Promotieschip zaait onrust in Rotterdam
Havenbedrijf: Niets aan de hand met ”Nieuwe Maze”
ROTTERDAM - Na een falend feest rond het 650-jarig bestaan van de stad, een zwiepende Erasmusbrug en gestoethaspel rond de verplaatsing van het Sparta-stadion dreigt voor Rotterdam een nieuw fiasco. Het promotieschip de ”Nieuwe Maze”, gebouwd voor bijna 12 miljoen gulden, zou door de Scheepvaartinspectie zijn afgekeurd wegens een aantal forse gebreken. Is dit de zoveelste strop voor Rotterdam of is het niet meer dan een storm in een glas water?
Het schip heeft veel te veel gekost; de bouw had nooit aanbesteed mogen worden aan een bijna failliete scheepswerf, die bovendien niet capabel zou zijn voor zo’n grote klus; het schip zou grote gebreken vertonen waardoor de gewenste certificering door de Scheepvaartinspectie wordt onthouden. Nadat de affaire in de regionale pers behoorlijk was opgeblazen, gaf het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) gisteren opening van zaken.
In een brief aan havenwethouder mr. J. H. A. van den Muijsenberg doet de directeur scheepvaart van het gemeentelijk havenbedrijf, ir. P. Struijs, een en ander uit de doeken.
De bouw van het representatievaartuig van Rotterdam, de Nieuwe Maze, met als doel het profileren van het imago van de haven, werd in 1993 aanbesteed door middel van een Europese inschrijvingsprocedure. Daarop reageerden zes scheepswerven. De goedkoopste, Devo Mill Aluminiumbouw BV in Hellevoetsluis, bouwde het schip voor een bedrag van 9,5 miljoen gulden.
Groen licht
Zowel technici van de TU Delft als financiële deskundigen van de gemeente Rotterdam gaven groen licht voor de bouw. Voor het bedrag, verhoogd met een post meerwerk (a 9 ton) gaf de gemeenteraad drs. R. M. Smit, de toenmalige havenwethouder van Rotterdam, toestemming. Toen het promotieschip bijna klaar was, ging de werf in Hellevoetsluis failliet. Smit vroeg de gemeenteraad toestemming de boot in eigen beheer af laten te bouwen. Daar was ongeveer 1 miljoen gulden voor nodig.
Uiteindelijk blijken afbouw en meerwerk enkele tonnen duurder te zijn uitgevallen, terwijl ook nog eens ruim een miljoen gulden aan project-, advies- en beheerskosten en aan de inventaris van het schip werd uitgegeven. Om binnen de financiële exploitatierandvoorwaarden te blijven, is nu een overeenkomst gesloten met een bedrijf, waarvan Rotterdam het schip voor 985.000 gulden per jaar least.
Met instemming van de Scheepvaartinspectie werd het schip halverwege 1996 in gebruik genomen. Al snel deden zich problemen voor, als gevolg van een ontwerpfout. Deze werden opgelost door onder het schip een draagvleugel aan te brengen. Nog steeds zijn er enkele restpunten die volgens de inspectie in orde gemaakt moeten worden. Deze zullen voor de zomer zijn gerealiseerd. Als dat zo is, zal de Scheepvaartinspectie de benodigde certificering afgeven, zo is toegezegd.
Geen verhuur
De ”Nieuwe Maze” mag van de Scheepvaartinspectie blijven varen in het Rotterdamse havengebied, ten behoeve van promotieactiviteiten. Wel zal Rotterdam voorlopig van betaalde verhuur afzien.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's