Dat komt in de schoolkrant
Redactieleden: „Uitspraken van leraren scoren vaak ’t best”
Ze hebben het niet altijd even gemakkelijk. Is de schoolkrant saai, dan krijgen ze het van klasgenoten te horen. Is-ie te sappig, dan stromen er reacties van leraren binnen. Ondertussen moeten ze wel vier keer per jaar dertig pagina’s zien te vullen. Zo aantrekkelijk mogelijk. Redactieleden gezocht!
De schoolkrant. Iedere leerling neemt ’m door. Van voor tot achter. Smullend van de laatse nieuwtjes in en rond de school. Of minachtend lachend over eventuele schrijf- of spelfouten en de „oninteressante” artikelen. Favoriet tijdstip om de schoolkrant door te snuffelen, is en blijft de les. Stiekem onder tafel. Wanneer er maar even gelegenheid is, worden de nieuwtjes breeduit besproken. „Had jij dat achter die leraar gezocht. Die nieuwe regel is écht belachelijk! Nu vragen ze alweer om redactieleden…” Een leuk klusje voor een ander.
Een aantal scholieren zette wél de stap om de krant nog aantrekkelijker te maken: Arie Versluis, Jannet van Werkhoven en Arjan Nobel van het Wartburg College (locatie Guido de Brés) in Rotterdam. Ze visten een aantal kranten van het afgelopen jaar uit het archief. Die liggen nu op een stapel voor hun neus. Knipsels met allerlei soorten plaatjes en artikelen uit diverse blaadjes zitten geordend in een map. Klaar voor gebruik.
Spijbelen
De drie vwo-6-scholieren zijn maar wat trots op hun maaksels. Samen met nog vier redactieleden vullen ze om de paar maanden bladzijden met alles wat leerlingen en leraren willen lezen. Sommigen doen dat al ruim vier jaar lang met veel enthousiasme. „Voordeel is datje ook wel eens tijdens de les een uurtje legaal kunt spijbelen. Terwijl jij fluit achter de computer of bij het kopieerapparaat, zitten klasgenoten te zwoegen. Doe dat niet te vaak bij dezelfde leraar. Dan krijg je mot”.
Over de naam van het blaadje hoor ie nooit iemand klagen. Al sinds de oprichting in 1972 heet de krant van de school ”Op de Bres”. En zo zal-ie nog wel een aantal jaartjes blijven heten, ondanks de naamswisseling van de school. De krant ziet er vrij aantrekkelijk uit. Ook al is hij op A4 formaat gemaakt. Daar hebben de redactieleden wel wat op aan te merken. „We zouden er graag een echt boekje van maken, maar dat is moeilijk. Dan past hij niet onder het nietapparaat”.
Bij de stapel kranten overheersen de kleuren oranje, groen en geel. „Meestal krijgt hij de kleur waarvan we papier hebben liggen. Als er een stapel rood ligt, wordt-ie rood”.
De voorkant is normaal gesproken iedere keer anders. Behalve in het jubileumjaar. Toen stond op iedere cover een tekening van Maarten Luther voor de Wartburg. „In dat jaar ging onze school Wartburg College heten. Vandaar”. Hoe ze aan die tekening kwamen? Voor de illustraties in het blad bezit de redactie een heuse tekenares, een leerlinge met talent.
Aantrekkelijk
De vorm, het uiterlijk van de krant, vinden de scholieren erg belangrijk. Daar valt of staat de schoolkrant mee. Het is het gezicht. Maar het gaat natuurlijk om de inhoud. „Serieuze artikelen moet je afwisselen met amusement. Een verslag van een bezinningsdag komt na een mop”. De krant moet voor alle leerlingen aantrekkelijk zijn. En dan blijken vooral uitspraken van leraren hoog te scoren. „Dat is het eerste wat klasgenoten lezen. En ook het enige dat via de kopijbus binnenkomt”. Iedereen wil alles over leraren weten. „Dat is een feit. Daar ga je mee aan de slag”.
De redactieleden hielden eens een enquête onder docenten met de vraag: Wat had u willen worden wanneer u niet in het onderwijs was beland? Van zulke artikelen smullen leerlingen. Zeker wanneer docenten onverwachte dingen zeggen. „We houden tegenwoordig ook een topvijf bij van leraren die opmerkelijke uitspraken doen. Sommige docenten dóen het er duidelijk om. Dat mag gerust in de.krant”.
Behalve de laatste ‘roddels’ kunnen via de schoolkrant ook misstanden aan het brede publiek bekend worden gemaakt. Nu ja, misstanden? Toen de conrector onlangs een spiegel buiten zijn kantoor plaatste om jongeren op de gang te „bespioneren”, kwam rel protest via de krant de school binnen. „Niet dat het veel effect heeft gehad”. Een andere leraar deed als de leerlingen in de aula zaten altijd het licht uit. Voor het milieu. „Maar wij moesten steeds het licht weer aandoen. Dat is pas vervuiling”.
Het is niet altijd even gemakkelijk om aan kopij te komen. De bussen die her en der in de school hangen, zijn nog niet voor de helft gevuld. De krant moet vol. „Je denkt toch niet dat wij alles zélf schrijven?” De redactie heeft slinkse manieren te over om aan kopij te komen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een opstel of van een aantal blaadjes strafwerk? Vooral dat laatste is een ideale manier om leuke pagina’s te vullen. Lezen door andersmans leed. Jannet: „Ook is het handig om bij gebrek aan kopij er eens wat oude schoolkranten op na te slaan. Dat is een snelle manier en nog leuk ook”.
De krant in Rotterdam verschijnt vier keer per jaar. Wanneer de inleverdatum nadert, stijgt het adrenalinegehalte van de redactieleden. Zoals zo vaak, is het vullen van de schoolkrant een gebeurtenis van het laatste moment. Is er wel genoeg? Zijn de advertenties al binnen? Het zijn allemaal dingen waarop gelet moet worden. Gelukkig zijn ook twee leraren bij het schoolkrantwerk betrokken. De ene zorgt voor de uitwerking op de computer en de andere regelt de planning. Ook het contact met adverteerders komt op hun schouders neer.
Kritiek
Soms krijgen de redactieleden kritiek. Van twee kanten. Wanneer de krant helemaal klaar is, gaat hij namelijk als eerste naar de rector. Die kijkt of alles ermee doorkan. Sommige uitspraken van leraren zijn te hard om te plaatsen. Die moeten eruit. „Maar dat ligt natuurlijk niet aan ons, maar aan die leraren”, vindt Arie.
Ook van klasgenoten krijgt de redactie het een en ander te horen. Zoals na het artikel over de fabricage van papier. Dat vonden veel leerlingen alleen maar bladvulling. Naar zulke opmerkingen luisteren ze dan wel. Soms is de kritiek ongegrond. I Arjan: „Dan zeg ik altijd: lever zelf maar wat in. Dat gebeurt niet”.
Zit je als redactie tussen leerlingen en leraren in? „Dat gevoel heb ik niet echt”, vertelt Jannet. „Het is wel zo dat leraren in de les extra goed opletten. Wanneer ze zich verspreken, volgt er al snel: Dat komt in de schoolkrant!”
De beste schoolkrant
Waar een goede schoolkrant aan moet voldoen? Bij de Hogeschool van Amsterdam dachten ze daar de afgelopen weken over na. Tot het begin van deze maand konden sohoolkrantenredacties hun pennenvruchten insturen, om mee te dingen naar de titel: "Beste schoolkrant van het jaar".
Ruim 110 redacties waagden de sprong. De jury bestond uit de niet onomstreden moderne schrijver Ronald Giphart en een redactrice van het meidenblad Yes. Een docent en twee studenten van de opleiding Boekhandel en Uitgeverij van de bewuste hogeschool hadden ook een woordje te zeggen. Op deze opleiding leren studenten professioneel te werken voor media zoals tijdschriften, boeken en Internet. De wedstrijd als pr-stunt.
„Winnaar is de schoolkrant die naar het oordeel van de jury voor zijn lezers het meest originele, aantrekkelijke en jounalistiek interessante product is", staat er in de brief. Dat klinkt. Leg jouw schoolkrant er maar naast. De volzin houdt in dat er een redelijke mix van allerlei soorten artikelen in de krant te vinden moet zijn, dat het blad niet alleen op het schoolleven, maar ook naar buiten is gericht. Dat er een herkenbaar verschil moet zitten tussen een feitenverslag en een opinierubriek. Tot slot moeten de nummers in een duidelijke regelmaat verschijnen, bijvoorbeeld vier of vijf keer in het jaar. Dat zijn de punten die op het journalistieke vlak meespelen. Wat de vormgeving betreft gaat het vooral om een herkenbare opmaak die ervoor zorgt dat de tekst gemakkelijk te lezen is. En daarbij spreekt een duidelijke eigen stijl ook z'n zegje mee.
De winnaar is nog niet bekend. Daarvoor moet je wachten tot 24 april. Dan is de prijsuitreiking: een multimediacomputer en een wisselbokaal.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's