Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kamermeerderheid tegen concurrentie bij het spoor

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kamermeerderheid tegen concurrentie bij het spoor

Minister Jorritsma botst met parlement

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DEN HAAG (ANP) - Minister Jorritsma van verkeer is met een meerderheid van de Kamer in aanvaring gekomen over concurrentie op het spoor na het jaar 2000. Zolang niet vaststaat dat marktwerking goed zal uitpakken voor de reiziger, weigeren de fracties van PvdA, CDA, Groen- Links en SP met marktwerking in te stemmen. D66 twijfelt nog, maar voor de VVD kan het niet snel genoeg gaan.

Jorritsma stelde gisteren dat zij ondanks alle kritiek doorgaat met haar plannen. Volgens de minister is er ook geen weg terug. Bij de verzelfstandiging van de Nederlandse Spoorwegen hoort onherroepelijk een vorm van concurrentie, zo liet zij weten. De Kamer zet de kwestie binnenkort opnieuw op de agenda.

Jorritsma ergerde zich in grote mate aan de houding van vooral PvdA en CDA. Zij trekken nu al conclusies terwijl het onderzoek naar een werkbaar marktmodel nog in volle gang is, aldus de bewindsvrouw. „Marktwerking is bijna een vies woord geworden”. Volgens Jorritsma slaat dit nergens op, omdat concurrentie altijd moet leiden tot een beter product voor de reiziger. „Anders zal de overheid corrigerend optreden”. D66 wil net als Jorritsma eerst verder onderzoek doen naar marktwerking en dan pas knopen doorhakken.

PvdA, CDA, GroenLinks en SP willen dat NS ook na het jaar 2000 geen concurrentie krijgen op de belangrijkste spoorverbindingen, het zogeheten kernnet. Zij stellen voor om met NS langdurige contracten af te sluiten, het liefst voor een periode van vijf tot tien jaar. Voor de PvdA is alleen marktwerking op het regionaal spoor aan de orde. Voor het CDA kan NS ook daar blijven rijden. Groen- Links en SP zijn altijd al tegenstander van marktwerking op het spoor geweest.

De VVD is juist groot voorstander van concurrentie. De liberale fractie vindt dat Jorritsma nog niet ver genoeg gaat. De minister wil tot het jaar 2000 slechts zeer beperkt concurrentie toestaan. De VVD denkt dat het allemaal wel wat sneller kan.

Zo stelt de minister voor om verliesgevende stoptreinen aan de randen van het spoornet deels aan te besteden. De vervoerder die de meeste treinen laat rijden tegen de minste subsidie, krijgt de vergunning. Jorritsma gaat uit van acht aan te besteden lijnen tot 2000. Ze zal voorlopig nieuwkomers weren als die NS in de wielen rijden. De VVD wil dit zogeheten verdringingscriterium op termijn schrappen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Kamermeerderheid tegen concurrentie bij het spoor

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's