Probleemkind op basis- en speciale school vaak slecht af
Onderwijsinspectie komt met „dramatisch” rapport
EDE - Probleemkinderen zijn op veel scholen voor basis- en speciaal onderwijs slecht af. Hun leerkrachten signaleren de leeren gedragsproblemen niet of gaan er op een verkeerde manier mee aan het werk. Over enkele weken publiceert de Onderwijsinspectie een rapport hierover. De inhoud is „dramatisch”.
Dat kondigde drs. T. W. A. van Capelleveen, inspecteur (voortgezet) speciaal onderwijs, gisteren aan tijdens een workshop op een congres van de Onderwijsbonden CNV in Ede. Het congres ging over veranderingen in het primair onderwijs (basis- en speciaal onderwijs) en de gevolgen daarvan voor de leerkrachten.
Van Capelleveen vertelde dat 150 onderwijsinspecteurs duizend scholen hebben bezocht om te kijken hoe deze omgaan met probleemleerlingen. Hij wilde de exacte cijfers nog niet in de openbaarheid brengen, maar het rapport is volgens hem „om te huilen”.
Een groot aantal basis- en speciale scholen signaleert leer- en gedragsproblemen bij kinderen niet. Als zij het wel doen, verzuimen zij vervolgens in veel gevallen een deugdelijke aanpak op te stellen. Ook het evalueren van de resultaten is geen gemeengoed. De situatie is op speciale scholen gemiddeld gunstiger dan op basisscholen, aldus de inspecteur.
Lukraak
Het komt volgens Van Capelleveen zelfs voor dat scholen constateren dat een leerling problemen heeft en er vervolgens lukraak mee aan de slag gaan. De inspecteur maakte een vergelijking om deze werkwijze aan de kaak te stellen. „Mijn auto rijdt niet meer en ik zeg: Laten we er een nieuwe band onder zetten”.
Van Capelleveen verwacht dat het bewuste rapport veel zal losmaken in het onderwijs. Toch blijft hij optimistisch. „Er zijn ook fantastische scholen, waar onderwijs op maat wordt gegeven. Daar kunnen andere van leren”.
Nieuwe wet
De Wet primair onderwijs (wpo), die vanaf 1 augustus 1998 geldt, brengt basis- en speciaal onderwijs onder één juridisch dak. Van Capelleveen ziet de operatie als „een nieuwe kans” voor de Wet basisonderwijs (wbo), die in 1985 werd ingevoerd bij de integratie -van kleuter- en lagere school.
Een van de doelstellingen toen was meer aandacht voor verschillen tussen leerlingen. Uit onderzoeken blijkt dat het basisonderwijs die doelstelling tot nu toe onvoldoende heeft waargemaakt. Volgens Van Capelleveen zal dat verbeteren door de groeiende samenwerking tussen basis- en speciaal onderwijs, zeker als beide soorten onderwijs onder één wet vallen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 maart 1997
Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's