Terrein van evangelisatie ligt eerst in eigen gezin
Vrouwenbond Geref. Gem. herdenkt vijftigjarig bestaan
ROTTERDAM - „In ons evangelisatiewerk hoeven wij geen mensen te bekeren. De Heere weet wel dat wij dat niet kunnen; dat kunnen we aan Hem overlaten. Maar we mogen wel wijzen op de Bron des levens. We mogen wel, met de Samaritaanse vrouw, wijzen op Hem: „Komt, ziet een Mens, Die mij gezegd heeft alles, wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus?”
Met de geschiedenis van de Samaritaanse vrouw uit Johannes 4 als uitgangspunt, sprak ds. G. J. van Aalst, predikant te Ridderkerk, gisteren op de bondsdag van de Bond van Vrouwenverenigingen der Gereformeerde Gemeenten. De dag, die gehouden werd in De Doelen te Rotterdam, stond in het teken van het 50-jarig bestaan van de bond. Het thema van het referaat van ds. Van Aalst was ”Evangelisatie dicht(er)bij; vrijmoedigheid gekregen en gezegend”.
In het leven van de Samaritaanse vrouw, zei de predikant uit Ridderkerk, „is plaatsgemaakt voor de Gezegende van de Vader. Zij, die alles had gedaan om zichzelf rampzalig te maken, mag wijzen op Hem, Die alles heeft gedaan om haar zalig te maken. Ademloos stil werd het bij de fontein Jakobs, buiten de poorten van de stad, toen Jezus de bladzijden van haar leven openlegde. Ze heeft niet langer geprobeerd onder de klem van Zijn Woord uit te komen, maar uit gunnende wederliefde is ze teruggegaan naar de stad, „en zeide tot de lieden: Komt, ziet een Mens, Die mij gezegd heeft alles, wat ik gedaan heb; is Deze niet de Christus?”
Onwetendheid
Ds. Van Aalst wees erop dat 75 procent van de Nederlanders niet weet wat Pinksteren betekent en dat 66 procent niet weet wat Goede Vrijdag inhoudt. „Zou ik ú eens mogen vragen of u weet wat ‘Pinksteren’ betekent, en mag ik ú eens vragen wat Goede Vrijdag inhoudt in de doorleving van uw ziel?”
Evangeliseren is, volgens ds. Van Aalst, hun die ervan vervreemd zijn de weg der zaligheid bekend te maken. „Dat arbeidsterrein ligt echter niet alleen in de wereld, maar ook in ons eigen gezin en in eigen kring. Heel dichtbij zijn er velen die onzichtbaar aan het weggroeien zijn van Gods Woord, die niet meer weten wat het is om uit de wijnstok Christus bediend te worden. In Johannes 4 zien we zo iemand. Een vrouw uit Samaria, een landstreek die in de ogen van het godsdienstige Jeruzalem niet meetelde. Ziet die vrouw op zichzelf, dan zou ze nooit haar mond durven opendoen, maar haar bewogenheid is ook meer daad dan praat, meer haar houding dan haar woorden”.
Terwijl de discipelen het druk hebben met het halen, kopen en eten van brood, wordt bij de waterput, krachtens eeuwig welbehagen, de oogst binnengehaald. Als de discipelen niet zaaien, dan zal die vrouw het wel doen. „Ze heeft er de vrijmoedigheid voor gekregen en begint op de plaats waar men haar kent, op de plaats van haar eertijds. Ze begint dichtbij, onder diegenen die alles van haar verzondigde leven weten”.
Vrijmoedigheid
Het gaat er bij ons zo vaak om wat de mensen zullen zeggen, maar dat weegt bij deze Samaritaanse niet meer, zei ds. Van Aalst. „In het geheim van geschonken vrijmoedigheid, komt ze zoals ze is. Toen het licht van de Vader op de Persoon van de Middelaar was gevallen, heeft het haar hart vervuld en nu vloeit haar mond over: Komt, en ziet een Mens, Die mij de schellen van mijn ogen rukte. Wat kunnen we dan ruim van de Heere spreken. Dat bewaart ons voor activisme, voor krampachtigheid en ook voor gebrek aan vrijmoedigheid”
Deze Bron is nog open, zei de Ridderkerkse predikant. Hij vloeit nog, tégen ons goddeloze zwijgen en oppervlakkige spreken in, tégen onze werkheiligheid en onze lauwheid in. De Bron is er nog. Maar straks is Hij weg. Twee dagen later vertrok Hij uit Samaria. De Bron is nog geopend voor de slechtste onder de slechten”.
Herdenken
Bondsvoorzitter ds. C. A. van Dieren te Stolwijk zei in zijn openingswoord dat jubileren hetzelfde is als jubelen. „Als we vandaag geroepen zijn tot herdenken, dan kunnen we gaan opsommen wat wij in al die jaren hebben gedaan. En misschien is dat best heel wat geweest. We hebben eenzamen bezocht, geijverd voor de zending, gezorgd voor gehandicapten, maar óns werk is niet waard om bejubeld te worden. Het ware jubileren spreekt niet over onze daden, maar over de grote daden Gods. Dat is trouwens het allermoeilijkst, het is onmogelijk, want we zijn hier bijeen als zonen en dochters van moeder Eva. Het ware jubileren is in Genesis 3 opgehouden. Toch zal de jubel voortgaan, omdat God het wil. Dan vallen wij weg en komt God aan Zijn eer”.
Jubileumactie
De bondsvoorzitter wees erop dat in de Gereformeerde Gemeenten vanouds altijd is gewezen op het vrije, soevereine Godswerk, toegepast door de Heilige Geest. „Dan kun je wel jubileren en loop je niet het gevaar ermee in de mens te eindigen”.
In de middagvergadering beantwoordde ds. Van Aalst de hem gestelde vragen. In een apart programmaonderdeel werd teruggeblikt in de historie van de bond. Mevrouw C. A. Kaslander-Goedegebuur, presidente van de vrouwenbond, maakte de opbrengst van de jubileumactie bekend. Deze actie, die bestemd was voor de aankoop van een eigen kerkgebouw voor de evangelisatiepost te Emmen, bracht ruim 96.000 gulden op.
In zijn slotwoord wees evangelist Joh. Witte uit Merksem op Hebreeën 13: „U heeft vandaag al vele vermaningen gehoord. Neem me niet kwalijk dat er hier nog een komt: Dat de broederlijke, dat de zusterlijke liefde blijve. Van nature zijn wij haters van God en onze naaste. Als hier staat: „Dat de liefde blijve”, dan betekent dit dat die liefde er eerst moet zijn. Die liefde komt mee in de wedergeboorte en ligt besloten in het leven dat uit God is. Dat leven leert God in een afbrekende weg. Dan komen de discipelen achter gesloten deuren terecht. Ze zijn vastgevaren met hoogwater en dus is er springvloed voor nodig om hen weer los te krijgen. Zo leert God het Zijn Kerk, om in die afbrekende weg Hem te volgen”.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's