„We gaan rustig naar beneden”
Officier verwijt chauffeur rampbus Winterberg dood door schuld
ASSEN - Drie passagiers vroegen hem of het niet heter was sneeuwkettingen om de wielen van de bus te doen. Chauffeur Van Doorn vond dat niet nodig. „U hoeft zich niet ongerust te maken”, zei hij, „we gaan rustig naar beneden”. Vijf minuten later lag de bus op z’n kop in een ravijn. Zeven doden en tientallen gewonden, onder wie de chauffeur zelf.
Winterberg, 12 februari 1996. De dag staat voor altijd in het geheugen van veel Deventenaren gegrift Het hagelwitte sneeuw uitstapje van het personeel van sportcentrum De Scheg veranderde op slag in een inktzwarte nacht. De touringcar kon op een spekgladde bergweg een voorganger niet meer ontwijken, ging glijden, raakte van de weg af en kwam ondersteboven in een tien meter diep ravijn.
De chauffeur van de bus, de 40-jarige S. P. van Doom, moest gisteren voor de rechter in Assen verschijnen. Een uitzonderlijke gebeurtenis omdat voorzover bekend niet eerder een Nederlandse buschauffeur dood door schuld ten laste is gelegd. De zaak kwam in Assen voor omdat de man in Drenthe woont. Justitie zag geen grond voor vervolging van buseigenaar Hanze Tours uit Zwolle. Het voertuig zou technisch in orde zijn geweest.
Voor de nabestaanden en overlevenden was gisteren bij de Assense rechtbank een aparte zaal beschikbaar. Via een video verbinding was het proces te volgen. Bij de meeste slachtoffers brengt de rechtszaak onrust teweeg, zo viel te vernemen. Een van hen zei: „Waarom ik hier bij wil zijn, kan ik moeilijk aangeven. Je hoopt dat de waarheid aan het licht komt”.
Winter banden
Afgesproken was die middag om drie uur vanuit het ski gebied Homberg bij Winter berg terug naar Deventer te gaan. Tijdstip van vertrek werd uiteindelijk kwart over vier omdat zes mensen te laat bij de bus kwamen. Er lag 20 centimeter verse sneeuw, de temperatuur was net onder nul. Voor chauffeur Van Doom was het retourtje Winter berg gesneden koek. Hij was er al tientallen keren geweest.
Over het omdoen van sneeuwkettingen waren hij en een collega-chauffeur -die met een dubbeldekker vol leerlingen van een school uit Zwolle ook een dagje Winter berg deed- het snel eens. Niet nodig. De bus had nieuwe winter banden. Angstige vragen van passagiers, die net uit een taxi stapten waarvan de chauffeur voor geen goud verder wilde rijden, wimpelde Van Doom af. „We gaan rustig naar beneden”.
In een bocht gebeurde het. De eerder vertrokken dubbeldekker week uit voor een obstakel. Van Doom zag het, remde, maar ging door de ij slaag op de weg glijden. Er was geen houden meer aan. Ter plekke waren geen vang rails of bomen. De 12 ton zware bus gleed in een ravijn, met alle gevolgen van dien.
„Vrijwel iedereen wist dat het zeer glad was, alleen meneer Van Doom ontdekte dat pas op het moment dat hij geen controle meer had over de door hem bestuurde autobus”, aldus officier van justitie mr. W. Bekkering gisteren bij de rechtbank. Hij verweet de chauffeur „bijna roekeloos, maar gezien de verantwoordelijkheid voor de 48 passagiers in elk geval zeer onvoorzichtig gedrag”.
Snelheid
Uit gegevens van de tachograaf van de rampbus, onderzocht door het Gerechtelijk Laboratorium (GL), blijkt dat Van Doom bij het ingaan van de bocht waar het ongeval plaatsvond, 34 kilometer per uur reed. Dat terwijl zijn voorganger ter plekke een snelheid had van maar 8 kilometer. W. J. Makkinga, hoofd van de afdeling verkeer van het GL, verklaarde gisteren op vragen van de rechter dat de snelheid van de rampbus te hoog lag. „Vierendertig lijkt weinig, maar toen ik in Winter berg de situatie zag, keek ik ervan op”.
Officier Bekkering concludeerde dat „verdachte de weers- en weg omstandigheden schromelijk heeft onderschat en zijn eigen capaciteiten en die van de door hem bestuurde bus heeft overschat”. Hij eiste een gevangenisstraf van zes maanden onvoorwaardelijk en een voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid voor een jaar met een proeftijd van twee jaar. De rechter kan de celstraf omzetten in dienstverlening.
Volgens advocaat M. van der Werf treft zijn cliënt geen schuld. „De chauffeur kwam in een situatie terecht die hij niet kon en behoefde te overzien. Het ongeval had ook bij ieder ander rijgedrag plaatsgevonden”. Als Van Doom door de Assense rechtbank wordt bestraft „heeft dat gevolgen voor de hele bedrijfstak”, aldus Van der Werf. „Het is een fout waarvan iedere chauffeur zich realiseert dat dit hem ook kan overkomen”. Zo denkt Van Doom, zeventien jaar achter het stuur, zelf ook: „Ik voel me meer slachtoffer dan dat ik me schuldig voel”.
Nageroepen
De nasleep van het ongeval trekt diepe sporen in het gezin Van Doom. De oudste zoon is vanwege spanningen opgenomen geweest in een jeugd inrichting. Andere kinderen werd op school nageroepen: „Je vader is een moordenaar”. Als Van Doom het rijbewijs wordt afgenomen, betekent dat zeker verlies van werk. In zijn laatste woord zei hij gistermiddag mee te leven met iedereen „die verdriet van het ongeval heeft”.
De rechtbank in Assen doet uitspraak op 18 april.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's