dat de Blue Arrow de komende jaren toeristen gaat vervoeren. En die komen voor hun plezier, niet om de inhoud van hun maag in het IJsselmeer te laten verdwijnen.
„Als een speer over het IJsselmeer. Langs de schatten van de Zuiderzee”. Zo luiden de wervende teksten op de folder. Bruijgom is de stuwende kracht achter de nieuwe rederij Arrow Ferrylines. Vorig jaar viel het oog van Bruijgom, tot voor kort directeur/initiatiefnemer van Travel World International, op de White Prince. De bij De Schelde in Vlissingen gebouwde catamaran was bedoeld als een soort demonstratieboot van de werf. Het schip voer op dat moment in Noorwegen. Voor een zacht prijsje wist Bruijgom, die samen met de IJsselmeerrederij Tisset broedde op plannen voor een nieuwe toeristische lijndienst, de catamaran te kopen. „Er waren veel belangstellenden”, weet Gerbrand Schutten van Tisset. Hij wil geen precieze prijs noemen. De nieuwwaarde van de catamaran bedraagt tussen de 2,5 en de 3,5 miljoen gulden.
De shuttle, die nu luistert naar de naam Blue Arrow, is prima geschikt om de verwende dagjesmens langs een aantal oude stadjes aan de voormalige Zuiderzee te vervoeren. „De steden en de attracties liggen te ver uit elkaar om in één dag genoeg te zien. Dat probleem lossen we op”, aldus Schutten.
Trekken en hoppen
Samen met Bruijgom heeft hij een drietal routes uitgezet. Onder de dijk met de steden Amsterdam, Lelystad (Batavia) en Enkhuizen (Zuiderzeemuseum) en Volendam wordt gesproken van een VOC Tour. Boven de dijk wordt een compleet programma aangeboden met Den Oever, Enkhuizen, Stavoren en Medemblik onder de benaming Zuiderzeetour. Ten slotte behoort ook een Waddentour met een bezoek aan Texel, Vlieland en Terschelling tot de mogelijkheden. „Echt een Hollands dagje uit. We moeten af van de gedachte dat we hier alleen Madurodam en de Keukenhof hebben”.
Arrow Ferrylines werkt samen met de organisatie Waddentrek, die een meerdaags bezoek aan alle waddeneilanden aanbiedt. Er is in dat geval volgens Schutten geen sprake van concurrentie. „Zij trekken, wij hoppen. Bovendien bezoeken wij niet alle waddeneilanden”.
Op de Blue Arrow kunnen fietsen worden geplaatst. De langere dagtochten zijn compleet met routebeschrijvingen en afsluitend diner. Meerdaags bezoek is eveneens mogelijk. De prijzen van de dagtochten liggen tussen de 60 en de 150 gulden per persoon. Tisset en Bruijgom mikken op de binnenlandse groepsdagtochtenmarkt en individueel dagtoerisme. Ze hebben 5 tot 7 miljoen gulden in het project gestoken. Slaat het bezoek aan de oude handelsstadjes van de Zuiderzee aan, dan moeten er nog twee catamarans bijkomen. Bruijgom onderhandelt al met De Schelde over de bouw van een tweede boot, geschikt voor het vervoer van 230 passagiers.
Langs de files
Ook zijn er gesprekken met Rijkswaterstaat over het inzetten van de Blue Arrow tussen Almere en Amsterdam, ’s Ochtends voor 9.00 uur wordt de catamaran nu niet gebruikt. Bruijgom: „We spreken over een pilot project waarbij we een of twee keer naar Amsterdam varen. Wanneer er wordt gesleuteld aan de Oranjesluizen kunnen we in een halfuur naar de hoofdstad. Rijkswaterstaat is bezig met een oplossing. Langs de files op de Al”.
Dankzij de snelheid van de catamaran. Die snelheid moet overigens in de zomermaanden niet worden overschat. De hoge golven van de boot zijn gevaarlijk voor passerende recreatievaartuigjes. En die zullen er de komende maanden alleen maar bijkomen, zodat er met een matiger snelheid moet worden gevaren. Of de door Arrow Ferrylines gespresenteerde strakke vaarschema’s -’s ochtends weg, een aantal uren attracties en voor het donker thuis- dan altijd worden gehaald, is nog maar de vraag.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's