Haven Scheveningen kan Den Haag redden
Zalm opent verbrede en verdiepte havenmonding
SCHEVENINGEN - De haven van Scheveningen kan een goede bijdrage leveren aan het oplossen van de financiële problemen van Den Haag. Dat zei minister Zalm van financiën gisteren bij de officiële opening van de vernieuwde haven. „In die zin is het geld voor de verbreding en verdieping van de havenmonding goed besteed”.
De haven van Scheveningen is nu toegankelijk voor schepen tot een lengte van 170 meter en met een diepgang van 7,5 meter. Nog grotere vaartuigen kunnen in overleg met de havenmeester worden toegelaten.
De minister opende de aangepaste haven door met een boot van Rijkswaterstaat een lint voor de havenmonding stuk te varen. Daarna voeren de Mitra en de Zirfaea van Rijkswaterstaat naast elkaar de haven binnen, in het kielzog gevolgd door een reeks kleinere vaartuigen.
Zalm was blij met de meerwaarde die de Scheveningse haven heeft gekregen. „Den Haag is een artikel-12-gemeente. Andere gemeenten betalen dus mee aan dit project. Een opleving van het havenbedrijf pakt in financieel- economisch opzicht echter gunstig voor de stad als geheel uit. De investering is dus zinvol geweest”.
Niet afhankelijk
Vooral de visserij en rederij Norfolk-Line profiteren van de betere bereikbaarheid van de Scheveningse haven. Vissers gebruiken soms trawlers met een lengte van rond de 120 meter. Norfolk-Line had eveneens behoefte aan meer en grotere schepen. Drie keer per dag varen de Maersk Exporter en de Maersk Importer, beide 142 meter lang en 24 meter breed, vol containers naar Felixtowe in Engeland.
Om het manoeuvreren van grotere vaartuigen in en naar de haven op een veilige manier te kunnen laten verlopen, was aanpassing van de infrastructuur nodig. Omdat de kademuren ter hoogte van de doorvaart en de Rijkswaterstaatkade toch aan vervanging toe waren, werd besloten de doorvaart te verbreden en de aanloop te verdiepen. Grotere schepen kunnen nu de haven gemakkelijker aandoen en zijn niet langer afhankelijk van het tij.
De werkzaamheden aan de haven zijn op 14 maart vorig jaar begonnen. In totaal heeft het project ongeveer 8 miljoen gulden gekost. De gemeente Den Haag, Rijkswaterstaat en het Rijk trokken samen de kar.
Wethouder mr. drs. G. A. A. Verkerk (Economisch Structuurbeleid) wees er gisteren op dat Scheveningen het risico niet kan lopen dat grote vrachtschepen de haven niet meer zullen aandoen. „Dankzij de steun van het Rijk beschikken we over een haven die meetelt in het scheepvaartverkeer en een behoorlijke bijdrage levert aan de economische ontwikkeling van Den Haag”.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 31 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 31 Pagina's