Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Maatregelen tegen snelle groei vliegverkeer haalbaar”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Maatregelen tegen snelle groei vliegverkeer haalbaar”

Minder juridische hinderpalen dan verondersteld

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

UTRECHT - De negen maatregelen tegen de toenemende geluidsoverlast door het vliegverkeer en de snelle groei van de luchtvaart in Nederland die 26 milieu- en bewonersorganisaties dringend nodig vinden, geven voor het grootste deel juridisch geen problemen.

Dat is de uitkomst van een onderzoek door het International Institute of Air and Space Law (IIASL) van de Rijksuniversiteit Leiden, gedaan in opdracht van de Stichting Natuur en Milieu (SNM). De uitslag werd gisteren gepresenteerd.

De 26 organisaties overhandigden in augustus 1996 de ”Oproep: Aanpak luchtvaart nu!” aan de minister van verkeer en waterstaat, de directie van Schiphol en de directies van de vijf regionale vliegvelden (Rotterdam, Maastricht, Eindhoven, Twente en Groningen). De oproep bevatte negen maatregelen die op korte termijn gelijkelijk moeten worden genomen op Schiphol en de vijf regionale luchthavens. De organisaties kregen van Verkeer en Waterstaat en Schiphol tegengeworpen dat de maatregelen op juridische bezwaren zouden stuiten. Dat blijkt niet het geval te zijn, zegt het rapport.

Selectie

Zo is een nachtelijk start- en landingsverbod voor alle vliegverkeer over korte en middellange afstanden juridisch haalbaar. Deze maatregel is van groot belang om het economisch meest waardevolle vliegverkeer te kunnen selecteren. Het IIASL stelt dat deze maatregel wel aan de Europese Commissie zou kunnen worden gemeld, maar dat de lidstaten de ruimte hebben om milieubeschermende maatregelen te nemen, ook als daardoor de vrije toegang tot de Europese markt wordt belemmerd.

Hetzelfde geldt voor het instellen van hogere start- en landingsgelden voor dit soort vluchten overdag, en voor een start- en landingsverbod voor lawaaiige vliegtuigen ’s avonds en ’s nachts. Nu is de praktijk dat lawaaiige Iljoesjins die op Schiphol niet langer welkom zijn, uitwijken naar een regionale luchthaven, waar ze naar verhouding voor nog veel meer overlast voor omwonenden zorgen.

Voor een minimumstijghoek (10 graden ’s avonds en ’s nachts, en 7,5 graad overdag) zijn er ook geen juridische belemmeringen. „Deze maatregel wordt veel te gemakkelijk afgedaan als onhaalbaar. Het gaat erom traag stijgende vliegtuigen zonodig via boetes te dwingen óf overdag te opereren, óf ’s nachts minder zwaar beladen te vertrekken, zodat minder geluidshinder ontstaat”.

Voor het gelijktrekken van de luchthavenbelasting voor alle soorten passagiers bestaan evenmin juridische belemmeringen. Op dit moment betalen overstappers ongeveer 15 gulden minder dan de in- en uitstappers. De transitopassagiers betalen zelfs niets.

Witte pomp

Een zogeheten vereveningsheffing voor kerosine is juridisch de moeilijkste maatregel, maar volgens de organisaties zouden de problemen van luchtrechtelijke aard kunnen worden ondervangen door het kerosinetransport tussen Rotterdam-Pemis en Schiphol te belasten. Deze maatregel zou een einde moeten maken aan Schiphol als witte pomp voor vliegtuigbrandstof. Op Schiphol is kerosine ongeveer 5 cent per liter goedkoper dan op andere Europese luchthavens. „Dat betekent een prijsvoordeel van 1000 tot 7000 gulden voor een (middel)groot vliegtuig”.

Natuur en Milieu heeft de bevindingen van het IIASL gisteren per brief gemeld aan de Tweede Kamer, die op 16 april met minister Jorritsma debatteert over de maatregelen tegen vliegtuiglawaai bij Schiphol. Ook Schiphol en de vijf regionale luchthavens zijn in kennis gesteld. „De vijf regiovliegvelden hebben overigens nog steeds niet gereageerd op de oproep van afgelopen zomer”, aldus SNM.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

„Maatregelen tegen snelle groei vliegverkeer haalbaar”

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 april 1997

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's