Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bestuursvoorzitter AZU wil kwaliteitsgids

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bestuursvoorzitter AZU wil kwaliteitsgids

„Patiënt moet zicht hebben op gang van zaken”

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

UTRECHT (ANP) - Patiënten moeten de beschikking krijgen over een kwaliteitsgids voor ziekenhuizen. Op die manier kunnen zij zelf bepalen welke instellingen hun het geschiktst lijkt om te worden behandeld. Dat zegt de voorzitter van de raad van bestuur van het Academisch Ziekenhuis Utrecht, G. Cerfontaine.

„Patiënten zouden veel meer zicht moeten krijgen op de kwaliteit van ziekenhuizen”, stelt hij. „Volgens de Wet gelijke behandelovereenkomst hebben artsen de verplichting hun patiënten te wijzen op de mogelijkheden, maar in de praktijk gebeurt dat veel te weinig. Terwijl klanten zich uitgebreid kunnen laten informeren over ijskasten en televisies, bestaat voor zoiets essentieels als gezondheidszorg geen vergelijkingsmateriaal”.

In de gids zouden zaken zoals operatieresultaten, kansen op infecties en complicaties, behandelwijze en behandelduur, en tevredenheid van de patiënten van verschillende ziekenhuizen openbaar gemaakt moeten worden. De voorzitter ziet een taak voor consumenten- en patiëntenorganisaties om zo’n gids samen te stellen.

Eemland

Hoewel de affaire op de afdeling gynaecologie van het Ziekenhuis Eemland niet de aanleiding was tot het voorstel, ziet de voorzitter daar wel een markant voorbeeld in. „Het is van den gekke dat eerst het schip moet zinken voordat men denkt: Daar is misschien iets mis. Het moet voor iedereen bekend zijn dat zulke zaken zich bij een ziekenhuis voordoen”.

Het AZU doet zelf doorlopend onderzoek naar de tevredenheid van patiënten. Cerfontaine: „Het moet mogelijk zijn die gegevens ook te vergelijken met andere ziekenhuizen. Anders weet je nog niet goed hoe je ervoor staat”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Bestuursvoorzitter AZU wil kwaliteitsgids

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's