Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Werk KNRM verschuift in richting watersport

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Werk KNRM verschuift in richting watersport

Aantal reddingsacties in ’96 licht gedaald

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

IJMUIDEN - Het werk van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) verschuift steeds verder van de beroepsvaart richting de watersport. „Die tendens is jaren zichtbaar en zet zich voort”, aldus directeur S. E. Wiebenga gisteren bij de presentatie van de cijfers over 1996.

Vorig jaar schoten de vrijwilligers van de KNRM 910 keer in problemen geraakte watersporters te hulp. De beroepsvaart had 204 maal assistentie nodig. In totaal bedroeg het aantal hulpverleningsacties 1331. Daarbij werden 2116 mensen gered.

Het aantal acties was lager dan in 1995, toen de KNRM er 1566 keer op uit trok en 2724 mensen redde. Volgens Wiebenga was toen sprake van een piek, wellicht als gevolg van het aanhoudend warme weer. Hij noemt 1996 voor de KNRM wat het aantal acties betreft „een normaal jaar”.

Vorig jaar nam vooral het aantal reddingen op het IJsselmeer en in de Waddenzee flink af. De KNRM vermoedt dat watersporters als gevolg van de toenemende drukte in het binnenland richting de Noordzee „gedreven worden”. Wiebenga schat dat circa 10 procent van de geredden in ernstig gevaar was; ongeveer 1 procent (ten minste twintig personen) is van de verdrinkingsdood gered.

Belangrijkste oorzaken van de problemen op het water waren motorstoringen en gebrek aan ervaring en kennis. Verreweg de meeste hulpaanvragen kwamen van zeilschepen. Bij de beroepsvaart waren het vooral vissers die een beroep deden op de KNRM. Maar liefst 103 keer kozen reddingboten het sop voor tevergeefse zoekacties. Nog eens tienmaal was er sprake van loos alarm. Veel meldingen waren afkomstig van automatische noodzenders, die per ongeluk afgingen.

Grote boot

De vloot van de KNRM is vanaf 1984 vrijwel geheel vernieuwd. Dit jaar worden nieuwe boten afgeleverd voor Cadzand, Den Helder en Hoek van Holland. In totaal heeft de KNRM 37 reddingstations. Er is ook opdracht gegevens voor de bouw van een geheel nieuwe reddingboot, de grootste tot nu toe. Directe aanleiding was brandstofgebrek bij een actie die lange tijd in beslag nam.

De vernieuwing van de boothuizen verloopt traag als gevolg van de vergunningaanvragen en inspraakprocedures bij de gemeenten. Dit jaar denkt de KNRM desondanks boothuizen en bergplaatsen in Cadzand, Breskens, Katwijk aan Zee en Wijk aan Zee in gebruik te nemen.

De jaarlasten van de KNRM bedragen circa 14 miljoen gulden. De maatschappij werkt zonder overheidsgeld. Ongeveer 70.000 donateurs en een flink aantal bedrijven houden de KNRM overeind. Het aantal donateurs loopt terug, terwijl de giften van het bedrijfsleven een stijgende lijn vertonen. Verder komt er jaarlijks circa 4,5 miljoen gulden uit erfenissen binnen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Werk KNRM verschuift in richting watersport

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's