Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Amersfoort krijgt een spetterende klok

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Amersfoort krijgt een spetterende klok

„Rust, inspiratie, zuiverheid„ dat correspondeert met een fontein”

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gefascineerd houdt een klein meisje haar handje in de waterstroom. Het water is nat en koud en lijkt zomaar uit de lucht te vallen. Via driehoekige vormen klatert het uiteindelijk op de grond. Fonteinen: een stad van een beetje formaat bezit er wel eentje. In de meeste gevallen loop je eraan voorbij zonder ook maar een keer om te kijken. Totdat een bronwaterfabrikant het in zijn hoofd haalt een wedstrijd uit te schrijven…

Eén ding is zeker: bronwater heeft meer te maken met fonteinen dan met tapijten, het onderwerp van de vorige ontwerpwedstrijd. Natuurlijk is er bij fabrikant Sourcy in Bunnik nagedacht over de fonteinenwedstrijd. En die gedachten gingen wel wat verder dan het verband tussen ”source” (bron) en water, water en fontein. Grote bedrijven denken in marketingtermen als ”merkwaarde” en ”uitstraling”. „Een fontein heeft alles te maken met de merkwaarde die we aan Sourcy willen verbinden: zelfbewustheid, bron van inspiratie, gevoel voor stijl, bijzonder”, zegt directeur J. D. Duvekot.

Dat klinkt bijna wat religieus. „Het heeft te maken met een oergevoel. Dat zie je ook in het reclamespotje: de magie van Sourcy. In een feeërieke omgeving nadert in het halfdonker een vrouw een plas water. Ze begint te drinken, er volgen meer mensen, de bron droogt op en een fles Sourcy zorgt voor nieuw bronwater”, vertelt Duvekot.

Zeker is wel dat fonteinen in het verleden een religieuze betekenis hadden. In het antieke Griekenland werden bij bronnen aanvankelijk altaren en later ook complete tempels gebouwd. Men geloofde dat het water door een opening in de aardkorst kwam, waardoor je rechtstreeks contact met de goden kon hebben.

Inspiratie

Een reclamespotje is nooit echt. Daarom zullen we op de Utrechtse Heuvelrug ook geen vrouw in het halfdonker een plas water zien naderen. Nee, op de plaats waar het water zich bevindt, staat gewoon het hoofdkantoor van de firma Vrumona. Sourcy is een eigen merk van Vrumona en het water halen ze bij de voordeur uit de grond: uit een bron. Zo’n tien jaar geleden bleek uit bodemonderzoek dat onder het bedrijfsterrein „goed water” zat, herinnert de manager zich. „Het is al duizenden jaren oud en van uitzonderlijk goede kwaliteit”.

Laat op deze plaats nu net een frisdrankfabrikant zitten. „Nee, dat is niet toevallig”, lacht Duvekot. „Een frisdrankfabrikant zit altijd op een plaats waar water goed is”. En Sourcy vormt daarop geen uitzondering. Ook niet als het gaat om het bereiken en beïnvloeden van de consument. Daar is op het hoofdkantoor zelfs een speciale afdeling voor: een marketingafdeling.

Zij heeft bijvoorbeeld ontdekt dat Sourcy-drinkers grote interesse hebben voor kunst en cultuur. Ze zijn creatief. Vandaar dat ontwerpwedstrijden bij deze groep wel aanslaan: na het tapijt nu de fontein. Waarom een fontein? „Rust, inspiratie, zuiverheid… dat wil Sourcy uitstralen en dat correspondeert met een fontein”, verklaart Duvekot de keus.

Papierexercitie

Creatieve Sourcy-drinkers werden via direct mail en de etiketten op de flessen opgeroepen een fontein te ontwerpen. En de prijs? De winnende fontein wordt ergens in Nederland geplaatst.

Sourcy nam een deskundige jury in de arm, bestaande uit kunstenares M. Röling, fotograaf P. Huf, scenarioschrijver C. van Houweninge en ontwerper G. Bakker. Duvekot over dit viertal: „Deze jury is in staat het ontwerp goed te vertalen naar de daadwerkelijke uitvoering: zowel esthetisch als praktisch. Ze hebben alle vier hun sporen verdiend op het gebied van design en vormgeving”. Kortom: de winnaar kon erop rekenen dat zijn of haar idee ook werkelijk een winnend ontwerp is. „Het betreft hier geen ‘papierexercitie’”, benadrukte de commercieel directeur voordat de jury een keus maakte. „Ontwerpen worden op creativiteit, originaliteit en uitvoerbaarheid beoordeeld. Ook wordt gekeken naar zaken zoals de financiële haalbaarheid, de omvang en (de gedachtengang achter) de functie en of het ontwerp vandalismebestendig is. Wordt wel genoeg rekening gehouden met de wind? En hoe zit het met de milieuaspecten? En is de fontein mooi genoeg?”

Klokfontein

Ruim 650 mensen, zowel amateurs als architecten en studenten, durfden het aan en stuurden hun ontwerp in, vaak begeleid door uitvoerige brieven. Van de 25 genomineerden, in leeftijd variërend van 13 tot 71 jaar, kwam H. Bin uit Zierikzee uiteindelijk als winnaar uit de bus. Hij ontwierp een wateruurwerk waarbij de spuiters in de fontein daadwerkelijk de tijd aangeven.

Sourcy deed deze fontein cadeau aan de gemeente Amersfoort, die het kunstwerk op het Helleplein plaatst als onderdeel van de entree tot het winkelgebied in de binnenstad. De winnaar bood zijn ontwerp zelf aan aan de Amersfoortse burgemeester, A. H. Brouwer-Korf. Meneer Bin: „Als mijn vrouw mij niet overgehaald had, had ik het idee niet eens ingestuurd”. Mevrouw Bin: „Als de fontein klaar is, huren we met de familie een bus om hem te gaan bekijken”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Amersfoort krijgt een spetterende klok

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's