Navigeren voor een koopje
Tripmate brengt automobilist op bestemming
Systemen voor satellietnavigatie in auto’s zijn al een aantal jaren op de markt. Maar zo’n ‘elektronische bijrijder’, een schermpje dat de route precies weergeeft en zelfs hardop voorleest, is voor een grote groep auto- mobilisten niet weggelegd, want de meeste systemen kosten minimaal 5000 gulden. In de Verenigde Staten is sinds kort een acceptabel alternatief op de markt, voor een fractie van dat bedrag.
De ‘klassieke’ systemen, van onder meer de firma’s Bosch, Blaupunkt en Philips, werken met sensoren in de wielen in combinatie met een elektronisch kompas of met satellietnavigatie. De automobilist tikt de bestemming in en de computer stippelt op het kleine beeldscherm de route uit.
Het contact met de satelliet, het global positioning system (GPS), zorgt dat de chauffeur met een nauwkeurigheid van minder dan 10 meter weet waar hij zich bevindt. Bovendien zijn sommige programma’s uitgerust met een spraakmodule die de rijrichting ‘vertelt’.
Maar deze slimme bijrijders kosten een veelvoud van de Tripmate. Het product van de Amerikaanse firma Delorme is een satellietontvanger ter grootte van een pakje sigaretten, die eenvoudig te koppelen is aan een draagbare computer.
Behalve de ontvanger heeft de automobilist ook een cd-rom met stratenatlas nodig. De Tripmate bepaalt exact de positie en geeft die door aan de computer; daarmee ziet de automobilist zich als het ware rijden op het beeldscherm. Pijlen geven de gewenste rijrichting aan naar het opgegeven adres.
De firma Delorme rekent nog geen 150 dollar. Daarvoor moet de automobilist het zonder spraakmodule en sensoren in de wielen stellen, en hij dient uiteraard te beschikken over een draagbare computer met cd-rom drive. Die is evenmin goedkoop, maar is bruikbaar voor tal van andere doelen. Een stratenatlas van Noord-Amerika is ook gewenst, want voorlopig werkt het systeem alleen in de VS. Een gebruikerstest in het computertijdschrift Byte was positief, al blijkt de Tripmate bij bewolkte hemel of tussen hoge gebouwen minder nauwkeurig.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's