„Verkeersbord is meer dan paal met geverfd stuk metaal erop”
Nederland Haarlem maakt „alles op en langs de weg”
HAARLEM - Het bedrijf Nederland Haarlem maakt verkeersborden, verkeerslichten en parkeerautomaten. Maar ook computergestuurde verkeersregelsystemen. Anders gezegd: de onderneming vervaardigt „alles op en langs de weg wat niet natuurlijk groeit en bloeit”.
Op de werkkamer van Hans Dirkze, hoofd van de divisie verkeersproducten, staan op een tafel tientallen miniverkeersbordjes. Ze zijn er niet voor de sier. Ze gaan naar Madurodam. Als primeur. Want deze week introduceert Nederland Haarlem verkeersborden die zijn voorzien van een nieuw, beter soort reflectiemateriaal. Dirkze: „Een verkeersbord is meer dan een paal met een geverfd stuk metaal erop. Deze nieuwe vondst toont de innovativiteit van deze bedrijfstak”.
Gekromde tenen
Nederland Haarlem, van oudsher een familiebedrijf, vierde het afgelopen jaar het 70-jarig bestaan. Sinds 1992 is de onderneming een zelfstandige werkmaatschappij van Koninklijke Volker Stevin. De Haarlemse onderneming maakt verkeersborden, maar ook slagbomen voor parkeergarages of de zogeheten matrix-borden, ‘bakken’ boven de weg die al dan niet knipperend de maximumsnelheid aangeven.
Het Haarlemse bedrijf vervaardigde in Nederland de eerste verkeerslichten. „Dat was begin jaren vijftig. Op kruisingen stonden agenten. De vraag was of dat niet anders kon”. Ja dus. In het begin stonden de verkeerslichten 30 seconden rood, 5 seconden geel, 25 seconden groen. Ongeacht het moment van de dag en ongeacht de verkeersdrukte.
Dat stramien veranderde. Dirkze: „Nu kunnen we de werking van verkeerslichten aanpassen aan de drukte, via detectielussen in het wegdek. Ook bestaat de mogelijkheid om vanaf hier in te bellen bij een verkeerspunt. Via het beeldscherm is de situatie ter plekke te volgen. Als er iets kapot is, hoef je dus niet meteen de winterjas aan te trekken. Is hulp ter plaatse nodig, dan stuur je een monteur”.
Voor nieuwe verkeersregeltechnieken heeft Nederland Haarlem een „aantal Willie Wortels” in huis. Een recente vondst is volgens Dirkze de dynamische bewegwijzering langs de A28, die reizigers informatie biedt over het openbaar vervoer in de stad Utrecht.
„De meest fantastische dingen zijn mogelijk. Een voorbeeld: In de toekomst belt een brandweercommandant naar een centrale die ervoor zorgt dat alle verkeerslichten op groen springen wanneer de brandweerauto arriveert. Sta je dus niet meer met gekromde tenen voor rood licht”.
Vechtersmarkt
De markt van de verkeersborden is een „vechtersmarkt”, stelt Dirkze („Hoewel u mij hier rustig ziet zitten”). In Nederland opereren vijf grotere bedrijven in deze branche. Behalve Nederland Haarlem betreft het Agmi in Tegelen, Vermolen in Den Haag, Brimos in Hattem en Holland Reliëf in Rijswijk. Verder zijn er nog een paar kleinere, regionale ondernemingen actief.
Vooral de kleinere firma’s krijgen het moeilijk, voorspelt Dirkze. De vraag is of ze de schaalvergroting bij kunnen benen. „Wij hebben als enig bedrijf in de wereld een robot die verkeersborden en straatnaamborden met een dubbele rand maakt. Die robot levert constante kwaliteit, is nooit ziek. De kostprijs per product wordt lager”.
Een robot; fouten zijn echter niet uitgesloten. Dirkze: „Dan denk ik bijvoorbeeld aan een order voor de gemeente Lelystad. Die stelde prijs op donkerblauwe straatnaamborden. Na vijf jaar bleek dat de tweeduizend borden afbladderden, als gevolg van verkrijting. Dat was niet de bedoeling, de borden horen veel langer mee te gaan. Die moesten we dus vervangen”.
Mist
Toen een paar maanden terug tientallen auto’s op de A9 in dichte mist op elkaar klapten, gonsde dat bericht door het Haarlemse bedrijf In de schijnwerpers stond de vraag hoe de automobilist bij dichte mist te waarschuwen. Dirkze: „Je zou op de witte kilometerpaaltjes lichten kunnen maken die bij mist gaan knipperen. In Frankrijk geven de praatpalen in noodsituaties een signaal. Het woord ”mist” laten oplichten vind ik geen goede oplossing. Duitsers en Fransen snappen dat niet”.
Dirkze neemt zijn petje af voor de ANWB-bewegwijzering op de Nederlandse wegen. „Dat is absoluut een verdienste van de ANWB. Ik ken geen land in de wereld waar de bewegwijzering beter is geregeld. In België is het stukken slechter georganiseerd.
Daar is men absoluut niet consequent. Daar kan het je overkomen dat je onder aan een afrit geen plaatsnaambord aantreft”.
De bewegwijzering in Nederland kan nog efficiënter, zo is Dirkzes overtuiging. In de toekomst zullen nummers de plaatsnamen op de borden vervangen, denkt hij. „Nummers zijn veel handiger. Die schrijf je zo even op een papiertje. Voor nummers zijn ook niet zulke grote borden nodig”.
„Dat systeem moet je morgen niet invoeren. Dan komt half Nederland in opstand. Toch heb ik hierover al gesproken met een hoge piet bij de ANWB. Die had een willig oor. Wellicht is het over twintig jaar zover”.
Eigen land
Toekomstmuziek of niet, in een van de hallen gaat de productie van verkeersborden door. Een werknemer spuit rode verf op de rand van een rond bord. Zijn collega even verderop buigt zich over de letters ”Jaarbeurs”.
De omzet van Nederland Haarlem vertoont de laatste jaren „een vlakke lijn naar boven”. Vorig jaar bedroeg deze 100 miljoen gulden, dit jaar blijft de teller waarschijnlijk op 97 miljoen steken. Oorzaak van de daling is dat Nederland Haarlem de mastenfabriek in het Friese Bergum heeft afgestoten, waarbij overigens geen ontslagen vielen. In totaal werken er bij het Haarlemse bedrijf 420 mensen, van wie honderd voor de servicedienst, „die in gele autootjes het land rondrijden”.
Nederland Haarlem zet de producten voor het overgrote deel af in eigen land. Het bedrijf produceert op bestelling. Een van de grote klanten is Schiphol; vlak naast de deur.
Met name in Oost-Duitsland en Polen probeert Nederland Haarlem voet aan de grond te krijgen. Er zijn joint ventures opgezet. Dirkze: „Je moet niet afwachten wat de concurrenten gaan doen. Aanval is de beste verdediging”.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 april 1997
Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's