Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Touringcarchauffeurs krijgen meer rusttijd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Touringcarchauffeurs krijgen meer rusttijd

‘Pendelaars’ vallen achter het stuur in slaap

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DEN HAAG (ANP) - Touringcarchauffeurs krijgen meer rusttijd. Werkgevers- en werknemersorganisaties regelen dat in de cao die april ingaat Bovendien gaat KNV Busvervoer betere werkomstandigheden voor de chauffeurs afdwingen via haar stichting Keurmerk.

Met de Rijks Verkeers Inspectie (RVI) sluit KNV Busvervoer een contract af voor de controle op de naleving van de nieuwe regels. De maatregelen om de werkdruk van de tourchauffeurs te verminderen zijn een reactie op het rapport dat KNV Busvervoer en de vervoersbonden CNV en FNV hebben laten instellen naar aanleiding van busongevallen. De resultaten van de studie noemen de betrokken organisaties „schokkend”, zo hebben ze gisteren tijdens de presentatie in Den Haag laten weten.

Eenderde van de chauffeurs die zijn ondervraagd, zegt wel eens achter het stuur bijna in slaap te zijn gevallen. Van hen geeft 31 procent aan dat ze geregeld zo overbelast zijn dat ze eigenlijk niet in staat zijn de terugtocht te aanvaarden. Zij kunnen niet de voorgeschreven acht uur rusten. Die situatie komt vooral voor tijdens pendelritten naar sneeuw- en zonbestemmingen.

NV Busvervoer wil dat chauffeurs voorafgaande aan een pendelrit twaalf uur vrij zijn en een dag na elke pendel rust knjgen. De rust/slaapttijd tussen heen- en terugrit gaat van acht naar elf uur. De Vervoersbond CNV maakt zich in het cao-overleg sterk voor ruimere rustperiodes. De onderhandelingen over de cao worden waarschijnlijk vandaag afgerond.

Voorop

Door de tourchauffeurs meer rust te geven loopt Nederland in Europa voorop. „We willen ook collega’s in andere landen ervan overtuigen dat dit soort maatregelen noodzakelijk zijn voor de veiligheid van het busvervoer”, zegt voorzitter D. Vermaat van KNV Busvervoer. De bus is volgens hem nog steeds het veiligste vervoermiddel. „Maar elk ongeval is er natuurlijk een te veel”.

De garantie dat elk Nederlands busbedrijf de ruimere rusttijden voor chauffeurs gaat hanteren, kan Vermaat overigens niet geven. „Het gaat”, zo erkent hij, „niet om wettelijke regels. We nemen aan dat die er komen. Zolang dat nog niet het geval is, moeten we het hebben van de mogelijkheid om de betere werkomstandigheden af te dwingen via de Stichting Keurmerk. Een busbedrijf kijgt alleen een certificaat als het aan de eisen van die stichting voldoet”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Touringcarchauffeurs krijgen meer rusttijd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's