Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Meer agressie bij de Sociale Dienst”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Meer agressie bij de Sociale Dienst”

Ernstige gevallen komen incidenteel voor

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ROTTERDAM (ANP) - De toegenomen mondigheid, „zeg maar, lastigheid”, van klanten van de Sociale Dienst leidt tot een groei in de agressie tegenover het personeel. Dat zegt P. Lemmen, directeur van Divosa, het overkoepelende orgaan van de Sociale Diensten in Nederland.

„Daarnaast is de Bijstandswet veranderd en zijn verschillende regeltjes strakker geworden, waardoor sommige mensen een lagere uitkering krijgen. Ook dat kan agressie oproepen”, aldus de directeur.

Donderdag werd in Rotterdam een medewerker van de Sociale Dienst het ziekenhuis in geslagen door een klant die ontevreden was over de verlaging van zijn uitkering. „Deze ernstige gevallen van agressie komen slechts zeer incidenteel voor”, zegt Lemmen. „Veel vaker krijgt een medewerker van de Sociale Dienst te maken met verbaal geweld. Ook vinden er wel eens handtastelijkheden plaats. Maar bij dat soort agressie vindt het personeel het niet altijd nodig om dat te melden. Divosa heeft dan ook geen cijfers van het aantal gevallen van agressie. Daar hebben wij nauwelijks zicht op”.

Openheid

Divosa probeert op verschillende manieren een afname van het geweld te bereiken. „Allereerst bevorderen we de openheid in de kantoren. Een gesloten sfeer bij de Sociale Dienst straalt te veel vijandigheid uit, terwijl openheid in het gebouw minder agressie oproept. Daarnaast willen we dat werknemers de kans krijgen om deel te nemen aan cursussen en trainingen, zodat zij leren hoe ze met agressieve klanten moeten omgaan”.

De directeuren van de diensten laten personeel ook van elkaar leren. „We stellen handreikingen op schrift van situaties die bij de kantoren zijn voorgekomen en waarbij toentertijd goed is gereageerd. Door deze ervaringen door te spelen aan andere Sociale Diensten kunnen die ook profiteren van de keuzes die in vergelijkbare situaties zijn gemaakt”, aldus Lemmen.

Definitieve oplossingen voor het toenemende geweld heeft de directeur van Divosa niet. „Het enige dat we kunnen doen, is alert blijven. We kunnen agressie tegenover het personeel van de Sociale Diensten nooit helemaal voorkomen”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

„Meer agressie bij de Sociale Dienst”

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 12 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's