Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Probleemkind op basis- en speciale school vaak slecht af

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Probleemkind op basis- en speciale school vaak slecht af

Onderwijsinspectie komt met „dramatisch” rapport

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

EDE - Probleemkinderen zijn op veel scholen voor basis- en speciaal onderwijs slecht af. Hun leerkrachten signaleren de leeren gedragsproblemen niet of gaan er op een verkeerde manier mee aan het werk. Over enkele weken publiceert de Onderwijsinspectie een rapport hierover. De inhoud is „dramatisch”.

Dat kondigde drs. T. W. A. van Capelleveen, inspecteur (voortgezet) speciaal onderwijs, gisteren aan tijdens een workshop op een congres van de Onderwijsbonden CNV in Ede. Het congres ging over veranderingen in het primair onderwijs (basis- en speciaal onderwijs) en de gevolgen daarvan voor de leerkrachten.

Van Capelleveen vertelde dat 150 onderwijsinspecteurs duizend scholen hebben bezocht om te kijken hoe deze omgaan met probleemleerlingen. Hij wilde de exacte cijfers nog niet in de openbaarheid brengen, maar het rapport is volgens hem „om te huilen”.

Een groot aantal basis- en speciale scholen signaleert leer- en gedragsproblemen bij kinderen niet. Als zij het wel doen, verzuimen zij vervolgens in veel gevallen een deugdelijke aanpak op te stellen. Ook het evalueren van de resultaten is geen gemeengoed. De situatie is op speciale scholen gemiddeld gunstiger dan op basisscholen, aldus de inspecteur.

Lukraak

Het komt volgens Van Capelleveen zelfs voor dat scholen constateren dat een leerling problemen heeft en er vervolgens lukraak mee aan de slag gaan. De inspecteur maakte een vergelijking om deze werkwijze aan de kaak te stellen. „Mijn auto rijdt niet meer en ik zeg: Laten we er een nieuwe band onder zetten”.

Van Capelleveen verwacht dat het bewuste rapport veel zal losmaken in het onderwijs. Toch blijft hij optimistisch. „Er zijn ook fantastische scholen, waar onderwijs op maat wordt gegeven. Daar kunnen andere van leren”.

Nieuwe wet

De Wet primair onderwijs (wpo), die vanaf 1 augustus 1998 geldt, brengt basis- en speciaal onderwijs onder één juridisch dak. Van Capelleveen ziet de operatie als „een nieuwe kans” voor de Wet basisonderwijs (wbo), die in 1985 werd ingevoerd bij de integratie -van kleuter- en lagere school.

Een van de doelstellingen toen was meer aandacht voor verschillen tussen leerlingen. Uit onderzoeken blijkt dat het basisonderwijs die doelstelling tot nu toe onvoldoende heeft waargemaakt. Volgens Van Capelleveen zal dat verbeteren door de groeiende samenwerking tussen basis- en speciaal onderwijs, zeker als beide soorten onderwijs onder één wet vallen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Probleemkind op basis- en speciale school vaak slecht af

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 maart 1997

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's