Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Combinatie bedrijf en goed doel valt verkeerd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Combinatie bedrijf en goed doel valt verkeerd

Consument wantrouwt tijgers Esso het meest

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

AMSTERDAM (ANP) - Bedrijven die hun naam opzichtig verbinden aan goede doelen kunnen rekenen op een flinke dosis scepsis van de consument. Die vraagt zich af wie liet meest is gediend met al die maatschappelijk verantwoorde acties: het bedrijfsleven of de goede doelen.

Uit onderzoek van bureau Inter/View onder vijfhonderd Nederlanders blijkt dat goedwillende bedrijven hun doel voorbij kunnen schieten als ze zich sterk maken voor zeehondjes, tijgers of kankerpatiëntjes. „Consumenten hebben veel kritiek op marketingcampagnes met een maatschappelijk verantwoord karakter”, aldus onderzoeksdirecteur Paul Sikkema van Inter/View, die vandaag zijn enquête toelichtte op een door zijn bureau georganiseerd symposium.

De onderzoekers legden het publiek zes acties voor. De tijgers van Esso, de zeehondencrèche van Driehoek Zeep, het Ronald McDonald-huis van McDonald’s, het groenrente-certificaat van de Postbank en de acties van Libertel en Reaal voor respectievelijk het WereldNatuurFonds en de Novib.

Hoe opzichtiger de campagne, hoe groter de reserves bij het publiek, zo was de eerste les. Wanneer de relatie tussen het goede doel en het betreffende bedrijf ook nog eens onduidelijk is, slaat de twijfel helemaal toe.

De zeehondjes van Driehoek lijken er maar met de haren bijgesleept, zo vertrouwden de consumenten het onderzoeksbureau toe. En zelfs een maatschappelijk verantwoorde verzekeraar als Reaal, nog steeds nauw verbonden met de FNV, kan op weinig krediet rekenen. Men vindt niet dat de Novib bij de verzekeraar past, aldus Sikkema.

De tijger van Esso lijkt het meest te worden gewantrouwd. De benzineverkoper praat zijn klanten een pluche dier aan. Voor ieder verkocht exemplaar stort Esso 6,50 gulden in een speciaal tijgerfonds. „De mensen vragen zich af wat Esso zelf aan het fonds bijdraagt. Ze denken soms dat het bedrijf eraan verdient. Ze vinden het ook vervelend dat ze zo’n ding moeten kopen om het goede doel te ondersteunen”, aldus het vernietigende oordeel van Sikkema.

McDonald’s komt het beste uit de bus. De actie voor jeugdige kankerpatiënten wordt zonder veel poespas gevoerd en het publiek kan zich in het goede doel verplaatsen. De Ronald McDonald-huizen zijn herkenbaar voor het grote publiek. „Deze actie werd alom als beste gezien”, zegt Sikkema.

Zijn lessen voor een „verantwoorde” sociaal verantwoorde actie: doe het niet opzichtig, doe het voor een lange periode, leg duidelijk uit wat er gesteund wordt en zorg ervoor dat de balans van de actie altijd in het voordeel uitvalt van het goede doel.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Combinatie bedrijf en goed doel valt verkeerd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's