KBB verwacht dit boekjaar winstherstel
Positie kledingketen M & S nog onzeker
AMSTERDAM - Koninklijke Bijenkorf Beheer (KBB) heeft volgens bestuursvoorzitter Th. Henselijn „een uitermate teleurstellend jaar” achter de rug. Dit boekjaar, dat eindigt op 31 januari 1998, zal de winst van het concern zich echter naar verwachting herstellen. Henselijn zei gisteren dat de situatie te onzeker is om te kunnen zeggen of kledingketen M & S dit jaar uit de verliezen zal komen. Over de omvang van het herstel wilde hij zich ook niet uitlaten.
KBB (De Bijenkorf, Hema, Praxis, M & S) zag in het afgelopen boekjaar de nettowinst meer dan halveren. Het resultaat kwam uit op 61,7 miljoen gulden. In het jaar ’95/’96 bedroeg de nettowinst nog 146,2 miljoen gulden. Een aanzienlijk deel daarvan -47,6 miljoen gulden- betrof overigens een buitengewone bate vanwege de verkoop van Hubo en Bruna.
„Zwakke broeder”
Henselijn schrijft de negatieve gang van zaken geheel toe aan problemen bij kledingketen M & S, „de zwakke broeder”. KBB leed vorig boekjaar naar schatting een verlies van 50 miljoen gulden op dit bedrijf. „Na jaren van hoge winsten kwam de omslag”, constateerde de bestuursvoorzitter enigszins zuur. In plaats van een verwachte omzetgroei van 25 procent (onder andere door expansie), werd een toename van 12 procent gerealiseerd. „Dat scheelt 84 miljoen gulden”.
De malaise bij M & S worden verklaard door de niet erg florissante kledingmarkt -in Duitsland, met name in de voormalige DDR- en door missers binnen het KBB-concern. Al sinds eind 1994 is M & S bezig om de aansluiting bij de doelgroep te verbeteren. Daarbij zijn echter nogal wat fouten gemaakt.
De kledingketen richt zich op vrouwen boven de veertig. Volgens bestuurslid P. Dirks daagde eind 1994 het besef dat deze groep andere eisen aan kleding ging stellen. „We wilden een meer modieuze, jeugdiger collectie brengen”. Gebrekkige communicatie leidde ertoe dat inkopers dachten dat ze zich op een jonger publiek moesten gaan richten. „Dat had tot gevolg dat de collectie, de inrichting van de winkel en de advertenties niet meer bij elkaar pasten”. De klanten lieten de winkels vervolgens links liggen. Omdat M & S de kleding vanwege de kosten twaalf maanden van tevoren al bestelde, konden dergelijke fouten moeilijk tussentijds worden bijgesteld. Grote voorraden werden sterk afgeprijsd verkocht.
In de directie van M & S zijn de afgelopen maanden een aantal wisselingen geweest. De nieuwe top moet het aangepaste inkoopbeleid vorm gaan geven. Doordat de inkooptijden zijn verkort, moet M & S flexibeler op de vraag in gaan spelen. Dit jaar moet blijken of de veranderingen geld opleveren.
Binnen KBB is M & S een sterk expanderende keten. De afgelopen jaren opende het concern jaarlijks tussen de vijftig en zestig nieuwe vestigingen. Inmiddels zijn er meer dan vierhonderd winkels in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk. Dit jaar blijft de uitbreiding beperkt tot twintig. „We hebben contracten getekend met winkelcentra, daar willen we ons aan houden”, aldus Henselijn.
Doe-het-zelf
De concernomzet steeg in het afgelopen boekjaar met 1,7 procent tot 6 miljard gulden. De toename is geheel toe te schrijven aan de warenhuisketens De Bijenkorf en Hema. Evenals de doe-het-zelfzaken van Praxis hadden deze drie grote KBB-bedrijven volgens Henselijn een goed jaar. Hema zag zijn wens om een belangrijke positie in België te verkrijgen in vervulling gaan door de overname van achttien winkels van Sarma. Deze stap past ook in het streven van KBB om minder afhankelijk te worden van de Nederlandse markt, waar vorig boekjaar 87 procent van de omzet werd behaald.
Als wordt afgezien van het effect van overnames en desinvesteringen, zou KBB een omzetgroei van 7,2 procent geboekt hebben. Volgens Henselijn is dat „aanzienlijk hoger” dan de gemiddelde groei van 3,7 procent die de markt voor duurzame en overige goederen vorig jaar liet zien.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 5 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's