Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gaat de bus straks nog naar de stad?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gaat de bus straks nog naar de stad?

Christelijke Plattelandsvrouwen Bond brengt maatschappij tot in de keuken

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij het woord plattelandsvrouwen krijgen veel jongeren tegenwoordig de kriebels. Ze denken aan een dame in een bloemetjesjurk en met het haar op een knot. Dit imago is een van de redenen van het ledenverlies van de Christelijke Plattelandsvrouwen Bond (CPB). Toch is het volgens Ineke Ludikhuize geen noodzaak de naam van de organisatie daarom te veranderen. „Je moet aan de andere kant beginnen. Niet onze naam, maar het imago van het leefgebied moet verbeteren”.

Ineke is algemeen secretaris van ‘haar’ vrouwenbond. De CPB is een van de organisaties die meededen aan de studiemorgen op de eerste dag van de Huishoudbeurs. „Veel van onze leden komen naar Amsterdam, maar dat is dan ook het enige wat wij met het huishouden van doen hebben. Het testen van huishoudelijke producten of het geven van advies komt in onze doelstelling niet voor. We zijn breder. Kort gezegd zijn de twee poten belangenbehartiging en ontwikkeling en vorming van plattelandsvrouwen”.

Gezellig

Dat klinkt mooi. Toch komen veel vrouwen vooral voor de gezelligheid naar de activiteiten die de CPB organiseert. De dames komen vaak ’s ochtends of’s avonds in het eigen dorp bij elkaar Een dorp buitenaf Alhoewel ook in steden zoals Emmen en Hoogeveen afdelingen van de bond te vinden zijn. De activiteiten voor de leden lopen uiteen van een lezing van ds. Nico ter Linden tot een modeshow of musical. Vaak is er ook aandacht voor een maatschappelijk onderwerp, de sociaal-economische positie van vrouwen bijvoorbeeld. Daarop wordt tijdens een studieochtend praktisch ingegaan: Wat regelt de overheid en wat moeten wc zelf doen in geval van het overlijden van een familielid, arbeidsongeschiktheid en als oudedagsvoorziening?

Naast de plaatselijke organisatie is er een provinciale tak die voor de leden in dat gebied dagen en cursussen verzorgt. De landelijke vereniging waarvoor ook Ineke zich inzet, zorgt voor landelijke belangenbehartiging.

„Actief burgerschap is belangrijk. Vrouwen moeten mee willen en durven praten over maatschappelijke veranderingen. Hoe staat het met de vernieuwingen op net platteland? Wat betekent het als het dorp ontvolkt en de voorzieningen verdwijnen? Het gaat vaak over heel concrete dingen: Kan ik straks nog wel met de bus naar de stad? En blijft de bibliotheek?” Het actief deelnemen is volgens Ineke juist voor christenen van belang. „We proberen te stimuleren dat mensen nadenken over de verbinding tussen maatschappelijke vragen en het geloof Daarin ligt voor ons de kern van het christen-zijn”.

Vervuilers

Er is volgens de secretaris van de bond geen stereotiep CPB-lid. „De meeste vrouwen werken thuis, hebben geen baan buiten de deur. Vrouwen die dat wel hebben, hebben vaak geen tijd voor activiteiten die ’s morgens plaatsvinden. Daarnaast hebben we zowel producenten als consumenten binnen de organisatie. Het is belangrijk die met elkaar in contact te brengen. ”Boeren, dat zijn maar grote vervuilers”. ”Consumenten zijn onwillig en willen alleen maar goedkope producten”. Dat zijn twee meningen die bij onze leden naar voren komen. Het is goed om wat aan deze beeldvorming te doen. Hoe kun ie de dialoog tussen de mensen stimuleren?

Vergrijzing

De CPB bestaat inmiddels bijna zestig jaar. Gedurende die tijd is er heel wat veranderd. Van boerinnenorganisade is de bond uitgegroeid tot een vereniging voor alle vrouwen die wonen en werken op het platteland. Na een groeiperiode is het ledental nu tot stilstand gekomen. Sinds de verzelfstandiging van net gewest Friesland verminderde het aantal leden tot 12.500. „Die vermindering is niet bijzonder. Het is een trend in veel vrouwenorganisaties”.

Wel bijzonder is de sterke vergrijzing. Veel leden van de vrouwenbond zijn al op leeftijd. „Het lidmaatschap ging vroeger over van moeder op dochter. Dat was een vanzelfsprekendheid, net als het lidmaatschap van de kerk een vanzelfsprekendheid was. Nu is dat anders. Er zijn ook meer alternatieven. Als organisatie vinden we die vergrijzing een grote zorg. Hoe kunnen we aansluiting vinden bij jongere vrouwen? Zijn vrouwen die zich bezighouden met hun carrière en kinderen nog wel te bereiken? We moeten proberen van onderaf nieuw bloed te krijgen”.

Fusie

De bond is destijds vooral opgezet omdat vrouwen in de dorpen op het platteland een achterstand ten opzichte van de vrouwen in de stad hadden. De meesten hadden bijna geen onderwijs genoten en er waren bijna geen voorzieningen om daar wat aan te doen. Ineke: „Dat is nu anders. Vrouwen op het platteland zijn niet meer de boerinnen van toen. Ze maken zich sterk in betaald en onbetaald werk. En vooral dat laatste is volgens ons nogal eens onderbelicht. Het huishouden, maar ook het vrijwilligerswerk dat vrouwen in de zorgcentra en de thuishulp doen, moet een hoger aanzien krijgen. We vinden het belangrijk dat vrouwen hun gekregen gaven kunnen inzetten. Dat kan in het huis zijn, maar ook elders”.

„We willen specifiek christelijk blijven. Op het maatschappelijk middenveld zie je veel christelijke organisaties die fuseren met algemene organisaties. Dat willen wij niet. Die keuze hebben we in 1995 gemaakt. Wij zoeken het nu bij een andere christelijke vrouwenbond, de NCVB. In 1998 hopen we daarmee samen te gaan”.

Problemen hoeft dat volgens Ineke niet te geven. Veel van hun leden wonen op het platteland. „Het getal telt ook. Straks zitten we rond de 60.000. Met z’n groep kun je wat”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 31 Pagina's

Gaat de bus straks nog naar de stad?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 31 Pagina's