„Verschuiving truck naar trein kost veel banen”
Wegvervoer vrij arbeidsintensief
BRUSSEL (ANP) - Een grootschalige verschuiving van goederentransport over de weg naar spoor en binnenvaart zal leiden tot groot banenverlies.
Dat concluderen wetenschappers van de Britse Cranfield-universiteit in Bedford en het Keulse Instituut voor Verkeerswetenschappen in reactie op een groenboek van de Europese Commissie. Spoor en binnenvaart zijn over het algemeen minder arbeidsintensief dan het wegtransport.
Europees transportcommissaris en voormalig Labour-leider Neil Kinnock presenteerde vorig jaar een groenboek, waarin hij vooral pleitte voor prijsverhoging van het wegvervoer. Kinnock is van mening dat de transportsector zelf moet opdraaien voor de externe kosten, zoals bijdragen voor het fileprobleem en ongelukken.
Volgens de wetenschappers, die onder meer onderzoek hebben verricht op verzoek van de transportorganisatie TLN, leiden deze kostenverhogingen tot meer faillissementen. Dit zal nog eens een extra negatief effect hebben op de werkgelegenheid.
Verder leidt de kostenverhoging ook niet in alle sectoren tot een overschakeling naar vervoer per spoor of binnenschip. Zo zal de oliesector ook bij een kostenstijging van 25 tot 50 procent de distributie van benzine per vrachtwagen blijven uitvoeren. Bestaande depots naast autowegen worden niet vervangen, omdat investeringskosten voor nieuwe verdeelpunten te hoog zijn.
Milieueffect
Het beoogde milieueffect gaat door de kostenstijging in het wegtransport vrij snel weer verloren. Ook bij relatieve kostenstijgingen van 20 tot 50 procent zullen nieuwe transportstromen ontstaan, waarbij transporteurs met vrachtwagens gaan omrijden. De uitstoot van schadelijke stoffen zal daardoor sterk stijgen.
De onderzoekers presenteerden hun resultaten vandaag aan de Europese Commissie. In een serie aanbevelingen pleiten zij ervoor de kostenstijgingen niet alleen door te berekenen aan het wegvervoer, maar ook aan de binnenvaartsector en de spoorwegen. Verder tonen de wetenschappers zich een warm voorstander van gecombineerd vervoer en betere milieumaatregelen door technische aanpassingen aan vrachtwagens.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's