Winst NS stijgt met ruim 7 procent
Resultaat blijft achter bij verwachtingen
HAARLEM - NS heeft over het boekjaar 1996 een nettowinst na belasting van 105 miljoen gulden gerealiseerd. In 1995 bedroeg de winst na belasting 98 miljoen, zodat de verbetering op ruim 7 procent uitkomt. Het aantal reizigerskilometers van ‘gewone’ klanten steeg met 3 procent tot 9,8 miljard. Dat bleek vanmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers in Haarlem.
De verbetering moet geheel worden toegeschreven aan de lagere financiële en buitengewone lasten, aldus NS-topman drs. R. den Besten vanmorgen. Het bedrijfsresultaat over 1996 bedroeg 224 miljoen gulden, 26 miljoen minder dan het jaar ervoor. De belangrijkste oorzaken van de vermindering van het bedrijfsresultaat zijn de tegenvallende cijfers bij NS Reizigers (NSR), een voorzien lager bedrijfsresultaat bij NS Cargo en een tegenvallende ontwikkeling bij Strukton Groep NV.
De kernactiviteiten van de NS Groep -reizigersvervoer, goederenvervoer, stations- en vastgoedexploitatierealiseerden gezamenlijk een nettoomzet van 2928 miljoen, 77 miljoen meer dan in 1995. De omzet van de deelnemingen (gericht op de strategische activiteiten spoorwegbouw, engineering en telecommunicatie) bedroeg 2071 miljoen, een toename van 147 miljoen ten opzichte van een jaar eerder. De totale, geconsolideerde omzet van de NS Groep kwam uit op 4863 miljoen, tegen 4632 miljoen in, ’95.
Bij NS Reizigers waren de stijging van de vervoersopbrengsten en maatregelen om de kosten te beheersen niet voldoende om de afnemende overheidsbijdrage van 55 miljoen en een aantal kostenstijgingen op te vangen. Het bedrijfsresultaat van 79 miljoen van NSR bleef daardoor met 52 miljoen achter bij een jaar eerder.
Vervoersomvang
In het standaardassortiment (enkeltjes, retours, kortings- en jaarkaarten) steeg de omzet met 5 procent bij een 3 procent hogere vervoersomvang (9,8 miljard reizigerskilometers). Bij de grote contracten (vervoer van studenten en militairen) was sprake van een daling van omzet en volume (4,3 mld. reizigerskilomters, tegen bijna 4,5 mld. in ’95), vrijwel geheel terug te voeren op het wegvallen van de Defensiekaart en een verminderd aantal studenten.
Het oordeel van de klant over de geleverde kwaliteit bleef in vergelijking met 1995 gelijk. Het beleid blijft erop gericht de kwaliteit te verbeteren, onder andere door inzet van meer capaciteit in de spits, wat in het afgelopen jaar flink kostenverhogend heeft gewerkt, aldus NS vanmorgen.
De totale vervoersomvang van NS Cargo, de goederenpoot van het spoorbedrijf, was nagenoeg gelijk aan die van 1995. In het internationale vervoer was sprake van een lichte stijging. Met name in de kolensector en in het staalvervoer werd een flinke groei bereikt. Zoals voorzien liepen het postvervoer en het vervoer van materialen voor spoorwegbouw terug. Hierdoor lagen omzet en resultaat onder het niveau van 1995. Het bedrijfsresultaat was 18 miljoen negatief, hetgeen wel beter was dan voorzien.
Stations/Vastgoed
Bij NS Stations en NS Vastgoed steeg de omzet met bijna 9 procent tot 462 miljoen. Het vergelijkbaar bedrijfsresultaat van Stations en Vastgoed lag met 125 miljoen in 1996 boven het niveau van ’95. Bij de deelnemingen boekte spoorwegbouwer Strukton een lager resultaat, dat werd veroorzaakt door teruglopende marges, reorganisatiekosten en verliezen op een aantal bouwprojecten. De omzet van spoor-‘ontwerper’ Holland railconsult lag in het afgelopen jaar 20 procent hoger dan het jaar ervoor.
„Alhoewel er vertrouwen is dat in de komende jaren het zelfstandig ondernemerschap op een verantwoorde manier verder kan worden ingevuld, realiseren we ons dat er nog een moeilijke periode moet worden overbrugd”, aldus Den Besten vanmorgen. „Een flinke inspanning is nog nodig om voldoende rendement te behalen, om daarmee de gestelde strategische doelen te kunnen bereiken”. Gelet op een aantal onzekerheden en risico’s is het volgens de NS-top niet mogelijk een verantwoorde uitspraak te doen over de winstverwachting voor 1997.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's