„Kijk op de Schrift is bepalend voor de kerk”
Behoudende Fransen beducht voor Bardis theologie
LA BUSSIÈRE-SUROUCHE - „U slaat de spijker op de kop. In wat u beweert, zie ik de bevestiging van wat zich in Frankrijk afspeelt; niet alleen in de grote protestantse kerk, maar in zekere mate ook in de kleine Franse protestantse kerk EREI. Het gedachtengoed van Karl Barth verslaat ook hier zijn duizenden en is merkbaar tot in de laatstgehouden synode, waar besloten is de vrouw in het ambt toe te laten”.
Prof. dr. Paul Wels, hoogleraar aan de vrije theologische faculteit in het Franse Aix, reageerde gisteren emotioneel na de lezing van drs. H. Klink tijdens de Pastorale van Dijon.
De predikant uit Hoornaar ging in een tweede lezing in op de actualiteit van Groen van Prinsterers denken. De predikant zei dat Groen als een profeet bepaalde tendensen die zich in zijn tijd voordeden als voorbode zag van een niet rooskleurige toekomst. Groen zag namelijk de onheilspellende geschiedenis van het ongeloof als het grote gevaar dat Europa in christelijk en politiek opzicht bedreigde.
Afbreuk
Professor Wels viel ds. Klink van harte bij toen deze zei dat wanneer God als Schepper niet langer wordt erkend, ook het bijbelse onderscheid tussen ambt en gemeentelid verdwijnt. „Het loopt ook binnen de EREI uit op het wegvallen van het onderscheid tussen man en vrouw in het ambt, zodat de kansel is opengegaan voor de vrouw. Ik ben bevreesd dat ook deze manier van theologiseren gevolgen zal hebben voor de kijk op de homoseksuele levenspraktijk. Uiteindelijk zal het onderscheid tussen kerk en wereld verdwijnen, aldus professor Wels.
Ds. Klink ging breed in op Barths denken. „Barth haalde de grondsteen uit de theologie weg. Daardoor kwam het hele gebouw wankel te staan. In haar uitwerking is deze theologie beslist onchristelijk en heeft ze aan het spreken van de kerk zeker grote afbreuk gedaan”.
Als uiteindelijke consequentie van Barths denken zag de predikant uit Hoornaar het laatstverschenen boek van de Leidse dogmaticus, prof. dr. A. van de Beek. „In dat boek staat dat hij niet alleen de verlossing inbouwt in de schepping, maar ook het kruis in zijn donkere aspecten. Het kruis hoort bij de schepping, zo hoor het onaffe, het duistere, het leed en het lijden wezenlijk bij de goede schepping van God. Dit is revolutionaire theologie”, zo riep ds. Klink in La Bussière-sur-Ouche uit.
VPKN
Het revolutionaire denken wreekt zich ook in Nederlandse kerken, aldus ds. Klink. „Het wreekt zich als het gaat om respect voor de overheid. Het wreekt zich ook ten opzichte van het huwelijk. In de kerkorde voor de nieuw te vormen kerk in Nederland, de VPKN, wordt ruimte geschapen voor alternatieve levensvormen. Het gaat immers om partnerschap in liefde en trouw, zegt men. Dergelijke relaties moeten dan gezegend worden voor Gods aangezicht”.
Ds. Klink zei dat bekering als bewustzijnsverandering deze revolutie kan keren. „Het is de erkenning van de soevereiniteit van God als Schepper van de wet en van het evangelie. Het is de weg van verootmoediging, de deemoed van de verloren zoon die niets meer had. Maar toen deze tot zichzelf kwam, zei hij: „De zal opstaan en tot mijn vader gaan en zeggen: Vader ik heb gezondigd, tegen de hemel en voor u””.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 31 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 31 Pagina's