Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De ”nacht van de eik” is koud en lang

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ”nacht van de eik” is koud en lang

Bijna 140 bomen langs rijksvreg 32 bij Heerenveen krijgen nieuwe stek

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

HEERENVEEN - Verhuizen is het juiste woord niet Bomen verkassen evenmin. Hoe dan ook, de komende tijd worden in Heerenveen bijna 140 eiken naar een nieuwe stek gereden. De eerste gingen de afgelopen nacht, tijdens de ”nacht van de eik”. „Wie dit betaalt? Wij, de burgers natuurlijk”.

De laatste schakels in een supersnelle vierbaansverbinding met Leeuwarden ontbreken nog. Rijksweg 32 telt bij Steenwijk nog twee rijstroken, evenals bij Heerenveen en op een paar gedeelten even verderop. Het traject tussen Heerenveen-Zuid en de rotonde bij ‘Noord’ is nu aan de beurt. Binnen twee jaar moet de klus zijn geklaard. Dan zoeven automobilisten, niet gehinderd door verkeerslichten, over een heuse snelweg, inclusief klaverblad.

Langs de huidige route -tussen afslag Oudeschoot en afslag Oranjewoud- staan honderden robuuste eiken, dertig jaar oud. Ongeveer de helft zal niet worden geveld door de scherpe tanden van de kettingzaag. De gemeente heeft bijna 400.000 gulden uitgetrokken voor het herplanten ervan. „Best een moeilijke afweging”, vindt CDA-raadslid T. van Heijden. Toch ging hij akkoord. „De overlevingskans is groot en de nieuwbouwwijk waar de bomen komen, krijgt direct een volwassen uiterlijk”.

Bijzondere klus

Ingenieursbureau Oranjewoud te kent voor de uitvoering van het project. „We hebben wel vaker een boom verplant, maar zo veel tegelijk is ook voor ons een bijzondere klus”, zegt pr-man E. Hellinga.

De pers mag bij het rooien aanwezig zijn. Veel publiek is er om 23.00 uur niet. Ze missen in ieder geval geen daverend spektakel, en blijven ook lekker droog en warm.

Een flink uit de kluiten gewassen shovel met een reusachtige schop kiest positie voor een van de eiken. De dikste wortels zijn vooraf doorgezaagd. Ongeveer een meter voor de stam prikt de machinist de lepel schuin de grond in. Met een flink aantal paardenkrachten wordt de kluit losgewrikt.

De machine speelt met de bijna 15 meter hoge eik, die inclusief de bonk grond toch gauw 15 ton weegt. Om de kluit te sparen, wordt die met lepel en al op een dieplader gedeponeerd. Dan begint het ritje naar de woningbouw locatie bij sportpark Skoatterwfild. Daar speelt zich alles nog een keer in omgekeerde volgorde af. De afdeling groen van het ingenieursbureau doet de nazorg, in de vorm van bemesting en watertoevoer.

Wetterleiding

Een buurtbewoner staat het op aftak stand te bekijken. „Zo’n drukte om een paar bomen”, vindt hij. „Op de televisie hoorde ik net nog dat er in de wereld per minuut een voetbalveld bomen wordt gekapt”. Zijn buurman wijst hem terecht: „Dat houdt een keer op, man”. De heren hebben niet al te veel vertrouwen in het technisch vernuft van het Oranjewoud-personeel. „Mijn vrouw heeft een ketel water klaarstaan. Langs de autoweg ligt een kanjer van een wetterleiding…”, zegt een van hen somber. Zijn voorspelling van een nachtelijk waterballet komt niet uit.

De gemeente voorlichter warmt zich aan een kop snert in de minifeesttent. De planning is dat zo’n 138 eiken in tien nachten naar negen locaties rijden. „Nee, met dit tempo halen we dat niet. Er zijn wat aanloopproblemen”, zo weet hij. Maar geen nood, ook die zijn ingecalculeerd. Het verwijt van een Heerenvener dat de burger voor de kosten opdraait, deelt hij niet. „De kopers van de kavels betalen gewoon wat meer. Dat is op de totale bouwsom een centenkwestie”.

Blaas

Het noord-zuidverkeer moet gedurende de operatie, van 20.00 tot 6.00 uur, via een omleidingsroute rijden. Dat levert zo te zien weinig vertraging op. „’t Is hier nog niet zo druk ’s nachts. Alleen maar wat vrachtverkeer”, vertelt de voorlichter.

Het wachten op de bomenrooier duurt lang. „De kou slaat me op de blaas”, verkondigt een oud baasje. Hij verdwijnt even uit het zicht, op zoek naar een boom. En dat niet om ermee te praten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 25 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

De ”nacht van de eik” is koud en lang

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 25 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's