Maleisiërs komen praten over Fokker
Delegatie onderzoekt boeken vliegtuigbouwer
KUALA LUMPUR (ANP) - Een vierkoppige delegatie van het Maleisische staatsbedrijf Khazanah Nasional is vandaag in Nederland aangekomen om over deebiame in het failliete Fokker te praten. Dat heeft de in Kuala Lumpur werkzame Nederlander H. ten Have, directeur van Europe Mandement Consultants, meegedeeld.
Het is de bedoeling dat de Maleisiërs tot zondag in Nederland blijven, aldus Ten Have, die achter de schermen betrokken is bij de mogelijke deelname van Khazanah in een nieuw Fokker.
De Fokker-curatoren hebben de geïnteresseerde partijen tot 1 mei de tijd gegeven om de zaak af te ronden. Khazanah is daarbij uitgenodigd om op de vestiging Schiphol-Oost de boeken van Fokker in te zien. Daarna volgen de onderhandelingen over het opstellen van een business plan, het punt waarop de onderhandelingen met het Zuid-Koreaanse Samsung struikelden. Voor de Nederlandse overheid is vooral het behoud van kennis en werkgelegenheid voor Nederland een belangrijke overweging bij de mogelijke deelname in een nieuw Fokker.
Khazanah is al enige tijd geïnteresseerd in een belang in Fokker, maar de gesprekken hierover liepen vertraging op na onenigheid tussen de Nederlandse betrokkenen. Bijna twee weken terug bereikten de Nederlandse partijen -Stork, Economische Zaken en Begemanh-topman A. Deleyeovereenstemming over de manier waarop zij de Maleisische kandidaat tegemoet zullen treden.
Na het akkoord tussen de Nederlanders, vastgelegd in een memorandum of understanding, komt het er nu op aan Khazanah voor Fokker te winnen. Daarbij rekenen de partijen op een kapitaalinjectie van ƒ 450 miljoen van de Maleisiërs. De Nederlandse overheid zou goed moeten zijn voor ƒ 475 miljoen. Stork voor ƒ 125 miljoen en Deleye voor ƒ 25 miljoen.
Eindlijnen
Ook moeten partijen nog spreken over de plaats van de eindlijnen. In het nu voorliggende plan is er sprake van alle typen Fokker-toestellen in Nederland te bouwen, aldus een woordvoerder van Economische Zaken. Ten Have weet echter te melden dat de Fokker 50 in Maleisië moet worden gebouwd, terwijl de eindassemblage van de Fokker 70 en de Fokker 100 in Nederland kan blijven.
De Maleisische regering heeft grote industriële ambities. Het land moet in 2020 te boek staan als een volledig geïndustrialiseerd land, waarbij een belangrijke plaats is ingeruimd voor de vliegtuigbouw. Er komt voor ƒ 8 miljard een nieuw vliegveld. De overheid heeft zich geïnteresseerd getoond in de afname van dertig F-50’s.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's